På vilka sätt är DoD1 bättre? (Obs: jag raljerar inte utan är genuint nyfiken!)DoD1 som bubblare, för även om det är uselt skrivet är det på en del sätt bättre än andra utgåvan.
På vilka sätt är DoD1 bättre? (Obs: jag raljerar inte utan är genuint nyfiken!)DoD1 som bubblare, för även om det är uselt skrivet är det på en del sätt bättre än andra utgåvan.
Ok, lägger till dem som alternativ. Vilka regler använder förresten Ereb Altor Caldorax?Expert och reviderade tycker jag kan buntas ihop med hedern i behåll. Jubileumsutgåvan kom ganska många år senare och består mer eller mindre av de regler som låg i onlineverktyget plus en bok som beskriver Trudvang. Det skiljer sig en del regelmässigt från expert/reviderade, tillräckligt mycket för att få vara en egen version tycker jag.
Ereb Altor Caldorax är nog absolut ett eget spel, inte minst för att det har en helt annan setting. Jag har inte läst det, men jag tror det är någon sorts twist på ett Ereb Altor "efter katastrofen" (och jag tror inte det är så mycket Ereb Altor kvar längre om jag förstått rätt) . Andra kan nog fylla i bättre.
Vad menar du ettan gör bättre än tvåan?DoD1 som bubblare, för även om det är uselt skrivet är det på en del sätt bättre än andra utgåvan.
Du är en av de enda jag hört säga det. Det jag har hört annars om DoD2016 är att det i det närmaste skulle vara ospelbart. Jag förstår naturligtvis att det pratet är överdrivet. Men då det närmaste jag själv kommit spelet är att jag som hastigast har ögnat igenom innehållet i lådan så har jag ingen egen åsikt i frågan. Kan du berätta mer om varför du gillar det och varför du tror att så många andra inte gör det?Men skulle jag spela idag så skulle det bli närmare DoD2, Hör och häpna! DoD2016
Bortsett från några tokerier och korrekturläsning så är det den versionen som kommit närmast enkelt BRP.
Det har de absolut. Fast de hänger inte på det här forumet, tror jag. Liksom varför hänga här där diskussionen kring Riot aldrig lutar åt det positiva?En annan sak som förvånar mig är de få rösterna som Riotminds utgåvor fått. De var ju en stor framgång när det begav sig och borde ha sin andel fanboys kan man tycka.
Min uppfattning om DoD-91 är att det var som EDD, men med ett sämre system för att skapa rollpersonerna. (Och Chronopia var samma system men med en häftigare värld.)Någon som har kommentarer eller reflektioner på resultatet?
Ja, det var något i kombinationen av bakgrundspoäng, långa tabeller med förmågor, regler för socialt stånd etc etc. Kanske att det försökte vara speligare än Expert på ett sätt som inte funkade så bra med BRP? Nu skall jag inte trycka den här poängen för hårt - även KH har ju förmågor, och de kan definitivt göras rätt. Så det kanske mer är hur helheten kommer samman i just DoD91...Min uppfattning om DoD-91 är att det var som EDD, men med ett sämre system för att skapa rollpersonerna. (Och Chronopia var samma system men med en häftigare värld.)
Jag tror att det hamnade i blåsväder för att folk hade väntat sig en nyutgåva (typ) av DoD grund, (samt viss antipati mot Riotminds för illa skötta kickstarters)Du är en av de enda jag hört säga det. Det jag har hört annars om DoD2016 är att det i det närmaste skulle vara ospelbart. Jag förstår naturligtvis att det pratet är överdrivet. Men då det närmaste jag själv kommit spelet är att jag som hastigast har ögnat igenom innehållet i lådan så har jag ingen egen åsikt i frågan. Kan du berätta mer om varför du gillar det och varför du tror att så många andra inte gör det?
Här har vi det som var en vämjelse för mig när jag kom hem med 91. Yrkesförmågor.. (och mitt problem med KH)Ja, det var något i kombinationen av bakgrundspoäng, långa tabeller med förmågor, regler för socialt stånd etc etc. Kanske att det försökte vara speligare än Expert på ett sätt som inte funkade så bra med BRP? Nu skall jag inte trycka den här poängen för hårt - även KH har ju förmågor, och de kan definitivt göras rätt. Så det kanske mer är hur helheten kommer samman i just DoD91...
Jag kände likadant när DoD91 kom, men jag var betydligt mer av en BRP-puritan på den tiden och uppskattar nu vad man kan uppnå. Det viktiga för mig är att förmågor inte blir begränsande - av typen "jag måste välja krigare för att kunna slåss med två vapen" el dyl. Och att det inte konkurrerar med färdigheter. Det är en ganska smal balansgång...Här har vi det som var en vämjelse för mig när jag kom hem med 91. Yrkesförmågor.. (och mitt problem med KH)
För mig så har BRP alltid handlat om öppenhet. När du väl kommer i spel så kan allting hända. Se på gamla Mutant, tidigare sysselsättning...
Ja, precis detta. De känns inte riktigt inspirerande. En del är bra tänkta - som att kunna göra en enkel hela eller lönnmördarens dolkstöt. Men andra känns mer påklistrade och regelmekaniska.Jag minns att jag gillade idén med yrkesförmågor väldigt mycket, eftersom jag då (och ibland även nu) tyckte att rollpersonerna kändes för lika och ville att det skulle bli tydligare vem som var jägaren och vem som var krigaren. Men de flesta av yrkesförmågorna i DoD-91 gav inte den effekten.
Det hade förmodligen blivit ett annat resultat på Riotminds egna forum:En annan sak som förvånar mig är de få rösterna som Riotminds utgåvor fått. De var ju en stor framgång när det begav sig och borde ha sin andel fanboys kan man tycka.