Jag kan inte annat göra än att hålla med.krank said:Jag föredrar uniforma tärningar; att man bara använder en enda sort. Det blir mindre krångel, mindre leta-rätt-tärning, mindre att man blir tvungen att räkna om saker med olika skalor, leta dubbla tärningar de där gångerna då man ska rulla 2t12 etc etc... Och alla spelare måste ha minst ett komplett set vardera.
T6:or är min personliga favorit, eftersom alla har dem. Jag kan med gott samvete sälja Null State som ett nybörjarspel - allt man behöver förutom boken har man nästan garanterat hemma även som ickerollspelare. Och man behöver generellt inte släpa runt på stora tärningsset när man ska iväg och spela, heller. t6:or finns överallt. En universaltärning. Även bland rollspelsnördar lär den ju vara vanligast att man har flera av - möjligen att t10:or är vanligare än t6:or hos white wolf-spelare.
... Fast jag bryr mig (edit) egentligen* inte om vad som är roligast, utan vad som känns mest effektivt för det tänkta systemet.spilåpipa said:Vad är roligast: Att använda enbart T6:or i ett system eller att använda hela floran av lustiga rollspelstärningar?
Det är ju inte något positivt!Hakanlo said:- Den rullar bra
Huh... Själv bryr jag mig jättemycket om vad som är roligast när jag spelar rollspel.solvebring said:... Fast jag bryr mig inte om vad som är roligast, utan vad som känns mest effektivt för det tänkta systemet.spilåpipa said:Vad är roligast: Att använda enbart T6:or i ett system eller att använda hela floran av lustiga rollspelstärningar?
Jag också - men inte i tärningssammanhang. Kort sagt skulle jag aldrig skriva ett system för att få med den "roligaste tärningen".Vitulv said:Huh... Själv bryr jag mig jättemycket om vad som är roligast när jag spelar rollspel.solvebring said:... Fast jag bryr mig inte om vad som är roligast, utan vad som känns mest effektivt för det tänkta systemet.spilåpipa said:Vad är roligast: Att använda enbart T6:or i ett system eller att använda hela floran av lustiga rollspelstärningar?
Men TS frågar efter roligaste tärning.solvebring said:Jag också - men inte i tärningssammanhang. Kort sagt skulle jag aldrig skriva ett system för att få med den "roligaste tärningen".Vitulv said:Huh... Själv bryr jag mig jättemycket om vad som är roligast när jag spelar rollspel.solvebring said:... Fast jag bryr mig inte om vad som är roligast, utan vad som känns mest effektivt för det tänkta systemet.spilåpipa said:Vad är roligast: Att använda enbart T6:or i ett system eller att använda hela floran av lustiga rollspelstärningar?
För mig är tärningen ett verktyg som visserligen kan vara av en snygg och häftig modell, jag jag skulle aldrig forma spelet efter den estetiskt ballaste tärningen. ... Det vore nog lite, wierd.
Frågan är väl vad som är roligast i ett system? Är det mer eller mindre kul med ett system med flera tärningstyper eller ett system med bara en tärningstyp.Persson said:Men TS frågar efter roligaste tärning.solvebring said:Jag också - men inte i tärningssammanhang. Kort sagt skulle jag aldrig skriva ett system för att få med den "roligaste tärningen".
För mig är tärningen ett verktyg som visserligen kan vara av en snygg och häftig modell, jag jag skulle aldrig forma spelet efter den estetiskt ballaste tärningen. ... Det vore nog lite, wierd.
Det skulle jag helt klart göra. Jag tänkte en gång göra ett system som i huvudsak använde D8:or och D12:or eftersom jag tycker de är estetiskt mest tilltalande. Men sen orkade jag inte tänka ut mer än så.solvebring said:För mig är tärningen ett verktyg som visserligen kan vara av en snygg och häftig modell, jag jag skulle aldrig forma spelet efter den estetiskt ballaste tärningen. ... Det vore nog lite, wierd.
Okej, men om jag översätter till spelmekanikerspråk istället.solvebring said:Frågan är väl vad som är roligast i ett system? Är det mer eller mindre kul med ett system med flera tärningstyper eller ett system med bara en tärningstyp.Persson said:Men TS frågar efter roligaste tärning.solvebring said:Jag också - men inte i tärningssammanhang. Kort sagt skulle jag aldrig skriva ett system för att få med den "roligaste tärningen".
Då ville jag bara säga det att för min del prioriterar jag systemets funktionalitet framför roliga tärningsval - alltså är tärningsvalet hur som haver alltid en sekundär fråga. Ett dåligt eller bra system är vad det är, oavsett om tärningen känns kul eller inte.
Alltså, liksom krank föredrar jag när man bara behöver en tärningstyp och jag gillar T6 och T10. Fast egentligen bekommer tärningarna mig inte egentligen, eftersom ett bra system - oavsett tärningarna - är vad det är.
Tja, köpa ett system som använde de tärningarna kan jag väldigt gärna göra, om det är bra. Tärningarna i sig spelar som sagt egentligen ingen roll.Eksem said:Det skulle jag helt klart göra. Jag tänkte en gång göra ett system som i huvudsak använde D8:or och D12:or eftersom jag tycker de är estetiskt mest tilltalande. Men sen orkade jag inte tänka ut mer än så.solvebring said:För mig är tärningen ett verktyg som visserligen kan vara av en snygg och häftig modell, jag jag skulle aldrig forma spelet efter den estetiskt ballaste tärningen. ... Det vore nog lite, wierd.
Jag skulle utan tvekan KÖPA ett system baserat på att det använde D8 och D12, såvida det hade åtminstone en intressant faktor utöver det.
Ah, jag tänkte aldrig i den banorna - den estetiska biten samman med den praktiska. Faktiskt. Det får jag lov att erkänna, så touché. Du har en god poäng där.Persson said:Okej, men om jag översätter till spelmekanikerspråk istället.solvebring said:Frågan är väl vad som är roligast i ett system? Är det mer eller mindre kul med ett system med flera tärningstyper eller ett system med bara en tärningstyp.Persson said:Men TS frågar efter roligaste tärning.solvebring said:Jag också - men inte i tärningssammanhang. Kort sagt skulle jag aldrig skriva ett system för att få med den "roligaste tärningen".
Då ville jag bara säga det att för min del prioriterar jag systemets funktionalitet framför roliga tärningsval - alltså är tärningsvalet hur som haver alltid en sekundär fråga. Ett dåligt eller bra system är vad det är, oavsett om tärningen känns kul eller inte.
Alltså, liksom krank föredrar jag när man bara behöver en tärningstyp och jag gillar T6 och T10. Fast egentligen bekommer tärningarna mig inte egentligen, eftersom ett bra system - oavsett tärningarna - är vad det är.
Att tärningen är rolig är också en funktion och det måste väl ändå vara spelandets funktionalitet som du är intresserad av framför hur ett system fungerar. Systemet sätts ju på prov under dess praktiska användning. Så vilken tärning spelare gillar är därför relevant.
och du tycker uppenbarligen att tärningar av samma typ är roligast.
Jag hoppas att min egendesignade T4 någonsin ska se dagens ljus, konkava sidor med hål igenom från hörn till motstående sidor och givetvis i metall, dessa ska göra hemskt ont och kunna skada en del ifall man trampar på dem, detta ska vara en motivation till att inte tappa dem .Spilåpipa said:trampa på en T4 o.s.v.