Telephalsion
Swordsman
Men jag trodde överlevnad var det man slog mot för att inte dö.
//Slut sarkasm.
//Slut sarkasm.
Det gör det inte heller. Grundchansen i pilpåge är 0.k7e9 said:Sedan vet jag inte varför en rörlig och smidig person skulle vara bättre på att skjuta med en båge, får snarare för mig att det krävdes hård träning för att bli duglig och när man ser folk skjuta båge verkar det inte spela så stor roll hur smidiga de är.
Det vet jag, men inlägget jag svarade på tog just pilbåge och smidighet som exempel på något som borde vara länkat.Wilmer said:Det gör det inte heller. Grundchansen i pilpåge är 0.k7e9 said:Sedan vet jag inte varför en rörlig och smidig person skulle vara bättre på att skjuta med en båge, får snarare för mig att det krävdes hård träning för att bli duglig och när man ser folk skjuta båge verkar det inte spela så stor roll hur smidiga de är.
Så fungerar DoD expert, en GE eller ett snitt av två GE utgör maxgränsen för en färdighet. Det är enkelt och funkar rätt bra. Jag skulle dock göra om den så att alla färdighetspoäng över grundchansen kostar typ dubbelt så mycket. Då blir det inte lika svart-vitt.k7e9 said:Sant, kanske ska attributen på något sätt skapa ett tak för hur mycket man kan lära sig. Så någon med Psyke 3 aldrig kan nå lika högt i räkning som en med Psyke 18.Svarte faraonen said:I många fall spelar dock inte ens grundchansen roll. Någon med Psyke på 3 kommer att ha lika lätt att lära sig Räkning som någon med Psyke på 18, eftersom Räkning inte har någon grundchans och därmed inte alls påverkas av attributen. En lösning jag skulle kunna se är att ge alla färdigheter en grundchans, och att "två enheter för att öppna en färdighet på nivå fem" byts ut mot "två enheter för att öppna en färdighet på grundchans". De färdigheter som idag har en grundchans kommer så att säga med de där två enheterna förbetalda.
En annan tanke kan ju vara att slag för att höja färdigheter görs mot ett attribut, så om man har dåliga förutsättningar (i det här fallet för att man är dum som ett spån med PSY 3) så tar det längre tid att lära sig räkning. (Om man nu inte skippar attribut helt, se mitt svar till Gemstone här nedan)
Det borde det inte heller! Dessutom borde inte Psyke capa hur bra man kan bli på något, finns massor av folk som inte är exceptionellt brighta men ändå har höga färdighetsvärden i verkligheten. Matte 25 och Psyke 3 beskriver säkert någon idiot savant någonstans.k7e9 said:Det vet jag, men inlägget jag svarade på tog just pilbåge och smidighet som exempel på något som borde vara länkat.Wilmer said:Det gör det inte heller. Grundchansen i pilpåge är 0.k7e9 said:Sedan vet jag inte varför en rörlig och smidig person skulle vara bättre på att skjuta med en båge, får snarare för mig att det krävdes hård träning för att bli duglig och när man ser folk skjuta båge verkar det inte spela så stor roll hur smidiga de är.