Nekromanti Vilken färdighet vill du (inte) se i Eon IV

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Skrikande på operationsbordet dissekeras sakta Eon III sida för sida. Texter skrivs om, texter flyttas, onödiga svulster skärs bort. Nu har vi kommit till färdighetsdelen där det kommer bli en del försköningar och förbättringar, vissa färdigheter som är för breda *host* Övertala *host* kommer att skäras i mindre bitar, andra kommer att flyttas runt och många kommer få en ny beskrivning.

Men nu vill jag veta... finns det någon Färdighet som du saknar i Eon? Eller är det någon som du tycker är helt upp åt väggarna?

/Färdighetskirurgen
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Snälla, söta, ta bort Bibliotekskunskap. Känns bara så totalt ologiskt att nån skulle kunna ha studerat t.ex. historia eller magiteori på akademisk nivå och inte lärt sig hitta i ett bibliotek.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Okej,jag borde kanske egentligen skriva på annat just nu men detta var kändes som ett viktigt inlägg som man kan påverka med så :gremsmile:


För det första behövs en bättre förklaring vad skillnaden är mellan Anatomi och Läkekonst, man får känslan av att de överlappar för mycket helt enkelt. Speciellt när det kommer till området kirurgi. Om jag förstått tanken rätt så får man det lättare att operera med färdigheten läkekonst om man har anatomi med specialiseringen kirurgi. Men man kanske ska flytta kirurgi helt och hållet till anatomin, då blir den ju lite viktigare att ha för kirurger, och då får man lite mer användning utav den än att balsamera lik.

Bergskunskap är ju en vettig färdighet för vissa yrken att besitta, men den känns överflödig som den är. I min grupp har den endast innehafts av dvärgar som får den genom sin grundutbildning. Man kanske kan lägga till att det blir enklare att överleva i bergsområden, hitta pass, hur grottor är uppbyggda, eller veta vilka branter som är säkra att klättra i.

Som tidigare sagt; bibliotekskunskap känns helt överflödig. Den ända anledningen man köper den egentligen är för att behaga SL och kunna hitta vart böcker normalt finns i bibliotek eller vilket bibliotek som kanske skulle kunna ha boken i sitt förvar. Den används aldrig egentligen och det är lite konstigt att en person som studerat hela sitt liv inte borde veta automatiskt hur olika bibliotek är uppbyggda. Känns som ett för smalt ämne för att vara en vettig färdighet.

Diplomati är också en sådan färdighet som är lite konstig, enklast vore kanske att slå ihop den med etikett, men å andra sidan kanske den färdigheten blir för bred då. Kan inte riktigt förklara bättre varför jag ogillar diplomati men den har inte riktigt kommit till ljuset heller i våran spelgrupp.

Om filosofin skall vara kvar så borde det skrivas en eller ett par sidor om vanliga filosofier i Mundana, för det är jättesvårt att vara filosofisk utan att veta särskillt mycket om filosofi. Det som händer är antingen att man försöker efterlikna de gamla grekerna lite grann, det man vet om dem eller så blir det hobbyfilosofi som mest känns löjligt, typ exempel att grubbla på "Är vi verkligen i det här rummet", eller "Om vi känner smärta betyder det att vi lever fortfarande". Folosofindelen i Thalamurboken var jättebra, efter det har jag haft med mycket trovärdiga thalaskiska filosofer. Några kyrkofilosofer ifrån Daakkyrkan har jag haft med också tidigare, men då läste jag på väldigt mycket om kyrkans filosofi och det blev mer arbete än vad det var värt det.

Det vore kul med några regelspecifikationer kring bland annat ledarskap. När vi spelar så blir det sällan att någon i gruppen tar på sig ledarrollen utan allt blir en demokrati, ofast. När väl någon utnämner sig till ledare, även om den personen har varit de facto ledare i hela kampanjen men inte sagt det först nu, då slutar folk lyssna och går sin egen väg bara för att det är uttalat. Egentligen inget nödvändigt men skulle vara lite skojigt.

En vidare beskrivning utav metallurgi och några regeltekniska fördelar med att besitta den, och dessutom för att de skall fungera så behövs verkligen regler för hantverk.

Simma är underbart, låt den vara kvar :gremgrin:
Alla spelare som har haft en karaktär som drunknat köper alltid upp lite i simma för att vara på den säkra sidan och det är hur kul som helst. Men framför allt, det bör fortfarande vara en färdighet, det är verkligen inget som alla kan, ens idag.

Skidor och skridskor, känns som det väldigt sällan blir använt, slå ihop båda skulle jag känna var det naturliga valet att göra. Och behåll grundchansen.

Och ni sade redan att övertala skulle styckas upp i mindre bitar så det är bra :gremsmile:

Annars så är det väl bara hantverksfärdigheterna, och jag vet inte om någon borde läggas till eller försvinna, men regler, regler, regler, det behövs för hantverk.
Hur lång tid det tar, hur svårt det är, hur man gör über snygga saker och hur man skapar de sword de la sword grande doube über alles. Ja ni förstår :gremtongue:




/Poseur dricker Kaffe
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Nu känner jag mig lat, men jag instämmer i precis allt i Poseurs inlägg! Någon (behöver ni skribenter? ;)) borde verkligen skriva några ordentliga stycken om filosofi i Mundana.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Alla möjliga fåniga kunskapsfärdigheter som det redan nämnts några av. Samma sak med hantverksfärdigheter. Vill man ha flavour så kan man låta sånt vara nån förmåga man antingen har eller inte har. Är det någon som nånsin rullat för färdigheten Tunnbindare?

Marschera kan man väl åtminstone göra om så att inte alla äventyr slutar redan på morgonen när alla är halta? Eller helst skrota den också.

Ta bort så mycket som möjligt och gör breda färdigheter i stil med Övertala av dem.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Personligen tycker jag att bredden av färdigheter är en del av Eons charm - det finns andra system där det passar bättre med få, breda färdigheter. Jag tycker att finessen är att det ska gå att använda dem, och att det ska vara tydligt vad de används till.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Marschera kan man väl åtminstone göra om så att inte alla äventyr slutar redan på morgonen när alla är halta? Eller helst skrota den också.
Förstår inte problemet, att marschera efter en väg är ju no problemo faktiskt, och du kan ju försöka vandra några mil om dagen i terräng så får du ju se att det inte är vidare mysigt eller skönt. Att gå mer än en mil om dagen är rent ut sagt förjävligt om man inte är vältränad på att marschera.

Och fummla är väl det knappast någon som gör längre iochmed EON III reglerna för fummel så man lär ju inte kunna skylla på dem heller.

Alla möjliga fåniga kunskapsfärdigheter som det redan nämnts några av. Samma sak med hantverksfärdigheter. Vill man ha flavour så kan man låta sånt vara nån förmåga man antingen har eller inte har. Är det någon som nånsin rullat för färdigheten Tunnbindare?
Visst alla hantverksfärdigheter är väl lite onödiga som de ser ut just nu, efterfrågar fortfarande regler till hantverk så man slipper husregla för det hela tiden. Men nej tror inte man behöver slå för dem. Däremot ger alla olika hantverksfärdigheter ett bevis på att det faktiskt är svårt och oftast en bevakad kunskap att göra vissa saker i Eon och ger inspiration till alla olika sorters yrken som finns.

Liksom försök själv komma på mer än tio hantverkare i en medeltida stad utan tillgång till några böcker eller wikipedia så bravur till dig.
Eller ännu mer, de som börjar med medeltidsrollspel kommer nog inte komma på fler än vapensmed, glasblåsare, rustningssmed och några till.
Tror knappast de kommer komma på hantverkare som Ölbryggare, tunnbindare, pergamentmakare, färgmakare, repslagare med mera.




/Poseur tycker marsch ska vara som den är
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
TheSod said:
Snälla, söta, ta bort Bibliotekskunskap. Känns bara så totalt ologiskt att nån skulle kunna ha studerat t.ex. historia eller magiteori på akademisk nivå och inte lärt sig hitta i ett bibliotek.
Skapa inte rollpersoner som är såna då? =)
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Som sagt: en hel del kunskapsfärdigheter skulle kunna bakas ihop, liksom olika hantverk.

Sen tycker jag att ni seriöst (så seriös man öht kan vara när det handlar om vilka färdigheter som ska bort till Eon IV) kan överväga att ta bort Jakt. Det är en sån där färdighet som egentligen bara är irriterande, för den kräver ändå att man har andra. Kan det inte helt enkelt räcka med högt i Överlevnad, Spåra, Smyga och Båge/Kastspjut/etc för att kunna jaga ordentligt?

Tänk på att färdigheterna ska tjäna spelarna och spelledaren. Irriterande färdigheter går bort.

/Hjalle
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
Vad säger folk om att låta specialiseringar he lite mer inverkan i spelet? Så att om man är specialiserad på något så ses verkligen den personen som en specialist?

Tycker inte det nuvarande systemet framhäver något sådant med 1+ i värdet då man gör det.. så kanske fundera på något sätt så det blir mer inverkan, men svårare att få specialiseringar istället.. vad tycker folk?

En nivå lättare vore en variant om man är specialiserad... eller att specialiserade personer kanske har lättare att slå perfekt eller något sådant, vad vet jag, större inverkan vore roligt iaf.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Tycker att jakt skulle vara en speciallisering(kan vara felstavat, snabb skrivet) av Spåra.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Skapa inte rollpersoner som är såna då? =)
Eller så tar man bort onödiga grejer i karaktärsskapandet?
Var väl kanske ett lite onödigt inlägg tycker jag allt men förstår vad du ville ha sagt.

Hur det än är så vill ingen skapa en roll och tvingas lägga massa poäng på en helt onödig och ovettig färdighet som aldrig kommer användas i spelet whatsoever.

Liksom det är lite som att man spelar en akrobat och har färdigheten "akrobatik" som innefattar allt vad man kan tänkas ha där i, men sedan lär man ha en extra färdighet för att "knyta skorna", liksom något som borde vara en basic kunskap för en cirkusartist.


/Poseur, but hey! It´s just me.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Vad sägs som att ta bort alla vapenfärdigheter och ersätta dem med stridskonster? Alla som slåss gör det på sitt speciella sätt, antingen kan de ha lärt sig själva eller så kan de ha blivit tränade. Väldigt simpel idé och i mina ögon mycket mer realistiskt. Det första Skymningshem (med Eonregler) hade det systemet om inte jag minns fel.

Om det är för radikalt så kan man åtminstone slå ihop färdigheterna "Spjut", "Stångvapen" och "Lans" till en enda färdighet. Jag håller för övrigt med om att färdigheten "Jakt" är väldigt onödig som den är nu. Personligen tycker jag att det finns lite oklarheter kring vart gränserna mellan färdigheterna "Kulturkännedom", "Historia", "Geografi" och "Etikett" går.
I övrigt stödjer jag fullt ut alla husregler som Drunoks Drängar ligger bakom.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Jag är en av dem som gillar relativt få färdigheter. Är just nu inne på Spirit of the Century, och tycker att antalet och uppdelningen de gjort är mycket snygg.
Men för att vara mer exakt så skulle jag nog vilja se följande ändring:

Gömma och Smyga bör slås ihop till Smyga
Marsch, Skidor, Skridskor, Fiske, Jakt, Väderkännedom, Överlevnad, Djurträning, Djurlära och Växtlära till en färdighet, typ Vildmark. Eventuellt också lägga in Spåra, eller delar utav Spåra i Vildmark.
Värdera, Handel och prutning till "Handel" eller liknande.
Akrobatik, Simma, Hoppa, Kasta, Klättra till en färdighet.
Dela in alla vapenfärdigheter (förutom Stridsvana, men inklusive Undvika) i Närstrid och Avståndsstrid.
Röra runt lite i Speja, Söka, Spåra-röran och typ göra det till Alertness och Investigation såsom i SotC.
Slå ihop Fingerfärdighet och Låsdyrkning till Fingerfärdighet.
Sjunga, Dansa, Berättarkonst, Musik ochGyckla till en färdighet. Typ Underhålla.
Slopa Diplomati, eller lägga in den i Övertala.
Slå ihop Bibliotekskunskap, Filosofi, Geografi, Heraldik, Historia, Kulturkännedom till en färdighet.
Slå ihop Bokhållning, Lagkunskap och Ledarskap till en och samma färdighet, typ "Ledarskap"
Slå ihop Bergskunskap och Metallurgi, eller lägga in dessa två i något relevant hantverk.
Skita i Räkning helt, likaså Supa och Undervisning.

Kan verkligen ha missat saker. Orkade inte börja gräva i Hantverksträsket, och heller inte magin. Men kort sagt slå ihop en massa färdigheter och inte utgå så mycket ifrån realism eller detaljism utan snarare hur användbara de är. Och så att varje typ av "roll" behöver lika många färdigheter. Typ om jag vill spela en akademiker så ska jag inte behöva 10 färdigheter för att vara en bra akademiker. Medan en hantverkare klarar sig med 3.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Det här kanske är lätt off topic, men två förslag vad gäller färdigheter:

1) Som föreslagits tidigare i tråden: specialiseringar kan behöva ändras för att betyda någonting. Jag inser att det inte gör reglerna så konsekventa som man kunde önska, men mitt förslag är att vapenfärdigheter och stridskonster fortsätter som de är nu, men att övriga färdigheter blir en nivå lättare (-Ob1T6) inom det område man är specialiserad på. Låt historikern som specialiserat sig på Mûhads fornhistoria verkligen vara markant bättre på sitt område!

2) Överväg att införa besläktningar mellan färdigheter, som redan är fallet gällande vapenfärdigheter, och som det i sin helhet förhåller sig i NeoTech.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Inför mer besläktningar och kanske låt besläktade färdigheter höjas tillsammans. Känns ibland lite konstigt att man har 5 och 15 i två besläktade färdigheter, men i synnerhet förstärk specialiseringar. Det är med dom som man faktiskt får veta nåt om personens kunskaper och erfarenheter. Att någon har 12 i kulturkännedom säger ingenting om personen, men att det är specialiserat på Misslor och Asharien säger desto mer.

Nåt som folk verkar tänka på är jakt som tydligen är en något missförstådd färdighet. Man jagar väldigt sällan genom att smyga runt i skogen och spåra rådjuret. Det skulle kunna ta flera veckor eller minst halva dan och när man väl kommer ifatt den är det lätt gjort att man gör ett ljud, missar med pilbågen eller så råkar vinden vända och djuret flyr (varpå man måste spendera ytterligare halva dagar på att spåra upp det igen). Nej jakt fungerar genom att man sätter upp fällor. Det är lättare, går fortare och kräver i synnerhet inte full uppmärksamhet i flera dagar. I färdigheten ingår alltså hur man sätter upp fällorna, i synnerhet vart man ska sätta dom, hur dom ska vara utformade för vilka djur, hur man bygger egna fällor som dels utlöses vid rätt tillfälle, kan hålla fast/döda djuret, inte går sönder och är antingen lätta göra eller använda. Mest är det väl snaror (som kan vara knepigt), olika saxar (som är väldigt lätta att använda men man måste köpa en sax (inget man bygger av grejer man råkar ha med sig (till skillnad från snaror om man har ett snöre))) eller gropar (vilka kräver en del arbete men bara kräver en spade typ).
Jakt skulle kunna slås ihop till en vildmarksfärdighet, men knappast tas bort i förmån för spjut, spåra och speja.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Korta tankar efter att ha läst de andra förslagen:
Behåll definitivt jakt. Tycker den har en plats och jag hoppas att det expanderas om den i Mundana Bestar.

Övertala behöver delas upp i fler färdigheter, nu är den allt för bred tycker jag. Blir ofta en catch-all färdighet i sociala situationer.

Bibliotekskunskap har ingen någonsin haft, antingen behöver den bli "användbar", eller så kan den skrotas.
T.ex. skulle man kunna använda den när man studerar färdigheter/magier/ceremonier i böcker om man sitter på ett bibliotek för att få lättare på inlärningsslaget om man lyckas med bibliotekskunskap (för att man är bra på att hitta referenser på biblioteket och inte bara sitter med en bok). Hey, det här ska jag nog göra till en husregel.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Kan hålla med om att Diplomati är lite lurig och svår att få ihop med t ex Etikett.

Kan man tänka sig att låta Diplomati gå på Övertala, men med begränsningen att den faktiska chansen att lyckas aldrig kan vara högre än vad man har i Etikett? (Kan ju vara en mekanik att tillämpa på flera situationer även om man tar bort någon färdighet - i situationer där flera olika färdigheter är en lika stor del slår man alltid mot den man är sämst på.)

Jag hade sett över vilka grundegenskaper som styr baschanser - RÖR är som i många andra spel kopiöst övervärderat och en naturlig grundegenskap att satsa på bara man är minsta lilla powergamern. Sätt all närstrid med baschans (RÖR+STY)/4 till exempel. Sen har jag hört att nån vill ta bort de olika baschanserna men det känns inte så lyckat - fallenhet ska spela in, och man räknar ut baschanserna när man börjar spela, det är inget man fipplar med hela tiden in play, så det är inget som förenklar själva spelandet.

(Sen hade jag gjort en origamisnöboll av stridskonstreglerna och satt alla moment och tekniker som extra dyra specialiseringar man köper till de olika vapenfärdigheterna. "Men, då är ju inte krigarna utmärkande längre!" säger någon. Jodå, för istället för att vissa yrken har stridskonster bland sina startfärdigheter så är det bara vissa yrken som får använda X antal erfarenhetspoäng att köpa stridstekniker för vid karaktärsskapandet.)

Sen tycker jag målet om 100% bakåtkompatibilitet är ett dåligt designval. Det är en helig ko som skulle må bättre av att bli en mumsig hamburgare. Dvs, BRA nya regler och bättre värld.

Phelan, butter smurf
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Slå ihop så mycket som möjligt.

svärd, yxa, klubba etc = enhandsvapen
storsvärd, storyxa, bambamklubba = tvåhandsvapen
spjut, lans, stav osv = spjutvapen eller nått
slagsmål, kniv, = handgemäng

Slå ihop alla sociala färdigheter till ett.

Färre kunskapsfärdigheter som är bredare. De sju fria konsterna kanske.

Alla hantverk blir hantverk

Ge istället specialiseringarna en betydligt starkare funktion.
 
Top