Okej,jag borde kanske egentligen skriva på annat just nu men detta var kändes som ett viktigt inlägg som man kan påverka med så
För det första behövs en bättre förklaring vad skillnaden är mellan Anatomi och Läkekonst, man får känslan av att de överlappar för mycket helt enkelt. Speciellt när det kommer till området kirurgi. Om jag förstått tanken rätt så får man det lättare att operera med färdigheten läkekonst om man har anatomi med specialiseringen kirurgi. Men man kanske ska flytta kirurgi helt och hållet till anatomin, då blir den ju lite viktigare att ha för kirurger, och då får man lite mer användning utav den än att balsamera lik.
Bergskunskap är ju en vettig färdighet för vissa yrken att besitta, men den känns överflödig som den är. I min grupp har den endast innehafts av dvärgar som får den genom sin grundutbildning. Man kanske kan lägga till att det blir enklare att överleva i bergsområden, hitta pass, hur grottor är uppbyggda, eller veta vilka branter som är säkra att klättra i.
Som tidigare sagt; bibliotekskunskap känns helt överflödig. Den ända anledningen man köper den egentligen är för att behaga SL och kunna hitta vart böcker normalt finns i bibliotek eller vilket bibliotek som kanske skulle kunna ha boken i sitt förvar. Den används aldrig egentligen och det är lite konstigt att en person som studerat hela sitt liv inte borde veta automatiskt hur olika bibliotek är uppbyggda. Känns som ett för smalt ämne för att vara en vettig färdighet.
Diplomati är också en sådan färdighet som är lite konstig, enklast vore kanske att slå ihop den med etikett, men å andra sidan kanske den färdigheten blir för bred då. Kan inte riktigt förklara bättre varför jag ogillar diplomati men den har inte riktigt kommit till ljuset heller i våran spelgrupp.
Om filosofin skall vara kvar så borde det skrivas en eller ett par sidor om vanliga filosofier i Mundana, för det är jättesvårt att vara filosofisk utan att veta särskillt mycket om filosofi. Det som händer är antingen att man försöker efterlikna de gamla grekerna lite grann, det man vet om dem eller så blir det hobbyfilosofi som mest känns löjligt, typ exempel att grubbla på "Är vi verkligen i det här rummet", eller "Om vi känner smärta betyder det att vi lever fortfarande". Folosofindelen i Thalamurboken var jättebra, efter det har jag haft med mycket trovärdiga thalaskiska filosofer. Några kyrkofilosofer ifrån Daakkyrkan har jag haft med också tidigare, men då läste jag på väldigt mycket om kyrkans filosofi och det blev mer arbete än vad det var värt det.
Det vore kul med några regelspecifikationer kring bland annat ledarskap. När vi spelar så blir det sällan att någon i gruppen tar på sig ledarrollen utan allt blir en demokrati, ofast. När väl någon utnämner sig till ledare, även om den personen har varit de facto ledare i hela kampanjen men inte sagt det först nu, då slutar folk lyssna och går sin egen väg bara för att det är uttalat. Egentligen inget nödvändigt men skulle vara lite skojigt.
En vidare beskrivning utav metallurgi och några regeltekniska fördelar med att besitta den, och dessutom för att de skall fungera så behövs verkligen regler för hantverk.
Simma är underbart, låt den vara kvar
Alla spelare som har haft en karaktär som drunknat köper alltid upp lite i simma för att vara på den säkra sidan och det är hur kul som helst. Men framför allt, det bör fortfarande vara en färdighet, det är verkligen inget som alla kan, ens idag.
Skidor och skridskor, känns som det väldigt sällan blir använt, slå ihop båda skulle jag känna var det naturliga valet att göra. Och behåll grundchansen.
Och ni sade redan att övertala skulle styckas upp i mindre bitar så det är bra
Annars så är det väl bara hantverksfärdigheterna, och jag vet inte om någon borde läggas till eller försvinna, men regler, regler, regler, det behövs för hantverk.
Hur lång tid det tar, hur svårt det är, hur man gör über snygga saker och hur man skapar de sword de la sword grande doube über alles. Ja ni förstår
/Poseur dricker Kaffe