Ah, glömde Matt Colville (hur nu det är möjligt).Magnus Seter;n281159 said:Strongholds & Streamning
https://www.kickstarter.com/projects...ng/description
Inte ett rollspel visserligen, men ett supplement.
/Magnus
Den där listan verkar inte helt uppdaterad. Bland svenska kickstarters var den för Tales from the Loop-rollspelet större än Kult med ungefär en miljon kronor mer.anth;n281158 said:Störst hittills:
7th Sea 2E $1,3M
Största svenska (16:e största hela världen):
KULT, Divinity Lost $330K
TidigareStoryteller-kickstarters:
Exalted $684K
Mage $672K
Changeling 380K
Werewolf 380K
Wraith $295K
Vampire Dark Ages $281K
Jag vet inte om nya Vampire blir störst, men det blir definitivt den näst största utan några problem.
Källa: 7th Sea Hits ONE MILLION DOLLARS (AKA The Top 50 RPG Kickstarters Ever!)
Du har rätt.kloptok;n281188 said:Den där listan verkar inte helt uppdaterad. Bland svenska kickstarters var den för Tales from the Loop-rollspelet större än Kult med ungefär en miljon kronor mer.
Vet du nåt jag inte vet?MrSleepy;n281156 said:Som ett Masquerade fan; nostalgin; så hoppas jag att paradox lyckas med nya utgåvan. Men tror inte dom slår rekord. Masquerade börjar bli gammal. Plus att paradox har en del att bevis innan dom vinner folks förtroende.
En starkt bidragande orsak är Matt Colvilles Youtube-kanal och Twitch-stream, där han primärt pratar om tips om D&D och har en hel del videor som är en väldigt bra introduktion till spelet. Många har frågat honom hur de kan ge honom pengar för hans kanal - tidigare har han hänvisat dem till att köpa hans fantasy-romaner som är självpublicerade via Amazon, men det här var ytterligare ett sätt för folk att bidra.entomophobiac;n281364 said:7th Sea 2E var ett mycket kärt återseende, måste jag säga. Men det säger en hel del om D&Ds popularitet att ett supplement till 5E blir nästan dubbelt så stort.
Har tyvärr ingen insider informationArfert;n281363 said:Vet du nåt jag inte vet?
Gällande WW under rådande ledning och hur pre-alpha och alpha har mottagits på forum som ex. rpg.net och onyx paths forum så har kritiken varit ganska mördande. Om det är en vokal minoritet som stod för (har inte riktigt orkat hålla mig uppdaterad och de initialt hårda reaktionerna verkar ha dött ut en smula, kanske för att inget egentligen har släppts ut från WW sen alphan som vid det här laget är ganska många månader gammal iirc) de upprörda rösterna eller om det faktiskt är en kännbar del av WW's och Vampire's gamla fanbas vet jag så klart inte.Arfert;n281363 said:Vet du nåt jag inte vet?
Jag jobbar på White Wolf. … och Vampire kommer bli fantastiskt.MrSleepy;n281371 said:Har tyvärr ingen insider information
Och har inget ont blod till Paradox; dock kanske inte lika lätt att gilla dom idag som för ett par år sedan.
Min tanke var mer att Masquerade är ett av dom mer välkända rollspels namnen i världen. Många har en åsikt; nostalgiska känslor; och hoppas spelet ska leva upp till deras tonårs minnen.
När ett spel har en sån hype så är det upp till bevis; lyckas man inte träffa rätt så kan backlashen bli rätt stor.
Har inte spelat deras demo äventyr. Så kan inte uttala mig om dom nya reglerna personligen. Men har pratat med en del online och irl som har starka åsikter om dom. Mest feeding mekaniken.
Men som sagt; upp till bevis.
Som jag ser det så finns det tre målgrupper:cogitare;n281375 said:Men historiskt har inte WW och Vampire-älskarna varit direkt progressiva och har mest velat ha lite lätt polerade nyutgåvor av sina gamla spel snarare än något som faktiskt är nytt. Som jag uppfattat det.
Cog.
Jag håller helt med. När folk på ex. rpg.net skriker och är upprörda över att nuWW förstör deras Vampire och ändrar för mycket brukar jag svara att jag önskat att de/ni gärna hade fått ändra mer. Utmana grejen med att Vampire "måste" vara en pöl av d10:or, ha inte bara med Humanity som ett token stat utan gör det till att faktiskt ha effekt i spelet (eller ta bort det för ärligen så tillför det inte så mycket i sin nuvarande form), lev upp till att vara 'storytelling' inte bara att ordet används sedan följt av myriader av plåttriga regler osv. osv.Arfert;n281399 said:... ska man nå de två senare grupperna kan man inte bara göra en snyggare version av det gamla spelet. Om spelet ska bli stort igen behövs nytänkande. Tror jag. Ta risker.
V5 verkar inte komma som Kickstarter.Evokee;n281148 said:Och tror ni nya Vampire slår alla rekord när (om) den kommer som crowdfunder?
anth;n282387 said:V5 verkar inte komma som Kickstarter.
Istället satsar man på gammal hederlig förhandsbeställning fr.o.m. 28 april 2018:
https://www.modiphius.net/collections/vampire-the-masquerade