Nekromanti Vilka rollspel spelar ni inte?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om det gäller att spela skulle jag nog inte undvika något rollspel. Spelleda är däremot en helt annan sak.

Eon och D&D - För om jag vill spelleda standardfantasy skulle jag använda Drakar och Demoner istället, för att jag kan systemet bättre.

GURPS Discworld - För att jag är tveksam till om det skulle bli roligt. Pratchetts humor ligger till stor del i språket vilket är svårt att återskapa. Om man spelade Discworld blir det antagligen bara fantasy fast lite fånigare.

Mutant 84 - För att jag skulle använda Mutant: Undergångens arvtagare istället.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Judge Dredd
Jag köpte det mestadels för att reta troberg och jag har aldrig ens läst igenom det trots att jag fick det för säkert ett år sedan. Kanske kommer det fram på någon framtida forumträff men själv kommer jag troligtvis inte att spela det.
Det är inte jag som gör inbrott hos dig under helgen, bara så att du vet. Vill inte byta mot Timemaster? En äkta raritet med låda som skramlar?

Spel jag har som jag inte kommer att spela (mer):

DoD2. Känns gammalt, skulle jag köra så blir det expert.

Timemaster. Kommentarer överflödiga.

Little Fears. Intressant koncept, men jag har svårt att hitta ingången till det. Köpte det mest för att nyskapande ska stöttas.

Ur-Mutant. Har M:UA, så den gamla känns gammal.

Macho Women With Guns. Tror det funkar bättre som halvseriöst tabletop med rollspelsinslag än som rent rollspel.

Några av Dogma-spelen. Heck, jag är bara en person! Man har bara 24 timmar på dygnet (utom när man byter sommartid till vintertid (eller om det var tvärtom), då har man faktiskt 25).

entomophobiac

Low Prep High Play
Hmm. Just nu kan jag nog säga "alla" eftersom det knappt spelats någonting alls på väldigt länge.

Överlag brukar jag annars försöka spela så mycket olika spel som möjligt, men till kategorin "kommer aldrig spelas" finns däremot ett par spel.

The Whispering Vault är trevligt, gulligt och jättebra som inspirationskälla, men samtidigt "helt ospelbart" (inom citationstecken för att det är min syn på det hela).

Kommer nog heller aldrig spela Promised Sands, trots att jag var med och skrev det (tillsammans med femton miljoner andra frilansare).

Sen' finns det en uppsjö andra. Egentligen alla utom All Flesh Must Be Eaten som jag använder som system till egentligen allt utom fantasy.

Gordeg

Hero
Jag har spelledat eller åtminstone spelat alla rollspel jag äger utom ett.

In Nomine
Cool spelvärld och bra bakgrundsinfo till choirs of angels, bands of demons, superiors mm. Men regelsystemet är så sunkigt! Jag får en känsla av att konstruktörerna började med att säga "i det här spelet skall vi använda en tärningskombination som kallas D666! Hilarious!" och sedan byggde hela spelsystemet kring detta. Till varje pris.

Gordeg

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: To boldly go...

Har inte energi att lägga på att ogilla rollspel så mycket att jag principvägrar nått.

Precis min inställning. Undantaget tidigare White Wolf produkter och samtliga NeoGames produkter, förstås, men alla har vi våra undantag. FATAL ser jag inte seriöst på, däremot. Rahowa har jag aldrig hört talas om och orkar inte undersöka i någon sökmotor.

Bla bla.

Jag vägrar egentligen inte mycket. Det är snarare så att många i mitt umgänge hamnat i det så populära "ogilla-d20-på-grund-av-levels" lägret, så d20 blir det beklagligt lite. Jag gillar nämligen många av produkterna som finns, inklusive Spycraft och Conan som delad förstaplats.

Men, men. Man kan inte få allt här i livet.

GoblinGurra

Swordsman
Delar av DoD(drakar och demoner) gillar jag inte.
t ex.stridssystemet & skadesystemet.
där rök min arm, men jag slåss ändå lika bra :gremmad:

Pom

Swashbuckler
In Nomine
Cool spelvärld och bra bakgrundsinfo till choirs of angels, bands of demons, superiors mm. Men regelsystemet är så sunkigt! Jag får en känsla av att konstruktörerna började med att säga "i det här spelet skall vi använda en tärningskombination som kallas D666! Hilarious!" och sedan byggde hela spelsystemet kring detta. Till varje pris.
Bra, då var det inte bara min lökiga franska som hindrade mig från att köra det när jag skaffade originalet som kuriosum.

G

Guest

Guest
Skulle nog inte köra DoD6, iallafall inte utan skyddsdräkt etc, har bara dåliga erfarenheter av det, föregående är dock helt ok, även chronopia.

Jarl

Hero
Samma här, In Nomine känns som ett coolt spel (även om jag inte riktigt gillar stile på illustrationerna), men reglerna är så fantastiskt dåliga att man knappt orkar börja modifiera dem. Synd på en bra idé, men det är väl ett bra exempel på att regler faktiskt är väldigt viktiga för ett spel, i alla fall för vissa människor.

Troberg

Sinister eater
In Nomine
Instämmer. Har det, men tänker inte använda det av samma anledning. Däremot kan jag tänka mig GURPS-varianten, för världen är OK.

En annan bok permanent placerad på hyllan är Nephilim. Snyggt producerad, men kasst organiserad, kassa regler och kass hanteringen av Nephilim-myten (man har gjort om dem till något slags elementarer...).

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det var en herrans massa år sedan jag läste igenom reglerna ås jag vet inte vad jag skulle tycka idag, men då, som ung och nybörjarrollspelare, var reglerna oerhört komplicerade mot de andra i Äventyrsspels utbud.

Sen hjälper ju det inte att jag var/är sämst på att få in nya regelmekanismer så att de sitter. :gremtongue:

Pom

Swashbuckler
Man skall aldrig säga aldrig. Brinner SL kan den tristaste goja skimra trolskt.

Men jag blir förvånad om jag kommer att spela så många fler spel än D&D (och möjligen Vampire eftersom folk i spelgruppen spellett detta i modern tid). Mina spelgrupper spelar detta och verkar nöjda, flera kampanjer med olika SL rullar sedan åratal, det ger oss vad vi vill ha helt enkelt.

Men jag har ytterligare skäl att inte spela en del av mina spel:

- Några spel köpte jag med det uttalade syftet att bara använda dem som referens för hemkokta saker. Chivalry & Sorcery, Space Opera, Star Frontiers, DC Heroes, Rifts hör dit.

- Andra är tidigare versioner av saker som jag ratat till förmån för senare versioner. De bägge D&D-familjernas olika inkarnationer hör dit, liksom MERP.

- Min franska är för dålig för In Nomine Satanis/Magna Veritas och efter vad jag hört om systemet har jag ingen anledning att köpa den engelska bearbetningen.

- Khelataar (som jag glömde lista) lånades av en Krille (inte den värderade Rävsvansen här på forumet) för många år sedan och jag har helt tappat kontakten med honom.

Zire

Swashbuckler
Jag har bara fem system kvar som jag äger: DoD6, Västmark, Eon, Neotech2, Gemini.

Av dem så spelar jag inte Eon överhuvudtaget och helst inte N2 om jag kan slippa.
Gemini har var det så länge sedan vi spelade och det kommer nog knappast att upptas heller.

- Zire

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Alla, utom Nya Mutant. Vissa för att jag inte tycker att jag hinner. Andra för att jag tycker de är dåliga. Och slutligen några som jag inte tror skulle passa i min nuvande spelgrupp.

Ars Magica och Pendragon: jag tror att de skulle bli mina favoritspel, om jag bara fick ett år eller två att lägga på att spela kampanj i dem.

Rune, stora problemet är att alla spelare måste kunna reglerna lika bra som SL eftersom man turas om att spelleda under ett spelmöte, så antingen får man hålla lektioner innan man kan spela, eller så får man skicka runt boken i bekantskapskretsen och när den siste har lärt sig så har säkert den förste glömt. (För övrigt är Robin D. Laws Gud.)

Staffan

Myrmidon
nutidsskräck
Tyckte först du skrev "Nudistskräck" :gremsmile:

De spel jag äger som jag absolut inte är sugen på att spela är GURPS och Eon, plus eventuellt äldre versioner av en del spel jag har "uppgraderat" (det ska rätt mycket till för att jag ska få för mig att spela AD&D 2nd ed nu när jag har 3e/3.5e). Däremot har jag en hel del spel som jag gärna vill spela, men det är andra spel som jag vill spela ännu mer så den första kategorin kommer nog inte att spelas så mycket ändå.

G

Guest

Guest
Mina rollspel

De rollspel jag idag äger är: Dungeons&Dragons, Call of Cthulhu, Drakar&Demoner, Chill (ny amerikansk version av gamla Chock), Kult (senaste svenska versionen), James Bond RPG, Runequest.

Av dessa spelar jag idag endast D&D, men Call of Cthulhu kommer nog aktiveras inom kort (90% chans). Även Drakar&Demoner kan nog komma att spelas (75% chans) när höstmörkret belägrar oss. Liten chans (25%) att Chill spelas också. Kult, Runequest och James Bond RPG kommer jag nog inte spela alls (5% chans).

Jag vill gärna spela andra spel än D&D men tidsfaktorn är en väldigt trång flaskhals! Jag tycker de nya versionerna av de svenska rollspelen Drakar&Demoner och Mutant verkar riktigt bra och kommer inom kort köpa dem. Jag hoppas kunna börja spela dem under november. Jul/Sport semester blir perfekt för rollspelandet! Skidorna får ligga kvar på vinden...

Men för att runda av, de 4 spel jag sannolikt kommer spela denna spelsäsong (höst 2004, vinter 2005) är Dungeons&Dragons, Call of Cthulhu, Drakar&Demoner, Mutant.

Balderk

Swashbuckler
Lätt

Jag har ägt en rollspelsbok i hela mitt liv till ett system :gremsmile:
Så det spel jag har som jag inte spelar är Tribe 8, eller det är ju en lögn, efter det att jag ägt det i nästan ett år sålde jag det

Det är den korta historian om mitt rollspelsägande.