Nekromanti vilka spel är big no no för er ?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag vet inte om jag vill säga någonting suger, men spel som jag ogärna skulle vilja spela/spelleda som jag har i min bokhylla:

Eon har för mycket regler och för tråkig/intetsägande/grå värld.

Riotminds Drakar och Demoner-versioner. Tycker Trudvang är en helt okej spelvärld, men reglerna förhindrar mig från att dyka ner i världen.

Viking har jag inte längre, men det var tidigare i min bokhylla och det var ingen höjdare. För mycket regler, för tråkig värld.

Christoffer

It's all pig.
Vet faktiskt inte. Jag har massa spel som kommer samla damm, men inte för att de suger utan för att problemet är att hitta någon att spela dem med och samtidigt hitta tiden till det. Tex: Burning Empires är som redan nämnts helt genialt, men det är ett spel som kräver alldeles för mycket av alla så att hitta någon att spela det med, som är engagerade i systemet och gärna läst serierna, är som att be någon skjuta sig i benet med ett hagelgevär, vilket jag i det här fallet gladeligen skulle göra men också har full förståelse för att alla inte är speciellt sugna på.

Men nej, jag har banneme inte köpt ett genomdåligt spel egentligen, enda problemet är att spelen inte kommer med massa gratis ledig tid som de kan spelas på. Inte ens Rolemaster 2nd edition ångrar jag, det är fantastiskt att bläddra i, kommer nog aldrig spela det igen, men yeah. Det är något med ICE gamla grejer, samma sak med MERP och SRR, som sparkar igång mig och får mig att drömma... sen att reglerna inte är tipptopp är som en struntsak. Alla spel har något som man kan glädjas åt. Även om det så är något fånigt nostalgiskt damm man får i ögonen...

solvebring

Superhero
En Garde är ett schysst spel, på så vis att konceptet rockar awesome. Att det däremot har bland det sämsta rollpersonskapitel jag läst, inklusive hur rollpersonen ska skapas och en massa skräp som ett sådant spel egentligen inte behöver är en annan femma.

Mindre fluff och mer historisk fakta och inspiration, säger jag.

Ta samma koncept och lägg regelformen från DoD Expert på det och man har precis vad man behöver. :gremlaugh:

Arfert

Facit
Den odödlige kejsaren said:
Vad gäller En Garde så håller jag med, Men de fick inte ändra något mot den föregående utgåvan. Nu har de visst förhandlat om vilkoren och håller på att göra ett nytt spel som faktiskt får ha moderna regler. :)
det stämmer, nästa utgåva blir modernare...

solvebring

Superhero
Tjuvtitt på hur En Garde! 3 kommer se ut finns här.
Det är i alla fall underbart att illustrationerna kommer upp sig, för den första revideringen är under all kritik, att till och med jag kunnat slänga in mina teckningar.

abe_UBBT

Veteran
det stämmer, nästa utgåva blir modernare...

...med färre lagar och regleringar av arbetsmarknaden? :gremwink:

Nej, Götter var ett pinsamt köp man helst vill glömma. Tanken var god men föll platt.

Men Viking minns jag mest som ett Eon-light som faktiskt var spelbart. Ja, förutom att det var lika levande som en gammal OÄ-bok...

Mythus - Dangerous Journeys by Gary Gygax står stabilt ospelat. Frågan är om det är så uselt, egentligen. Var ju 15 år sen man bläddrade i det. Någon?

Hjalle

Swashbuckler
Jag undviker nuförtiden i stort sätt alla spel jag äger utom Noir, må vara att jag inte äger särskilt många alls.

Anledningarna till att jag inte spelar ett spel är främst att de har dåliga regler. Spelvärlden kan jag nästan alltid stå ut med eftersom jag är bra på att göra om dem efter min vilja. Regler är klurigare. Dåliga regler stör mig verkligen och jag är inte tillräckligt duktig för att göra om dem. Husregler hjälper inte heller alltid - om man behöver en massa sådana är det oftast något fel i grunden.

Reglerna är alltid det första jag undersöker i ett rollspel, just eftersom jag aldrig har några problem att leka med spelvärlden på egen hand. Jag är inte sjukt kritiskt - finns det snygga mekanismer i reglerna uppskattar jag det och blir ofta lite upphetsad. Tyvärr har alla mina rollspel problemet att eventuella snygga mekanismer kvävs i en stor soppa av inkonsekvens, buggar, allmän krånglighet, slarv och designfel.

Jag spelade Eon en massa år och äger i stort sett alla moduler, men karaktärsskapandet (som alltid tar typ en spelkväll i anspråk och ger karaktärer som dels är obalanserade (jag behöver inte ha fullständig balans men Eon är fan blä) och dels aldrig matchar spelarens förväntningar och visioner) och stridssystemet (med lätt trettio rullade tärningar per spelare och runda) gör att jag knappast skulle spela det igen. Liknande grova och störande buggar håller mig borta från de flesta spel som jag har köpt genom tiderna.

Fast som du ställer frågan så kan jag lustigt nog inte komma att tänka på något spel som är så avskyvärt att jag verkligen aldrig skulle kunna tänka mig att spela det. När allt kommer omkring så handlar rollspel nog mer om umgänge och interaktion spelarna emellan.

-Hjalle, vill ha dumheter och kebab och gärna en öl.

krank

Går ondskans ärenden
GnomviD said:
Vad är grejen med Vampire-ogillandet här på wrnu?
Det är en form av kulturell validering; en statusmarkör som visar att man är cool. Pressas man nu på argument kommer man att mumla nåt om att det är dumt att storytellersystemet heter storyteller eftersom det inte hjälper att berätta berättelser utan är ett vanligt simulationist-tradsystem.

Möjligen med någon näsan-i-vädretkommentar om att systemet minsann uppmuntrar till superhjältar-med-vassa-tänder-spelande snarare än ångest-vampyrspelande, trots att det är ganska tydligt att spelskaparna utgått från ett simulationistiskt perspektiv och agenda (kausala samband över dramaturgiska) och därmed inte ser systemet som det som ska driva fram den önskade typen av berättelser.

Arfert

Facit
Dangerous Journeys var ett rätt bra spel, med två svårighetsgrader på systemet... men det led av att Gygax skrev så förbaskat ordrikt, det var svårt att orka läsa igenom.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Fast Gygax ville ju dra sig ur det projektet, jag har för mig att det var bidragande orsak till att det inte kom så mycket till det spelet, det blev någon tvist mellan GDW och Gygax.

Rent generellt så är GDWs spel sådana att de har rätt sunkiga regler men väldigt bra spelvärldar. 2300 AD har en av de coolaste sci-fi spelvärldarna jag känner till, men reglerna får det att vrida sig i magen.

Arfert

Facit
...jag har inga synpunkter på systemet så där egentligen, det är väl rätt ok egentligen. Men Vampire har dåligt rykte för att "vampire-gothare" är så töntiga. Spelarna har kontaminerat spelet. :gremgrin:

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
...jag har inga synpunkter på systemet så där egentligen, det är väl rätt ok egentligen.
Jamen du fattar väl själv att varken du eller jag är del av det coola gänget. Vi är alldeles för tradspeliga... =)

Arfert said:
Men Vampire har dåligt rykte för att "vampire-gothare" är så töntiga. Spelarna har kontaminerat spelet. :gremgrin:
Mjo, det är tyvärr så. Jag hade exakt samma åsikt tills jag fick en bra Vampirespelledare, och innan dess en bra Werewolfspelledare. Då overridade mina faktiska erfarenheter mina fördomar.

Lite som med D&D, alltså =)

Arfert

Facit
krank said:
Arfert said:
...jag har inga synpunkter på systemet så där egentligen, det är väl rätt ok egentligen.
Jamen du fattar väl själv att varken du eller jag är del av det coola gänget. Vi är alldeles för tradspeliga... =)
Jag är cool nog för att kunna gifta mig med en äkta HM-modell, som dejtade popstjärnor och kända skådisar när jag knep henne. Take that, nördar. :gremgrin:

Christoffer

It's all pig.
Den odödlige kejsaren said:
Rent generellt så är GDWs spel sådana att de har rätt sunkiga regler men väldigt bra spelvärldar. 2300 AD har en av de coolaste sci-fi spelvärldarna jag känner till, men reglerna får det att vrida sig i magen.
Kan varmt hålla med här! 2300AD är helt fantastiskt mysigt, men systemet är lite smått underligt. Vet inte om jag tycker det är så hemskt som du säger, men ja, det får mig inte att hoppa och studsa direkt....

Brynolf

Dum fan
Purgatorium, Shattered dreams och Asylum lät bra på baksidestexten men är helt ospelbara i realiteten. Om man ens försöker orka förstå sig på de rätt coola men fruktansvärt urkigt beskrivna spelvärldarna.

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
Jag är cool nog för att kunna gifta mig med en äkta HM-modell, som dejtade popstjärnor och kända skådisar när jag knep henne. Take that, nördar. :gremgrin:
Jag läste "porrstjärnor" först... *l*

ripperdoc

Myrmidon
Endyamon said:
Eon har för mycket regler och för tråkig/intetsägande/grå värld.

Viking har jag inte längre, men det var tidigare i min bokhylla och det var ingen höjdare. För mycket regler, för tråkig värld.
Poängen var kanske inte att motargumentera, men jag vill ändå kommentera. Jag förstår ogillande mot både Eon och Viking, men jag skulle säga att Eons värld är för mycket att läsa, inte för intetsägande (för det finns hyllmeter att ösa ur). Viking är mycket troget just vikingatiden, tänder man inte på den eran kommer spelet inte ge något - men det var ju inte avsikten heller.

(Bådas regler kan man ifrågasätta, men regler har aldrig hindrat mig).

ripperdoc

Myrmidon
Jag har köpt få rollspel totalt, men det är ett par jag inte spelar. Inte för att de är dåliga dock, utan för att jag inte behöver dem. Ex. SLA, Cyberpunk 2020 och Shadowrun är helt okej.

Jag har helt enkelt valt att inte köpa de spelen som jag tror är dåliga, medan resten av forumet verkar vara fyllt av impulsköpare som ångrat sig :gremwink:

Men å andra sidan behöver jag inte ett bra rollspel per se för att göra bra kampanjer, jag klarar mig nog ett par år till innan möjligheterna tömts ut med Eon, Neotech och Noir.