ja som tråden lyder vilken setting upplever ni att ni har lättast att sätta er in i och att skapa äventyr / kampanjer i och vilka upplever ni som svårast ...
Hej doktorn!
Jag tycker det är kul att du inte ställer den typiska frågan, vilka som är mina favoritsettings, utan det lite intressantare, vilka som är lättast att skapa äventyr till... Det är en intressant fråga, så jag tänkte skriva ett lite halvlångt inlägg, hoppas det blir ett intressant svar till dig också.
Precis som du så är jag inte så förtjust i att plugga spelvärldar. Jag har mycket enklare för spelvärldar där man sätter sig in i känslan för spelvärlden istället för att läsa fakta om den, och sedan när jag greppat känslan så kan jag hitta på grejer som passar ihop med den. Det är lite som skillnaden på saga och fantasy: I en saga händer något för att det passar in i berättelsens konventioner, men i fantasy så händer något för att det är det logiska i världen som författaren skapat.
Men det är det som lockar lite med "logiska" världar för mig också: De utmanar mig. Här ser vi alltså skillnaden på att något är lätt och att det är kul - Ibland kanske man vill spela i en setting man har svårt för.
Allra lättast att göra äventyr är det för mig om spelet (såväl regler som setting och spelledarråd) gör det enkelt att göra rollpersoner och spelledarpersoner som redan från början vill något och är på väg någonstans - Då kan jag introducera spelledarpersoner till rollpersonerna och se vad som händer.
Här håller jag, som vanligt, med om vad Genesis säger.
Jag tycker också det kan vara värt att ta upp lite om vilka settings det är lätt att göra rollpersoner och spela i också: Jag har lite svårt för förmoderna settings, just eftersom jag inte riktigt vet hur en person på medeltiden tänker, och jag är kanske inte alltid är intresserad av de problem och dilemman en medeltida person möter, utan istället lite modernare sådana som känns mer relevanta. Precis som krank säger så ligger min sweetspot på århundranden 1800-2000.
Av någon konstig anledning så har jag aldrig kunnat komma på ett rollpersonskoncept jag känner mig intresserad av och kan leva mig in i till Vampire, trots att jag försökt flera gånger...
...
Kan ju nämna att mina tre favoritspel är Nobilis, Dogs in the Vineyard och Berättelser från Staden. Alla tre utspelar sig i modern miljö, alla tre kan beskrivas som magisk realism, det vill säga vår verklighet fast lite mer magisk, och alla tre är karaktärsdrivna. Nobilis och Berättelser från Staden är baserade på en stämning snarare än fakta, Dogs in the Vineyard vet jag inte riktigt, men det är inte mycket traditionell rollspelsfakta i det iallafall.
Men Nobilis var grymt svårt att sätta sig in i så att man kunde skriva äventyr till det, framförallt på grund av förvirringen kring den kritiska frågan...
Vad gör rollpersonerna?
Med andra ord, hur ska ett äventyr se ut? Trots att det finns ett helt kapitel tillägnat detta i boken.