Nekromanti Vilka spel har regler som är perfekta...

Sodivra

Champion
...för andra spel?

Här är två jag hittat:

D&D 4ed är perfekt för att spela Werewolf. Det är vitalt att omringa sin motståndare, och man läker alla skador efter en natts vila. Dessutom har man en meny av semi-magiska stridsförmågor - Så systemet verkar handla om WoD-varulvar snarare än människor egentligen.

Polaris är perfekt för att spela Nobilis. Nobilis mirakelnivåer är lite skeva ibland och kombinationen social konflikt + världsomvälvande gudavarelse funkar egentligen bättre med Polaris förhandlingssystem, där det är spelarna som bestämmer vad som kan och inte kan hända, snarare än Nobilis lite godtyckliga betala poäng-system.

Finns det fler?

Andy

Vila i frid
Här är två till:

NOIR funkar riktigt bra till mycket. Men kanske bäst till världar och settings där karaktärerna personlighet, drivkarfter och mål är det som historien ska kretsa kring. Noirregler kanske inte ger samma kick till dungeoncrawl eller electric-fantasy-near-magic-space-crusade. Men favoriter är Mutant-, Coriolis- och Kult-settings. Jag skulle vilja spela Dark Heresy powered by NOIR.

SAGA passar bra till svensk-trad-fantasy à la Mundana, Trudvang eller Ereb Altor. Finns säkerrt ett ton engelskspråkiga fantasia-världar där Sagas regler skulle sparka arsle också.

Arfert

Facit
Burning Wheel är som bekant perfekt för Lord of the Rings RPG. Vilket ofta har påpekats tidigare.

Saga är perfekt för Harn.

Harnmaster är perfekt för Eon/Mundana.

True20 är perfekt för de flesta Gurps-kampanjer.

d6 Fantasy är perfekt till Thieves World (d20).

Runequest (80-talsversionen) är perfekt för Trudvang.

...kommer med fler senare...

Farcrom

Veteran
skulle man finslipa kult en aning skulle jag nog gilla dom reglerna bäst. Annars tyckte jag D&D 3:ed var helt ok, lite jobbigt skadesystem när man kände sig fantasilös ibland (skönt med träfftabellet ibland iaf :gremtongue: )

har inte testat D&D 4ed ännu

Eksem

Champion
Lite trådnappning eller omvänd frågeställning: Vilket annat system skulle kunna vara fett till Polaris-världen?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Med tanke på alla otyg som finns där ute på vidderna kan du säkert spela D&D i den miljön. Då kan du använda de exotiska monstren ur monstermanualen utan att skämmas.

True 20... Mmm, det hade nog passat rätt bra faktiskt.

Botulf

Hero
Hmmm

Storytelling system skulle säkert kunna funka bra till CoC. Har sett en konvertering till Planescape som verkar mycket intressant.

I något nr av Sinkadus gavs råd om hur man kunde använda Mutant 89´s regler/värld till Kult (eller tvärt om).

Bortoms regler skulle också funka till CoC och till Noctum.

Mutant 89´s regler skulle kunna användas i Neotech

Med D20 har det gjorts en hel del bra nya/alternativa versioner av spel som tidigare hade andra regelsystem:

d20 Call of Cthulhu (tidigare BRP)
Conan RPG (tidigare GURPS och AD&D)
Starwars Saga/d20 (tidigare d6)
Monte Cook´s World of Darkness (orginalet som bekant Storytelling system)
Dragonlords of Melniboné (tidigare Stormbringer/Elric! BRP)
finns säkerligen många fler.

Arfert

Facit
Eksem said:
Lite trådnappning eller omvänd frågeställning: Vilket annat system skulle kunna vara fett till Polaris-världen?
Pendragon eller Song of Ice & Fire

Rickard

Urverk speldesign
Wulfrik said:
Saga skulle funka till Eons värld och till äldre ÄS-produkter. Saga eller DoDT har jag tyckt intressanta att använda till Trakorien istället för EDD.

/.../

Bortoms regler skulle också funka till CoC och till Noctum.

Mutant 89´s regler skulle kunna användas i Neotech

Med D20 har det gjorts en hel del bra nya/alternativa versioner av spel som tidigare hade andra regelsystem:
Jag tror trådskaparen menade spel som var till en viss genre kunde användas till en annan. Bortom, CoC och Noctum är alla skräckspel och därmed är det rätt uppenbart att man kan använda de istället, precis som det BRP-liknande Saga kan användas istället för DoD.

Det är ungefär som att jag skulle säga att Feng Shui lika gärna kunde användas till Star Wars men det vore fusk då båda är actionspel. Inspectres skulle däremot kunna användas till Conan d20, för då vore det precis som Bläck. :gremsmile:

/Han som har få spel som står ut ur mängden

Arfert

Facit
Jag tror trådskaparen menade spel som var till en viss genre kunde användas till en annan.
...det sa han inget om, väl? Tror väl snarare att det är bra om det är samma genre så att man direkt kan använda reglerna utan att behöva skriva en massa nya färdigheter eller liknade. Nobilis och Polaris känns som de är i samma eller en snarlik genre, eller? Högtravande och så... (jag äger bara Polaris, inte Nobilis)

Men ok, kan man få lägga till nya saker, då kan Saga:s regler användas till Mutant. Och med de nya skräcklreglerna jag tänkta ha med i ett appendix till spel som Noctum, Kult, CoC, Bortom... Och TSOY går att använda till att spela Saga med.

Sodivra

Champion
Arfert said:
Jag tror trådskaparen menade spel som var till en viss genre kunde användas till en annan.
...det sa han inget om, väl? Tror väl snarare att det är bra om det är samma genre så att man direkt kan använda reglerna utan att behöva skriva en massa nya färdigheter eller liknade. Nobilis och Polaris känns som de är i samma eller en snarlik genre, eller? Högtravande och så... (jag äger bara Polaris, inte Nobilis)
Well, både D&D->Werewolf och Polaris->Nobilis skulle behövas skrivas om lite för att funka. Vad jag tycker är kul är främst att få veta om det finns oväntade blandningar av en värld och ett regelsystem som är lika bra eller bättre än originalspelen.

Så att Bortoms regler kan användas till CoC eller Noctum tycker jag inte är så spännande eller oväntat - Såvida det inte finns något med Noctums regler som gör att de egentligen passar bäst till CoCs värld.

Men det är ju er tråd också, vill man lista alla spel som går att mixa så får man gärna göra det.

Ond bråd död

Swashbuckler
Vad skulle göra Vampire bättre? Ett av många spel som har en trevlig setting (om man blundar för vissa saker) men som jag knappt kan spela pga reglerna.

Sodivra

Champion
Eksem said:
Ball fråga!

Tja... Snackar vi bara Polaris-världen, eller Polaris-berättelsen också? (Riddare som kämpar en bitter kamp för en lurad stad, för att till slut dö eller förråda den)

wilpers förslag om att spela det i D&D var ju asballt. Det enda som saknas i D&D är balla dödsfall, det är svårt att göra en död i D&D ball, eftersom man alltid ligger och är medvetslös i det kritiska ögonblicket istället för att ränna ett svärd genom draken samtidigt som det genomborrar en... Det skulle jag husregla isåfall, så att rollpersoner aldrig blir medvetslösa i strid, och när en rollperson dör så får spelaren ganska stor makt att bestämma vad som händer.

Jag har börjat fundera på att skriva ett spel som handlar om att kämpa tills man dör och som tar slut när alla är döda, men det hjälper ju knappast dig nu... :gremsmile:

Jag har inte spelat Don't Rest Your Head, men eftersom spelet tar slut när man samlat tillräcklig utmattning/vansinne så kanske man skulle kunna spela Polaris med det, och byta ut utmattning/vansinne mot skador/cynism. (Dö/förråda sin stad)

Berättelser från Staden skulle jag kunna tänka mig att spela Polaris med, men det är lite av ett fegissvar. De är båda samberättande, tenderar att bli poetiska och Berättelser från Stadens högre arkana-kort (Nu snackar vi andra utgåvan) skulle kunna fånga känslan av öde i Polaris ganska väl. Men det skulle bli mer som en efterhärmning än en ny tvist, men jag vet inte, kanske skulle någon gilla det bättre så?

Mouse Guard, kanske? Det har strapatser och ett skadesystem som liknar Polaris lite. Har inte läst klart mitt spel än, så... :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Don't Rest Your Head är som klippt och skuret för Vampire. Mappa Exhaustion->Torpor och Madness->Frenzy. Olika klaner innebär olika Madness Talents. Lägg till en Exhaustion Talent som kompletterar rollpersonen.

Sodivra

Champion
HJK said:
Vad skulle göra Vampire bättre? Ett av många spel som har en trevlig setting (om man blundar för vissa saker) men som jag knappt kan spela pga reglerna.
Det här är också ett fegsvar, eftersom spelsystemet är generiskt och mer eller mindre till för sånt här, men...

Solar System Vampire gjorde mig riktigt imponerad, kolla i inlägg nummer två. Jag tänker själva spela en Solar System Changeling-kampanj. Tror att det blir hur bra som helst.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Man skulle kunna lägga in något om att rollpersonens historia tar slut vid X antal XP.

I början märks det inte så mycket, men mot slutet så blir varje strid och utmaning en balansgång för att hinna göra DET innan berättelsen slutar. Det hade nog blivit rätt coolt.

Christoffer

It's all pig.
Mouse Guard är perfekt för att spela Mutant, specifikt äventyr centrerade kring Von Rinj och Traffaut som uppdragsgivare.

Arfert

Facit
tror att "Draug-Fudge" skulle fungera bra för mer "realistisk" fantasy typ Saga, Harn, Mundana.. när man kör mer jordnära och inte så episkt. Historier där man kan bli dödad med en rostig kniv för en paj. :gremgrin:

Storuggla

Champion
"Historier där man kan bli dödad med en rostig kniv för en paj."

Var skriver jag under?

Aaaanyway... Burning Wheel är perfekt för WFRP. Och A Song of Ice and Fire. A Dirty World är perfekt för Noir. Traveller är perfekt för Honor Harrington RPG (som verkar vara vaporware). Houses of the Blooded är perfekt för Pendragon och A Song of Ice and Fire.

Storuggla, och inget har apor