Nekromanti Vilka rollspel spelar ni inte?

ironman

Veteran
Hmm
Har ett antal spel i hyllan, det blir nog (trumvirvel):
Eon: gillar inte världen nå't vidare och reglerna är alldeles för komplicerade. Drakar och demoner är bättre.
Gondica: fick ingen feeling för världen här heller.
Ars Magica: kör hellre fantasy i fantasyvärld än fantasy i Europa.
Traveller: Gillar spelet, gillar sci-fi, tyvärr orkar jag inte leta rätt på några scenarion som är bra, eller hitta på något själv.
Kult: tja, det är svårt att spela kult mer än en gång. Världen är rätt kass.

Rosen

Myrmidon
Re: To boldly go...

Khelataar (en gång kunde jag säga "du är en mossig stubbe" på khelataariska, men världen är inte i min smak),

Tror inte att mossa finns med i ordlistan, men om man säger "du är en gammal stubbe" så heter det "Po ehn y leem udeinsaa." (-:

--
Åke

G

Guest

Guest
De finns inget jag INTE har spelat, då man måste testa innan man avfärdar det som skräp. Men det jag typ bara testat och sedan typ glömt bort eller gjort mig av med är typ Eon och Neotech 2.

Gemini spelar jag ine heller då det inte finns spelare som är intresserade.

Kult är ett spel jag vägrar spela mer eftersom jag ogillar spelvärden, en ständig återupprepning av pervetion, latex, kedjor, hysterisk barndom, onda tankar och fåniga nefariter...

MVH
Lexx

Gordeg

Hero
Har spelat Nephilim, men utan att fatta att det bygger på en myt från verkligheten. Var kan man läsa mer om detta?

Gordeg

Troberg

Sinister eater
Re: GURPS (NT)

äger men vill inte!
Du äger inte alls GURPS.

Dessutom lär du få problem i min kommande Razor Ridge-kampanj, eftersom jag där iofs kommer att köra Buffy-systemet, men jag river ur det skumma och onödigt tunga stridssystemet och skadesystemet och ersätter dem med lite strippade varianter av stridssystem och skadesystem från Generica, vilket började som ett GURPS-derivat innan det fick eget liv och egen stil.

Troberg

Sinister eater
Har spelat Nephilim, men utan att fatta att det bygger på en myt från verkligheten. Var kan man läsa mer om detta?
Bibliskt ursprung, handlar om änglar som ställde sig på människornas sida mot gud och deras avkomma med människor som blev det som kallades Nefilim. Har dock hört att de numera är översatta till "jättar" och till största delen bortediterade.

peterb

Swordsman
:gremgrin:

OK. Det var ett rätt misslyckat försök att vara vitsig, men med ordet myt menar man ju (idag) något som är en villfarelse. Om myten visar sig vara san - ja då var det ju ingen myt! :gremlaugh:

Wyldstorm

Swordsman
(Kommentar, R: Regler, V: Värld, S: Spelbarhet)(Skala 1-5)
västmark (*urketi*, R1,V2,S2)
AD&D (bättre version finnes,R1,V3,S3)
Mutant (Disney har inget med strålning att göra,R3,V2,S3)
CoC (Jag är rädd att konceptet rädsla har spätts ut till "smårysningar" som bäst, R3,V4,S3)
Shadowrun (systeeeemet.R1,V2,S3)
Starwars D20 (D20 till Sw... *suck* R1,V4,S2)
Cyberpunk (outdated, med hightechmobbe på 3 kilo. R2,V3,S3)
Kult (med ett schysst automatgevär slår man demoner med häpnad, R2,V4,S3)
Eon2 (den nya låter bättre faktiskt,R4,V2,S3)

I den ordningen, tror jag...

Feuflux

omjonasson.se
Jag äger så få spel att jag inte kan dissa någonting rakt av. Jag går igenom dem och kommenterar lite kvickt.

Viking - Inga planer alls på att ta tag i någonsin. Vill jag ha vikingar så tar jag och skapar vikingastämning med DoD istället.

Mutant:UA - Jag och världen kommer inte överrens så bra. Jag kan spela i världen utan problem men jag vill inte SL:a i den. Stör mig för mycket på alla töntiga djurmänniskor.

DoD4 - Jag äger DoD6 nu så blir det fantasy så tar jag nog senaste versionen... som jag dock inte har så bra koll på (än), vilket beror på att jag typ inte spelar rollspel längre...

DoD6 - Allt som krävs för att jag ska SL:a loss med DoD6 är att jag bestämmer mig för att dra igång nån fantasykampanj igen.

Feng Shui - Enda spelet jag SL:at sedan... länge sedan. :gremtongue:

Bombu

Hero
dangerous jorneys av gary gygax.

Det är helt enkelt inte ett speciellt bra spel. Mycket komplext utan att vägas upp av nån enorm stämning eller fördel.

Jag köpte det på impuls och har väl haft en del rolig läsning och det finns vissa koncept som verkar coola men överlag, nej då finns det åtskilliga spel som står högre upp på listan.

Men naturligtvis är det så att om man hamnar i en spelgrupp som verkar bra där man vill pröva nått som jag inte tycker verkar bra så skulle jag ge det en chans.

------------------------

Men det är nog spelgruppsberoende snarare än spelberoende när jag skall nämna saker jag absolut inte vill spela.

Bombu

Gordeg

Hero
Gordegs disclaimer. Nästan seriös.

Nit-picking: men är myter verkligen verkliga?
Nej, men det skrev jag inte heller.

Jag ville vara tydlig i min frågeställning genom att skilja myter som förekommer/har förekommit i vår verkliga värld från myter som förekommer i ett specifikt rollspel, tex Nephilim.

En myt som enbart förekommer i en rollspelsvärld är spelmakarnas konstruktion.
Det är inte samma sak som en myt som uppstått på annat sätt och senare blir inkluderad i ett rollspel, exempelvis vampyrer.

Vad spelar detta för roll? Jo, om man vill läsa mer om myten i fråga så har en myt som uppstått utanför rollspelens fina värld andra källor än de böcker som speltillverkaren ger ut.

Jag är mycket, för att inte säga extremt ledsen över att jag uttryckte mig torftigt och otydligt och därmed bäddade för grava missförstånd. Jag skall i framtiden göra mitt yttersta för att detta inte skall upprepas genom att i fortsättningen använda långa meningar med många kommatecken samt sådana där långa ord som jag inte ens förstår själv.

Er ödmjuka tjänare

Den djupt bugande Gordeg

Pom

Swashbuckler
OK. Det var ett rätt misslyckat försök att vara vitsig, men med ordet myt menar man ju (idag) något som är en villfarelse. Om myten visar sig vara san - ja då var det ju ingen myt!
(Heh, nu skall jag också nitpicka! :gremwink:)

Nja, i uppslagsböcker och liknande betyder myt gudomlig berättelse. Ofta försöker den åskådliggöra det som är svårt att beskriva. En äkta myt kan vara mer eller mindre sann beroende på ens åsikter, men den försöker klargöra snarare än vilseföra.

Men ofta är myter sammanslingrade med sagor, som ju är medvetet påhittade i underhållningssyfte.

På just ett rollspelsforum kan det vara värt att känna till denna "egentliga" betydelse av ordet, eftersom samtalsämnena inte helt sällan tangerar religion, filosofi, berättelser och liknande.

Troberg

Sinister eater
Nja, i uppslagsböcker och liknande betyder myt gudomlig berättelse. Ofta försöker den åskådliggöra det som är svårt att beskriva. En äkta myt kan vara mer eller mindre sann beroende på ens åsikter, men den försöker klargöra snarare än vilseföra.

Men ofta är myter sammanslingrade med sagor, som ju är medvetet påhittade i underhållningssyfte.
Jag skulle säga att en myt är en historia som fått så bred spridning och stort genomslag att den blivit en del av det gemensamma kulturarvet och symbolvärdebanken, direkt in i vår världsbild. Exempel:

Chernobylmyten
Christer Pettersonmyten (som antagligen lär få ett uppsving nu)
Titanicmyten

Jag tror Titanicmyten är det bästa exemplet ovan. Alla har hört talas om Titanic. Den har ett enormt symbolvärde. Alla vet vad man pratar om när någon visar ett program och beskriver det som helt stabilt och säkert och man muttrar om Titanic. Titanicmyten är också en guldgruva att ösa ur när det gäller exempelvis klasskillnander (vilket tex Wiehe gjort). Det hette ju till och med första och andraklass-passagerare.

Om tio år kommer vi säkert att ha en WTC-myt också...

Gordeg

Hero
Om tio år kommer vi säkert att ha en WTC-myt också...
Det finns WTC-myter redan nu som mest går ut på glorifiering av uniformerade män i USA.

Myt används ofta synonymt med vandringssägen. Det kanske inte hade den betydelsen från början men det har blivit vedertaget och därmed en del av språket.

Gordeg