Att vapensmide och Grovsmide med mera är olika besläktade färdigheter ser jag inget problem med. Alla handlar i grund och botten om att forma metaller, men med olika tekniker och slutresultat. Man kan grovsmida ett svärd, och man kan smida ett galler med svärdssmidesteknik, slutresultaten kanske inte är det optimala, och det kan vara svårt, men det går säkert.
På samma sätt har vi de olika alkoholtillverkningskonsterna, som alla i grund och botten om att få olika ingredienser att jäsa. Teknikerna är olika, då ölbryggare mältar korn och tillsätter olika humletyper etc, medan vinjäsaren filtrerar och sötar druvsaft efter ett särskilt recept. Man skulle kunna göra ett vin på korn, och säkert ett öl på druvor, men det kanske skulle vara svårt, och det kanske inte skulle få en optimal produkt, men det går säkert.
På liknande not har vi De olika vapnen, de är besläktade, du kan svinga en dolk eller yxa som du svingar ett svärd, men eftersom man är inriktad på en uppsttning tekniker för svärd så kan det vara svårt, och resultatet kanske inte är optimalt.
Slutsats: Besläktade färdigheter betyder att en spelgrupp som inte vill ha en skog av färdigheter kan välja slå ihop de besläktade färdigheterna, medan en annan spelgrupp kan låta färdigheterna vara skilda, men besläktade, kanske ge tillfällen då man kan använda en besläktad färdighet utan ökad svårighet.