Dr_Graevling
Veteran
Nej nej, det är inte alls bara fel, det är ju hur rätt som helst! Jag menar, se bara bifogad illustration så förstår ni hur bra detta är.Sumo-Pumor: Det är bara fel...
Nej nej, det är inte alls bara fel, det är ju hur rätt som helst! Jag menar, se bara bifogad illustration så förstår ni hur bra detta är.Sumo-Pumor: Det är bara fel...
Du äger inte alls GURPS.äger men vill inte!
Bibliskt ursprung, handlar om änglar som ställde sig på människornas sida mot gud och deras avkomma med människor som blev det som kallades Nefilim. Har dock hört att de numera är översatta till "jättar" och till största delen bortediterade.Har spelat Nephilim, men utan att fatta att det bygger på en myt från verkligheten. Var kan man läsa mer om detta?
Visst kan de vara de, helt eller delvis.Nit-picking: men är myter verkligen verkliga?
Se bara på Farmen..."Tyckte först du skrev "Nudistskräck" "
Kan bli rätt skrämmande det med...
Nej, men det skrev jag inte heller.Nit-picking: men är myter verkligen verkliga?
(Heh, nu skall jag också nitpicka! )OK. Det var ett rätt misslyckat försök att vara vitsig, men med ordet myt menar man ju (idag) något som är en villfarelse. Om myten visar sig vara san - ja då var det ju ingen myt!
Jag skulle säga att en myt är en historia som fått så bred spridning och stort genomslag att den blivit en del av det gemensamma kulturarvet och symbolvärdebanken, direkt in i vår världsbild. Exempel:Nja, i uppslagsböcker och liknande betyder myt gudomlig berättelse. Ofta försöker den åskådliggöra det som är svårt att beskriva. En äkta myt kan vara mer eller mindre sann beroende på ens åsikter, men den försöker klargöra snarare än vilseföra.
Men ofta är myter sammanslingrade med sagor, som ju är medvetet påhittade i underhållningssyfte.
Det finns WTC-myter redan nu som mest går ut på glorifiering av uniformerade män i USA.Om tio år kommer vi säkert att ha en WTC-myt också...