da_bohz
Swordsman
- Joined
- 31 Jan 2016
- Messages
- 454
Jag gillar illustrationer, men det behöver inte vara särskilt snyggt för min del. Jag blir nöjd på den fronten om jag kan se vad det föreställer och kanske kan uppfatta ungefär vilken känsla som ska förmedlas med bilden (om det finns någon sådan avsikt).
Däremot håller jag med alla andra i hela världen om att det måste finnas ett tydligt koncept med spelet. Man ska kunna sammanfatta det någorlunda lätt och det ska finnas något unikt med det för att jag ska orka bry mig om det. Och ja, den där unika grejen måste ju också få saker att börja röra på sig i skallen på mig också.
Är pitchen något i stil med "ni spelar vampyrer och försöker dölja detta, medan ni slåss mot Ewoks i ett low-tech star wars-universum och alla vampyrer är dessutom väldigt beroende av midi-chlorians" kommer jag nog fundera i en-två minuter, men sen inse att jag inte kommer vilja spela det - på grund av mina preferenser. Skulle man ändra några detaljer där skulle det kanske låta fantastiskt, men nu skrev jag bara det första jag brainstormade fram.
En annan viktig sak för mig är att rollpersonerna blir sina egna karaktärer, som flera andra nämnt. När det gäller fantasy vill jag ha backstory och äventyrskrokar som går att bygga sidequests och relationskartor med. Jag vill att möjligheten ska finnas, för jag kommer nog alltid förknippa fantasy med någon form av mer långdragna kampanjer med mycket karaktärsutveckling.
Däremot håller jag med alla andra i hela världen om att det måste finnas ett tydligt koncept med spelet. Man ska kunna sammanfatta det någorlunda lätt och det ska finnas något unikt med det för att jag ska orka bry mig om det. Och ja, den där unika grejen måste ju också få saker att börja röra på sig i skallen på mig också.
Är pitchen något i stil med "ni spelar vampyrer och försöker dölja detta, medan ni slåss mot Ewoks i ett low-tech star wars-universum och alla vampyrer är dessutom väldigt beroende av midi-chlorians" kommer jag nog fundera i en-två minuter, men sen inse att jag inte kommer vilja spela det - på grund av mina preferenser. Skulle man ändra några detaljer där skulle det kanske låta fantastiskt, men nu skrev jag bara det första jag brainstormade fram.
En annan viktig sak för mig är att rollpersonerna blir sina egna karaktärer, som flera andra nämnt. När det gäller fantasy vill jag ha backstory och äventyrskrokar som går att bygga sidequests och relationskartor med. Jag vill att möjligheten ska finnas, för jag kommer nog alltid förknippa fantasy med någon form av mer långdragna kampanjer med mycket karaktärsutveckling.