Nekromanti Vilken färdighet vill du (inte) se i Eon IV

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Därför att det finns väldigt många utlovade moduler som om Eon IV blir för annorlunda inte kommer vara kompatibla med Eon III. Väldigt mycket saknas fortfarande till det gamla Eon.

Sedan är det väl inte bara negativt med nya versioner av ett rollspel, men själv ser jag hellre att mer krut läggs på att få ut moduler!!!
Skulle det vara ett problem? och i så fall på vilket sätt?
Man kan ju inte säga att nya saker inte får utvecklas.

För att ta exemplet ytterligare en gång. Om inte datorn hade utvecklats


/Poseur
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Befolkningssmurfarna skulle faktiskt inte dö av att fixas, och tror inte det skulle sabba alla gamla moduler. Redan Äventyrsspel gjorde ju det i Ereb Altor där de lade till en nolla på alla befolkningsstorlekar. "Tiondet" som adeln ironiskt kallade sin skatt...

Och vapenpriserna är ju redan aviserade att de kommer att smurfas till.


Saft, saft, hallonsaft...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
På tal om priserna.

Byteshandelstabellen som kommer från västmark och numer är med i missleboken får jääääättegärna revideras så den passar in i eon med ytterligare grejer.

Listan är bra, men passar 1100/1200-talets England bättre än random land i Eon där det växer och tillverkas "exotiska" saker.

/Poseur tycker det vore trevligt
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
För mig handlar det i stor mån om att klargöra vad rollpersonen faktiskt är bra på - i strid, exempelvis, så skulle inte de nyanserna komma fram om inte specialiseringssystemet görs om radikalt.

Jag kan inte se att man gör det markant svårare att sätta sig in i reglerna genom att kräva en extra färdighet i ett slagsmål, men det var å andra sidan några år sedan jag var nybörjare på rollspel. Jag medger gärna att jag inte hade klarat att börja min spelarkarriär med Eon, vilket anknyter till en annan sak du skrev - Enkelhet för att locka nybörjare.

Själva "nybörjaraspekten" skulle jag säga är något ganska speciellt, eftersom jag har fått för mig att Eon aldrig varit särskilt nybörjarvänligt - och inte heller har gett sig ut för att vara det. Jag inser att spelscenen har förändrats markant sedan 1996, vilket förstås kräver nya hänsyn. Jag har helt enkelt inte tänkt på att man kanske måste se Eon som mer av ett nybörjarspel också...

Ursäkta om det är förvirrat... Jag måste meditera över det här.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Jag trivs med nuvarande, och vill därför gärna ha moduler som fortsätter att vara användbara till det om det nu skulle dyka upp någonting jag verkligen inte klarar av i den nuvarande versionen. Jag förstår, respekterar och avvaktande stöder att spelsystemet utvecklas, men förbehåller mig rätten att även påpeka när jag inte uppskattar en föreslagen idé. Jag vill att Eon IV ska bli bästa tänkbara spel. (Vilket naturligtvis inte innebär att jag tror mig "ha rätt" i de här frågorna.)
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,862
Location
Värnhem, Malmö
En sak jag skulle uppskatta är ett förenklat system för att köpa färdigheter, särskilt om det stora antalet färdigheter fortsätter vara en del av reglerna. Jag gillar att färdigheterna ger en detaljerad bild av rollpersonen, men att sitta och fördela poäng för poäng är astråkigt. Hade det funnits ett gäng grundpaket för färdigheter hade det kunnat snabba upp slentrianköpandet en hel del, på samma vis som utrustningspaketen snabbar upp rollpersonens inhandlande av standardutrustning.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
LordTengel said:
Som sagt... Är det Eon som diskuteras, eller Smurf 1? Trender i vad som anses vara "lagom antal färdigheter" kommer och går; personligen tycker jag att en relativt stor mängd färdigheter är en del av Eons charm.
Jag håller med och min spelgrupp med mig vad jag vet. Vi gillar den stora mängden färdigheter för det ger karaktärerna "karaktär" på sätt och vis.

Så jag tycker snarare att fler (användbara) färdigheter hade varit trevligt.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Marukusu said:
Vad sägs som att ta bort alla vapenfärdigheter och ersätta dem med stridskonster? Alla som slåss gör det på sitt speciella sätt, antingen kan de ha lärt sig själva eller så kan de ha blivit tränade. Väldigt simpel idé och i mina ögon mycket mer realistiskt. Det första Skymningshem (med Eonregler) hade det systemet om inte jag minns fel.

Om det är för radikalt så kan man åtminstone slå ihop färdigheterna "Spjut", "Stångvapen" och "Lans" till en enda färdighet
Som en person som började älska eon just pga. deras generella vapenfärdigheter så hoppas jag att man inte tar bort vapenfärdigheterna utan istället smidigare bakar ihop stridskonter och vapenfärdigheter, t.ex. genom att låta en person ta tekniker till sin vapenfärdighet på Fv 12+. Det nuvarande stridskonstsystemet känns faktiskt otympligt imo och vissa tekniker (precisionsanfall) ger alldeles för mycket fördel för kostnaden... En teknik som kräver att du kutar runt i fullrustning för att inte bli ägd av anser jag är lite väl överdriven. Hade varit bättre med -Ob1T6 på skada eller något...

Andra färdigheter jag tycker man borde göra om:
Kulturkännedom - för generell på något sätt
Hantverksfärdigheterna - regler! ge oss regler!
Ockultism - man blir mästare på alla religioner om man bara vill ha kunskap om EN.

Specialiseringar borde faktiskt arbetas in mer och snyggas till i förbättringsystemet. Jag har sedan ett tag tillbaka funderat på att tilåta upp till +4 på specialiseringar ifrån en del, för att simulera att man blivit så pass skicklig att man faktiskt är en expert på just en gren. fördelen med specialiseringar är då att man får +Ob1T6 på förbättringsslaget, men bara kan få specialiseringen om man lyckas.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Nu känner jag mig lat, men jag instämmer i precis allt i Poseurs inlägg! Någon (behöver ni skribenter? ;)) borde verkligen skriva några ordentliga stycken om filosofi i Mundana.
Just en modul om "Filosofi i Mundana" låter en aning smalt måste jag säga :gremwink:

Men om du skulle ha skrivlust så tycker jag att detta var ett bra initiativ. Så bring it on! :gremsmile: Jag vill gärna veta mer om Cirefaliernas "syskon skall gifta sig med varandra"-filosofi och hur de tänker om det :gremwink:
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Blasphemy said:
Nu känner jag mig lat, men jag instämmer i precis allt i Poseurs inlägg! Någon (behöver ni skribenter? ;)) borde verkligen skriva några ordentliga stycken om filosofi i Mundana.
Just en modul om "Filosofi i Mundana" låter en aning smalt måste jag säga :gremwink:
Bakåtsträvare. :gremsmile: Jag var nog mer inne på någon sida i grundboken för filosofierna, i så fall.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Sedan är det väl inte bara negativt med nya versioner av ett rollspel, men själv ser jag hellre att mer krut läggs på att få ut moduler!!!
Det är bara det att Eon-reglerna snart är slut... således behöver det komma en ny version och Eon kommer få en (välbehövlig) uppdatering...

Dock kan jag avslöja redan nu att det inte finns några planer på att slå ihop Eons färdighet till en handfull breda sådna - det kommer finnas en spridning likt tidigare versioner - däremot skall alla färdigheter kännas användbara och vara regelmässigt förankrade.

Som det ser ut nu för vi in nya aspekter/regler vilket gör det mer värdefullt att spela sociala/lärda rollpersoner och faktiskt kan använda färdigheter såsom Historia, Kulturkännedom, Övertala, Dupera (med mera) i sociala konflikter.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Blasphemy said:
Dock kan jag avslöja redan nu att det inte finns några planer på att slå ihop Eons färdighet till en handfull breda sådna - det kommer finnas en spridning likt tidigare versioner - däremot skall alla färdigheter kännas användbara och vara regelmässigt förankrade.
Plus att färdigheterna ska kännas ungefär lika breda. Därför ska Övertala delas upp, och några andra slås ihop, kanske Skidor och Skridskor eller några helt andra färdigheter.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Kan man inte få lite galna förslag på färdigheter också?

Ymir har ju propagerat för en sexfärdighet "Behaga" eller liknande... Gillar ni eller gillar ni inte den idén?

Svenlil har väl färdigheten "Undergräva självförtroende" och misslor morde kanske ha färdigheten "Se oskyldig ut"

Supa finns ju... Skridskor är ju hysteriskt rolig och jag undrar om det är någon som använt den?

Nä... jag behöver garanterat dricka mer kaffe nu...
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
I CoC-äventyr och kampanjer så har SLP ofta unika (och halvt om halvt oseriösa) färdigheter som ändå återspeglar deras personligheter. Ett fyllo i någon kampanj (Masks of Nyarlathotep?) hade färdigheten "Drink Himself to Sleep 90%", en demonisk katt hade typ "Land On Feet 99%.

På skämt brukar jag lägga in såna färdigheter på mina SLP:s, men en spelare borde kanske också kunna få en eller ett par såna unika färdigheter som man i samråd med SL kan spela på i tid och otid. Kanske som comic relief och eller för folk som verkligen vill belysa något drag i karaktärens personlighet som inte täcks av någon annan färdighet. Lite grann som "Resurser" kanske, fast mer specifikt.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Sedan får man inte glömma Skuggornas Mästare där det också fanns galna färdigheter. Exempelvis hade ju MC-gänget färdigheten "Dricka öl 80%" samt "Skrämma småstadsbor 75%"
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,862
Location
Värnhem, Malmö
Oraklets Fyra Ögon berikade DoD:s regler med färdigheten "Bastubad", komplett med ett system för att avgöra hur länge rollpersonerna klarade att basta.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Underbart...
Hmmm man borde kanske göra ett system för hur mycket man kan äta och dricka... så att man kan ha matätningstävlingar på Firinas Korvmarknad eller på misslefester och se vilken risk det är för kaskadspyor, magont och liknande :gremwink:
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Jag skulle uppskatta en uppdatering av underhållar yrken. Att man kan få någon form av regelmässiga framgångar av att spela musik för någon eller berätta en fin historia.

Att man kan charma en kvinna med sin fina musik eller mjuka upp en ilsken regent med några konststycken.

Edit:
Kanske musik eller historier som kan "buffa" en. Alltså höja moralen och ge +1 på alla strids färdigheter i några timmar eller så.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,764
Location
Maastricht
Blasphemy said:
Ymir har ju propagerat för en sexfärdighet "Behaga" eller liknande... Gillar ni eller gillar ni inte den idén?
Den grupp jag spelar med använder färdigheten Sex i alla kampanjer, så absolut! In med behaga eller vad ni än vill kalla den. Det är ju ett sätt att manipulera människor på så why not?

Blasphemy said:
Kan man inte få lite galna förslag på färdigheter också?
Jovisst kan du det! Men just galna är rätt svårt utan att det blir totalt oseriöst.

* Meditation (Borde vara en färdighet och inte något som ingår i en stridskonst, eller kanske båda delarna)
* Fakirkonst (Kan inte minnas om det finns eller ej?)
* Hota/Skrämma borde vara något man faktisk kan lära sig. (Ingår väl i stridskonster nu.)

jag ska fundera mer och återkommer.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Jag kan tipsa om en liten husregel som jag tycker borde komma med. Om till exempel "Arne" har 17 i färdigheten Brännare och endast 5 i färdigheten Bryggare så räknas Bryggare som lättlärd då dessa är närbesläktade. Detta gäller bara om man har en annan, närbesläktad, färdighet i en högre nivå. Detta är för att simulera hur det är lättare för "Arne", som redan kan en del om alkohol, att lära sig bryggarkonsten än vad det är för till exempel "Bert" som aldrig rört vid ett stop.
 
Top