Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
Jag skrev det här inlägget, som visserligen var kort, men som på ett väldigt kärnfullt sätt beskriver hur jag vill att världen ska kännas när jag spelleder.
Jag vill inte att spelarna ska känna att kampanjvärlden känns verklig, eller ens realistisk. Jag vill snarare att det ska kännas som att kliva in i ett dockskåp eller en dockteater. Jag vill att världen ska kännas som en teaterscen, där omgivningarna är kulisser, snarare än som en "levande, djup och trovärdig" upplevelse. Jag vill hellre skapa en illusion av att världen kretsar runt rollpersonerna, och att det som händer i världen händer runt dem.
Min "spelmotor" får gärna vara som i ett lite äldre datorspel, där det som ligger bortom den distans grafikmotorn klarar av inte finns.
Den känsla jag jagar får gärna avspegla sig i den terrängen jag använder för rollspel, och länken jag postade i mitt förra inlägg beskriver ganska exakt hur jag vill att det ska se ut; på spelbordet och i mina spelares huvuden. Jag kan inte påstå att jag alltid lyckas, men det är i varje fall vad jag strävar efter.
Hur känner ni om sånt här?
Jag vill inte att spelarna ska känna att kampanjvärlden känns verklig, eller ens realistisk. Jag vill snarare att det ska kännas som att kliva in i ett dockskåp eller en dockteater. Jag vill att världen ska kännas som en teaterscen, där omgivningarna är kulisser, snarare än som en "levande, djup och trovärdig" upplevelse. Jag vill hellre skapa en illusion av att världen kretsar runt rollpersonerna, och att det som händer i världen händer runt dem.
Min "spelmotor" får gärna vara som i ett lite äldre datorspel, där det som ligger bortom den distans grafikmotorn klarar av inte finns.
Den känsla jag jagar får gärna avspegla sig i den terrängen jag använder för rollspel, och länken jag postade i mitt förra inlägg beskriver ganska exakt hur jag vill att det ska se ut; på spelbordet och i mina spelares huvuden. Jag kan inte påstå att jag alltid lyckas, men det är i varje fall vad jag strävar efter.
Hur känner ni om sånt här?