Nekromanti Vilken färdighet vill du (inte) se i Eon IV

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag tycker man borde ha färdigheten "Somna". Det är inte särskillt lätt att somna när man är jagad av en grupp tiraker, man borde ha en färdighet för det. a lá "Vargarna ylade i skogen runt om honom. Han somnade inte på många timmar, dagen därpå var han dödstrött och sinkade hela gruppen"
Vart var det vettiga i det inlägget då? Bara undrar.

Och om du var seriöst med ditt inlägg; så borde det gå under överlevnad. Bara stadstöntar som inte klarar av att somna på några rötter medans man är jagad, det finns vargar i närheten och regnet slår som spön mot vindskyddet.



/Poseur
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Lycan said:
Att helt krasst göra de "bästa" färdigheterna (som Undvika, Övertala och stridskonster) dyrare att köpa än de sämsta är en annan lösning.

Sedan, att slå ihop de smalaste färdigheterna och splittra de bredaste är definitivt berömvärt, men jag tror inte det räcker för att helt komma ifrån grundproblematiken.
Jag har spelat andra rollspel där färdigheter är olika dyra att köpa beroende på exempelvis deras användbarhet. Det är för jobbigt att hålla reda på så jag gillar det inte.

Att istället slå ihop smala och dela på breda är en bättre lösning. Att dessutom få bättre system för besläktade färdigheter och djupare specialiseringar är också något vi jobbar med.

En annan lösning kan vara att se fc 10 i Gobelängvävnad som en smaksättare till personen medan det krävs fc 15 för att Undvika ska bli användbar. Det blir mer av ett speltips, men det borde gå att formulera på något vis.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Helt klart, stridsvana borde också vara en mycket god färdighet för att klara av att somna under vidriga förhållanden.




/Poseur
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
avatarex said:
Lycan said:
Att helt krasst göra de "bästa" färdigheterna (som Undvika, Övertala och stridskonster) dyrare att köpa än de sämsta är en annan lösning.

Sedan, att slå ihop de smalaste färdigheterna och splittra de bredaste är definitivt berömvärt, men jag tror inte det räcker för att helt komma ifrån grundproblematiken.
Jag har spelat andra rollspel där färdigheter är olika dyra att köpa beroende på exempelvis deras användbarhet. Det är för jobbigt att hålla reda på så jag gillar det inte.

Att istället slå ihop smala och dela på breda är en bättre lösning. Att dessutom få bättre system för besläktade färdigheter och djupare specialiseringar är också något vi jobbar med.

En annan lösning kan vara att se fc 10 i Gobelängvävnad som en smaksättare till personen medan det krävs fc 15 för att Undvika ska bli användbar. Det blir mer av ett speltips, men det borde gå att formulera på något vis.
Håller med om att olika svårighet/kostnad för olika färdigheter inte är en bra lösning, det blir bara jobbigt att hålla reda på. Att som föreslaget ha olika nivåer för att vara "bra" funkar också sådär halvdåligt tycker jag. Då blir det mycket av "hur mycket måste jag ha för att vara bra på ..."

Jag gillar det nuvarande färdighetssystemet ganska starkt. Man får tillräckligt med poäng för att ha råd med både "användbart" och karaktärsbyggande färdigheter. Däremot kan vissa färdigheter delas upp. Såsom övertala t.ex.
Stridskonster har ju redan "konstiga" kostnader, så där kanske moment och tekniker ökas i kostnad.

En annan tanke som varit uppe på forumet gällande färdigheter är ju "tekniker" för alla andra färdigheter, och det kan ju vara en tanke (som lite liknar Noir's system på sätt och vis).
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
k7e9 said:
Att som föreslaget ha olika nivåer för att vara "bra" funkar också sådär halvdåligt tycker jag. Då blir det mycket av "hur mycket måste jag ha för att vara bra på ..."
Det menade jag inte. Jag menar snarare att för att ge färg åt en rollperson med en extra färdighet av typen gobelängvävnad så behövs inte jättehög färdighetschans. Däremot om det är viktigt någon gång i äventyret att väva en gobeläng, ja då är ju hög färdighetschans mycket mer eftersträvansvärt.

Och att vara bra är ju lite relativt. Om det skulle dyka upp en rollperson med 10 i Gobelängvävnad så är ju den väldigt mycket bättre än alla andra rollpersoner jag någonsin sett. Det är däremot inte så jätteimponerande med Undvika 10, det har jag sett förr. Om du förstår vad jag menar.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
avatarex said:
k7e9 said:
Att som föreslaget ha olika nivåer för att vara "bra" funkar också sådär halvdåligt tycker jag. Då blir det mycket av "hur mycket måste jag ha för att vara bra på ..."
Det menade jag inte. Jag menar snarare att för att ge färg åt en rollperson med en extra färdighet av typen gobelängvävnad så behövs inte jättehög färdighetschans. Däremot om det är viktigt någon gång i äventyret att väva en gobeläng, ja då är ju hög färdighetschans mycket mer eftersträvansvärt.

Och att vara bra är ju lite relativt. Om det skulle dyka upp en rollperson med 10 i Gobelängvävnad så är ju den väldigt mycket bättre än alla andra rollpersoner jag någonsin sett. Det är däremot inte så jätteimponerande med Undvika 10, det har jag sett förr. Om du förstår vad jag menar.
Då är jag med på hur du menar lite mer och kan hålla med också. Karaktärskryddor behöver ju inte ligga på samma nivå för att krydda så att säga. Däremot brukar jag uppmuntra mina spelare att ta kryddor som de tror kan komma till användning (och som de kan se till att använda) under spel, och då blir högre chans viktigare.
Ett tydligt exempel är sömnad, där karaktären brukar sy sina egna (och ibland andras) festkläder.
Krydda + nytta förenade. :gremwink:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
oberoende vad ens åsikter om vad som i sanning gör ett svärd så är skillnaden inte så stor mellan vanligt smide och vapensmide att det behövs två helt olika färdigheter för det.
I nuläget är du lika bra på att smida svärd som en glasblåsare om du har grovsmide.
Och då ska vi inte ens börja prata om vart man drar gränsen var ett föremål börjar vara ett vapen.
Smidde exempelvis en skäggyxa idag.
Jag är som jag tidigare sagt ingen vapensmed, lik förbannat kan jag utan större svårighet smida en yxa, ett verktyg som har använts som vapen sen tusentals år tillbaks.
Det jag säger är inte att man kan smida excalibur om man kan hålla i en hammare, men det jag försöker säga är bra mycket närmare sanningen än det du säger.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Problemet är egentligen att vi båda tycker samma sak, bara att du vill slå ihop färdigheterna inte jag.

Och att du anser att vem som helst kan göra ett svärd.
Jag anser inte att en vass bit metall är ett svärd, lika lite som ett metallrör med krut och en rund stor kula i är en kanon.

Visst båda är i ordets rätta bemärkelse ett svärd resp. en kanon men ingen utav dem är vidare effektiva.

Sen om det vore så enkelt att smida svärd så borde vi haft svärdsmeder i Sverige före 1400-talet vilket vi inte hade. Yrkeshemligheter och sådant väger också in och att det är en process som skiljer sig mer än vad gemene man tror.

Men visst om du tar en bit järn, hamrar ut den, härdar den och slipar en klinga så är det ett svärd javisst, men inte ett vidare effektivt (annat än att döda med).

Och vad du menar med ;
I nuläget är du lika bra på att smida svärd som en glasblåsare om du har grovsmide.
Men lite bondvett får man väl ha som SL. Liksom du har ju ändå grundsystemet i eon, verkar det lite svårare än vad du normalt kan göra med en färdighet, öka svårigheten.
Trodde det var underförstått, men som jag tidigare sagt i tråden, behövs (bättre) regler för hantverk.

Sen undrar jag huruvida du tycker att rustningsmide ska vara kvar som färdighet eller inte eftersom du tycker att grovsmide och vapensmide bör slås ihop. Att ta bort, dra ihop rustningssmide vore ännu mer befängt än vapensmide.



/Poseur
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Du kan gärna släppa dina grovt tilltagna liknelser. De tillför ingeting till diskussionen. Ska du använda liknelser kan du hemskt gärna göra den aningens mer nyanserade, som det är nu bidrar det bara till att sänka stämningen i diskussionen.
Jag förstår alldeles väl vad du menar utan att du ska behöva känna att du måste förklara på en idiots nivå vad ditt grundläggande argument är.

Nu:
Att det är svårt att få tag på kunskapen att faktiskt smida ett svärd går jag med på.
Framförallt i och med smeders envishet och ovilja att dela med sig av yrkeshemligheter.
Detta är däremot inget som gör VAPENSMIDE (inte svärdssmide, VAPEN, dvs allt som är smitt som gör Ob-skada så vitt mig anbelangar) till något som är en helt annan färdighet än annat smide.
Som sagt, jag har smitt i dryga fyra månader, lyckades idag föra en skäggyxa som utan större kraft lagt bakom klöv en 10x10 mm märla i Lancashirejärn.
Varje duglig bysmed kan göra en skaplig yxa, utifrån den kunskapen kan du smida yxor med avsikt att använda som vapen.
Med grovsmide.
Du behöver inte lära dig ett helt nytt skillset.
Om din åsikt är att just svärd är så förbannat svåra att smida att de behöver en egen färdighet, fine, knock yourself out.
Men jag kan utan att överdriva säga att jag skulle kunna smida större delen av vapnen i vapenmästaren fick jag nog med tid på mig.
Kedjevapnen skulle vara kinkigare iom att det är sjukt drygt att göra kätting, samt det skulle vara rätt drygt att smida själva kulorna. Utöver det så är det mesta no biggie.
Kan lägga upp bilden på yxan imorgon om du inte tror mig på den punkten, och i vår när jag har smitt kukrin jag ska göra i projektarbete kan jag lägga upp en bild på den med.
Bladet blir 45 cm långt plus dryga 15 cm handtag, är det svärd nog för dig?
Kan även lägga upp bilder på svärd som andraårseleverna gjort trots vapensmidesförbud.

Som en sidenote kan jag för övrigt upplysa att tirakernas svärd ledigt är tvärast att faktiskt smida.
Just saying

Edit:
Sen kom jag ju på att det faktum att kunskapen om att smida svärd är/var sällsynt i vår värld är bara delvis relevant.
För det första har vi inte haft samma typ av svärdsskrammel och sattyg i Sverige som det finns i mundana.
För det andra så har det inte på samma sätt funnits äventyrare som betalar top-fakking dollars för vapen av diverse slag.
Att priserna på vapen är uppåt väggarna i eon är väl ingen nyhet, men iom att en kniv (som tar typ, en timme att tillverka med normalisering, härdning och anlöpning) kostar en månadslön för en bonde borde vara skäl nog för en byasmed att lära sig hur man gör ett vapen av vilken sort som helst.
Säljarna i eon lär ju tillverka det som köparna vill ha, alltså lär vapensmide (och därmed kunskapen om att tillverka sjukt svårsmidda svärd) vara vanligare i eon.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Du kan gärna släppa dina grovt tilltagna liknelser. De tillför ingeting till diskussionen. Ska du använda liknelser kan du hemskt gärna göra den aningens mer nyanserade, som det är nu bidrar det bara till att sänka stämningen i diskussionen.
Jag förstår alldeles väl vad du menar utan att du ska behöva känna att du måste förklara på en idiots nivå vad ditt grundläggande argument är.
Och det tillförde exakt vad då?
Mina liknelser är bra precis som de är, enkla för att man ska inse att komplex idioti, fortfarande endast är idioti :gremwink: Nej fullt skämt åtsido.

Att det är svårt att få tag på kunskapen att faktiskt smida ett svärd går jag med på.
Framförallt i och med smeders envishet och ovilja att dela med sig av yrkeshemligheter.
Detta är däremot inget som gör VAPENSMIDE (inte svärdssmide, VAPEN, dvs allt som är smitt som gör Ob-skada så vitt mig anbelangar) till något som är en helt annan färdighet än annat smide.
Du har en grov poäng där, får ursäkta att jag drog parallellerna mellan svärdsmide och vapensmide i allmänhet.

Men huruvida att det borde skilja sig att vara två färdigheter eller inte, jag säger ja det ska vara två och du säger nej det ska vara en. Jag tror inte vi kan komma vidare överens i den frågan annat än med en möjlig kompromiss.

Mitt förslag: Göra dem besläktade(jag vet att detta går emot det jag tidigare sagt om besläktade färdigheter i tråden men detta är ett lysande exempel på vad som bör vara besläktat) och således göra att man med +ob1t6 i svårighet kan smida "vapen" med grovsmide, och smida spik och hästskor med +ob1t6 mot vapen/rustningssmide.
Och hur vida svårt det är att smida en yxa, plog,lie osv har jag ju ingen personlig aning om och jag köper absolut ditt intresse och utbildningsområde som en större expertis än mig där.

Så jag känner att det här sidospåret håller på att bli för varmt så jag är fullt villig att kompromissa med vad jag tycker i just denna fråga.

Varför jag tycker att det ska vara två skiljda färdigheter beror mestadels på att det är så olika kunskapsområde med alla hemligheter och sådant. Visst en bysmed kan säkert göra ett vapen om han får se ett, känna på det och öva några gånger på att smida ett, men de flesta bysmeder har inte riktigt tillgång till andra vapen än de verktyg som kan användas som detta.
Men skulle han få tag på ett svärd(för enkelhetens skull) och studera det så kan han nog säkert kopiera det efter en tid med +ob1t6 i svårighet.



/Poseur tycker tråden är för viktig för att göra ogästvänlig :gremwink:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Nu har jag inte läst allt men... Är det nödvändigt med skilda färdigheter eller duger det med smida och en specialisering mot vapen?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Att vapensmide och Grovsmide med mera är olika besläktade färdigheter ser jag inget problem med. Alla handlar i grund och botten om att forma metaller, men med olika tekniker och slutresultat. Man kan grovsmida ett svärd, och man kan smida ett galler med svärdssmidesteknik, slutresultaten kanske inte är det optimala, och det kan vara svårt, men det går säkert.

På samma sätt har vi de olika alkoholtillverkningskonsterna, som alla i grund och botten om att få olika ingredienser att jäsa. Teknikerna är olika, då ölbryggare mältar korn och tillsätter olika humletyper etc, medan vinjäsaren filtrerar och sötar druvsaft efter ett särskilt recept. Man skulle kunna göra ett vin på korn, och säkert ett öl på druvor, men det kanske skulle vara svårt, och det kanske inte skulle få en optimal produkt, men det går säkert.

På liknande not har vi De olika vapnen, de är besläktade, du kan svinga en dolk eller yxa som du svingar ett svärd, men eftersom man är inriktad på en uppsttning tekniker för svärd så kan det vara svårt, och resultatet kanske inte är optimalt.

Slutsats: Besläktade färdigheter betyder att en spelgrupp som inte vill ha en skog av färdigheter kan välja slå ihop de besläktade färdigheterna, medan en annan spelgrupp kan låta färdigheterna vara skilda, men besläktade, kanske ge tillfällen då man kan använda en besläktad färdighet utan ökad svårighet.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Angående stridsfärdigheter...

Eon har ju gott om vapenfärdigheter.

Sedan finns ju Krigföring, Krigsmaskiner, Stridsvana, Slagsmål.

Är det något som saknas i denna klunga? Något som känns som att det bör höra hit?
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Vill bara påpeka en sak som du verkar missa. Jag vill inte dra igång debatten igen, då jag känner att den dels var ganska onödig och egentligen inte ledde särskilt långt, eller säga att någon har fel. Jag vill helt enkelt göra det eftersom att jag skulle vilja att folk påpekade sådana missar om jag gjorde dom, men jag är ju rätt ovanlig i det ändamålet så vitt jag har förstått(du får helt enkelt berätta i efterhand). Aja, till saken: Du verkar missa att det är bra mycket mer än bara smidet som tillkommer i en "medeltida" värld. Bara att få en tillräckligt varm ugn på den tiden är något som tar lååång tid att lära sig. Dessutom så är det dyrt med material osv. Tro inte att den genomsnittlige bybon har tillräckligt med järn och kol som ligger och skräpar för att göra ett svärd, i synnerhet inte i ett stycke eller göra kanske två-tre svärd (som det antagligen skulle gå åt för att göra ett BRA och FINT svärd(om man inte provat innan)). Dessutom vi idag en MYCKET bättre teoretisk förståelse för världen. Man glömmer lätt det (jag vet att jag gör det) och om man tänker efter lite ibland så har man säkert undrat hur folk gjorde för att INTE komma på vissa saker. Aja, min poäng är helt enkelt att ALLA förutsättningar är så fundamentalt olika idag och i en "medeltida" värld att om det tar dig en timme så lär det ta tio för en smed i Mundana, trots att denna mycket väl kan ha långt mycket mera erfarenhet än du.

/Petter som tror att genomsnittssvennen skulle ha närmare 50 i bildning och typ 15 i nästan alla kunskapsfärdigheter efter grundskolan idag.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Poseur said:
Jag tycker man borde ha färdigheten "Somna". Det är inte särskillt lätt att somna när man är jagad av en grupp tiraker, man borde ha en färdighet för det. a lá "Vargarna ylade i skogen runt om honom. Han somnade inte på många timmar, dagen därpå var han dödstrött och sinkade hela gruppen"
Vart var det vettiga i det inlägget då? Bara undrar.

Och om du var seriöst med ditt inlägg; så borde det gå under överlevnad. Bara stadstöntar som inte klarar av att somna på några rötter medans man är jagad, det finns vargar i närheten och regnet slår som spön mot vindskyddet.



/Poseur

* Gråter *
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Bra poäng, ska se till att tänka på det.
Som det är borde egentligen tillgängligheten på vapensmide begränsas något iom alla försvårande omständigheter som kringgärdar (sp?) själva kunskaperna.
Ska forska lite om det här, och fråga mina lärare samt föreläsarna som kommer hit och kolla med dem.
Lär ju om inte annat hjälpa fantasyrollspelscommunityt som helhet att veta precis hur kinkligt vapensmide as such är.
Har praktik veckan som kommer så jag kommer inte kunna kolla det nu, men om två-tre veckor lär jag har fått ihop något vettigt.
 

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
Författade ett långt meningslöst inlägg om tidsåtgånen för att utföra alkemi, men inser att ingen kommer att orka läsa mina långa utlägg. =)

Kort version: fundera över tidsåtgången för alkemi, jag tycker inte att den underlättar för de som vill ha rollpersoner som är alkemister. Vilken spelargrupp har tid att "stoppa upp" äventyret för att alkemisten måste spendera 48 timmar på att fylla på förråden av elixir?

Kanske finns det andra färdigheter där själva regelsystemet skapar problem för färdighetens praktiska användning (i kampanjmiljö dvs)?
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Stormflare said:
Författade ett långt meningslöst inlägg om tidsåtgånen för att utföra alkemi, men inser att ingen kommer att orka läsa mina långa utlägg. =)

Kort version: fundera över tidsåtgången för alkemi, jag tycker inte att den underlättar för de som vill ha rollpersoner som är alkemister. Vilken spelargrupp har tid att "stoppa upp" äventyret för att alkemisten måste spendera 48 timmar på att fylla på förråden av elixir?

Kanske finns det andra färdigheter där själva regelsystemet skapar problem för färdighetens praktiska användning (i kampanjmiljö dvs)?
Fast just att det tar lång tid tycker jag är bra Jag gillar inte alls att alkemistan ska "fylla på" en massa förråd av elixir, det ger mig bara en D&D-känsla som jag inte gillar eller vill ha. Det ska ta tid, så när man väl gör något med alkemi gör man det för att det är viktigt inte för att alla i spelgruppen ska ha en hel drös helande drycker i bältet.

Nej, vad jag vill se är intressantare alkemi, absolut inte snabbare alkemi.
 
Top