Re: Till triviala färdigheters försvar
I drakar och demoner expert har man färdigheterna zoologi (att veta vad hos djur som är användbart att göra drycker/salvor etc. av och lite allmän kunskap om djur som var de bor) botanik (Vad som är anvämndbart hos växter rent alkemiskt sett och var de finns) samt extraktkunskap, läran om hur man gör drycker av dem.
Det finns även bestiologi som skulle motsvara monsterläran du pratar om. Dock så gillar jag även charmen i att man bara behöver växtlära i eon. Det blir mindre krångligt...
Snälla baka inte in växtlära med alkemi, om man är en vanlig stigfinnar eller lönmördar karaktär som använder sig av gift eller läkeörter betyder inte det att man kan skapa talismaner och andra magiska föremål. Skapa isåfall en egenskap som heter extraktkunskap.Telephalsion said:Färdigheter:
Knarka (bestältat med supa och växtlära)
Ljuga/Bedra (från övertala)
Djurlära delas upp i två färdigheter:
Monsterlära: Kunskap om monster och andra varelser som inte finns överallt. Typ Fenixar, Hyggelmonster, jättespindlar och seianhästar. Ger kanske kunskap om monsters magiska förmågor, men kanske inte.
Djurlära: Kunskap om alldagliga djur som hästar, kor, oxar, mammutar, murvelbestar, jättebävrar och svartsvin.
Växtlära förklaras att det handlar om att känna igen växter, möjligen torka och förvara dem, skörda dem, eller göra enklare grötomslag.
Alkemi utvecklas så man får regler på hur man gör enklare salvor och dekokter som inte är magiska av växt och djurdelar. Typ DoDs extraktlära.
Ockultism delas upp i fler färdigheter:
Teologi, kunskap om stora religioner, alltid specat mot RPs religion om denne har någon.
Ockultism, kunskap om folktroer, vidskepelser och annat liknande. Typ, kunskap om magiska företeelser i naturen och annat. Ger kanske kunskap om magiska monsters magiska förmågor, men kanske inte.
En kategori vapen, som kanske skulle kunna vara en hel kategori, men kanske tre stycken:
Tillhyggen, enhandade, flaskor, stop, spett och hjälmar
Tillhyggen, tvåhandade, gûrder, stolar, bord och dörrar
Tillhyggen, kastade, stop, flaskor, kroppkakor och skorpor.
I drakar och demoner expert har man färdigheterna zoologi (att veta vad hos djur som är användbart att göra drycker/salvor etc. av och lite allmän kunskap om djur som var de bor) botanik (Vad som är anvämndbart hos växter rent alkemiskt sett och var de finns) samt extraktkunskap, läran om hur man gör drycker av dem.
Det finns även bestiologi som skulle motsvara monsterläran du pratar om. Dock så gillar jag även charmen i att man bara behöver växtlära i eon. Det blir mindre krångligt...