Nekromanti Vilken är den mest inkomstbringande crowdfundern någonsin?

Conan

انتفاضة
Vilket rollspel (alla kategorier, alla språk) har varit den mest inkomstbringande någonsing?

Och tror ni nya Vampire slår alla rekord när (om) den kommer som crowdfunder?

MrSleepy

Veteran
Tror det är 7th Sea 2nd edition.

kickstarter.com/projects/johnwickpresents/7th-sea-second-edition

Som ett Masquerade fan; nostalgin; så hoppas jag att paradox lyckas med nya utgåvan. Men tror inte dom slår rekord. Masquerade börjar bli gammal. Plus att paradox har en del att bevis innan dom vinner folks förtroende.

anth

Vetefan
Störst hittills:
7th Sea 2E $1,3M

Största svenska (16:e största hela världen):
KULT, Divinity Lost $330K

TidigareStoryteller-kickstarters:
Exalted $684K
Mage $672K
Changeling 380K
Werewolf 380K
Wraith $295K
Vampire Dark Ages $281K

Jag vet inte om nya Vampire blir störst, men det blir definitivt den näst största utan några problem.

Källa: 7th Sea Hits ONE MILLION DOLLARS (AKA The Top 50 RPG Kickstarters Ever!)

anth

Vetefan

kloptok

Pensionerad astrolog
anth;n281158 said:
Störst hittills:
7th Sea 2E $1,3M

Största svenska (16:e största hela världen):
KULT, Divinity Lost $330K

TidigareStoryteller-kickstarters:
Exalted $684K
Mage $672K
Changeling 380K
Werewolf 380K
Wraith $295K
Vampire Dark Ages $281K

Jag vet inte om nya Vampire blir störst, men det blir definitivt den näst största utan några problem.

Källa: 7th Sea Hits ONE MILLION DOLLARS (AKA The Top 50 RPG Kickstarters Ever!)
Den där listan verkar inte helt uppdaterad. Bland svenska kickstarters var den för Tales from the Loop-rollspelet större än Kult med ungefär en miljon kronor mer.

anth

Vetefan
kloptok;n281188 said:
Den där listan verkar inte helt uppdaterad. Bland svenska kickstarters var den för Tales from the Loop-rollspelet större än Kult med ungefär en miljon kronor mer.
Du har rätt.
Här är en ny lista som påstås vara uppdaterad april 2018:
Top 10 RPG Kickstarters

Arfert

Facit
MrSleepy;n281156 said:
Som ett Masquerade fan; nostalgin; så hoppas jag att paradox lyckas med nya utgåvan. Men tror inte dom slår rekord. Masquerade börjar bli gammal. Plus att paradox har en del att bevis innan dom vinner folks förtroende.
Vet du nåt jag inte vet? ;)

entomophobiac

Low Prep High Play
7th Sea 2E var ett mycket kärt återseende, måste jag säga. Men det säger en hel del om D&Ds popularitet att ett supplement till 5E blir nästan dubbelt så stort. :)

Staffan

Myrmidon
entomophobiac;n281364 said:
7th Sea 2E var ett mycket kärt återseende, måste jag säga. Men det säger en hel del om D&Ds popularitet att ett supplement till 5E blir nästan dubbelt så stort. :)
En starkt bidragande orsak är Matt Colvilles Youtube-kanal och Twitch-stream, där han primärt pratar om tips om D&D och har en hel del videor som är en väldigt bra introduktion till spelet. Många har frågat honom hur de kan ge honom pengar för hans kanal - tidigare har han hänvisat dem till att köpa hans fantasy-romaner som är självpublicerade via Amazon, men det här var ytterligare ett sätt för folk att bidra.

Dessutom var det inte enbart en bok, utan även en startplåt till att han och hans vänner/arbetskamrater ska starta en regelbunden spel-twitch, och om man ska göra det så pass bra som han tycker det ska göras så krävs en hygglig startplåt (främst till lokalhyra).

MrSleepy

Veteran
Arfert;n281363 said:
Har tyvärr ingen insider information ;)

Och har inget ont blod till Paradox; dock kanske inte lika lätt att gilla dom idag som för ett par år sedan.

Min tanke var mer att Masquerade är ett av dom mer välkända rollspels namnen i världen. Många har en åsikt; nostalgiska känslor; och hoppas spelet ska leva upp till deras tonårs minnen.

När ett spel har en sån hype så är det upp till bevis; lyckas man inte träffa rätt så kan backlashen bli rätt stor.

Har inte spelat deras demo äventyr. Så kan inte uttala mig om dom nya reglerna personligen. Men har pratat med en del online och irl som har starka åsikter om dom. Mest feeding mekaniken.

Men som sagt; upp till bevis.

cogitare

Swashbuckler
Arfert;n281363 said:
Gällande WW under rådande ledning och hur pre-alpha och alpha har mottagits på forum som ex. rpg.net och onyx paths forum så har kritiken varit ganska mördande. Om det är en vokal minoritet som stod för (har inte riktigt orkat hålla mig uppdaterad och de initialt hårda reaktionerna verkar ha dött ut en smula, kanske för att inget egentligen har släppts ut från WW sen alphan som vid det här laget är ganska många månader gammal iirc) de upprörda rösterna eller om det faktiskt är en kännbar del av WW's och Vampire's gamla fanbas vet jag så klart inte.

Men historiskt har inte WW och Vampire-älskarna varit direkt progressiva och har mest velat ha lite lätt polerade nyutgåvor av sina gamla spel snarare än något som faktiskt är nytt. Som jag uppfattat det.

Cog.

Arfert

Facit
MrSleepy;n281371 said:
Har tyvärr ingen insider information ;)

Och har inget ont blod till Paradox; dock kanske inte lika lätt att gilla dom idag som för ett par år sedan.

Min tanke var mer att Masquerade är ett av dom mer välkända rollspels namnen i världen. Många har en åsikt; nostalgiska känslor; och hoppas spelet ska leva upp till deras tonårs minnen.

När ett spel har en sån hype så är det upp till bevis; lyckas man inte träffa rätt så kan backlashen bli rätt stor.

Har inte spelat deras demo äventyr. Så kan inte uttala mig om dom nya reglerna personligen. Men har pratat med en del online och irl som har starka åsikter om dom. Mest feeding mekaniken.

Men som sagt; upp till bevis.
Jag jobbar på White Wolf. ;) … och Vampire kommer bli fantastiskt.

Dock har jag inte hört något om en crowdfunding, spelet är finansierat.

Arfert

Facit
cogitare;n281375 said:
Men historiskt har inte WW och Vampire-älskarna varit direkt progressiva och har mest velat ha lite lätt polerade nyutgåvor av sina gamla spel snarare än något som faktiskt är nytt. Som jag uppfattat det.

Cog.
Som jag ser det så finns det tre målgrupper:

Traditionalisterna, som aldrig slutat spela Vampire. De är ofta konservativa, som sagt. (Men man ska undvika att generalisera.)

Sedan har vi del som en gång spelat Vampire, men som av olika anledningar slutat spela.

Och till sist de som aldrig spelat Vampire. Men spelar rollspel eller är nyfikna på fenomenet.

... ska man nå de två senare grupperna kan man inte bara göra en snyggare version av det gamla spelet. Om spelet ska bli stort igen behövs nytänkande. Tror jag. Ta risker.

Jag hoppas ni skapar något grymt Arfert. Själv har jag egentligen mest kört Dark Ages, men ett nytt Masqurade vore bra för hobbyn, tänker jag.

cogitare

Swashbuckler
Arfert;n281399 said:
... ska man nå de två senare grupperna kan man inte bara göra en snyggare version av det gamla spelet. Om spelet ska bli stort igen behövs nytänkande. Tror jag. Ta risker.
Jag håller helt med. När folk på ex. rpg.net skriker och är upprörda över att nuWW förstör deras Vampire och ändrar för mycket brukar jag svara att jag önskat att de/ni gärna hade fått ändra mer. Utmana grejen med att Vampire "måste" vara en pöl av d10:or, ha inte bara med Humanity som ett token stat utan gör det till att faktiskt ha effekt i spelet (eller ta bort det för ärligen så tillför det inte så mycket i sin nuvarande form), lev upp till att vara 'storytelling' inte bara att ordet används sedan följt av myriader av plåttriga regler osv. osv.

En snyggare (eller iaf lite putsad) variant av det gamla spelet finns ju redan i V20. Låt det leva sitt eget liv och gör V5 till något helt nytt och spännande!

Cog.