Nekromanti Vilken version av WHFRPG?

Botulf

Hero
Har funderat väldigt länge på att skaffa ett Warhammer Fantasy rollspel men har svårt att välja vilket.

Tala gärna om just varför din rekommenderade version är att föredra utan nostalgibrillor.

viggo

Veteran
2ed, för att det är det som är mest praktiskt. Bara en typ av tärning och inga konstigheter.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
2nd edition är ungefär samma sak som 1st edition, fast med tillfixade regler. Överlag skulle jag säga att det bara har gjorts förbättringar regelmässigt. Världen har också gjorts om lite, och här är jag inte lika uteslutande positiv, men det skulle jag säga är mest en smaksak, och överlag är de två tillräckligt kopatibla för att man ska kunna stoppa in saker man gillar från 1st editions värld om man vill. 1st edition har dock den bättre kampanjen.

3ed edition är något helt annorlunda, med specialtärningar och mer fokus på regelkort. Jag har inte spelet att det tillräckligt för att kunna avgöra om det hänt något med världen överlag, men jag har spelat det tillräckligt för att veta att det nya regelsystemet inte faller mig i smaken.

Jag rekommenderar helt klart 2nd edition då jag tycker att det är det bästa rollspelet av de tre. Men jag rekomenderar att ta en titt på kampanjen till 1st edition: Enemy within.

Per

Veteran
Världsbeskrivningen är bäst i WFRP1. Dessutom den klassiska The Enemy Within kampanjen som är ett måste om man ska spela WFRP.

WFRP2 har klart bättre regler än WFRP1, dessutom finns det många bra balgrundsmoduler.

WFRP3 har den svagaste settingen men ett helt annorlunda regelsystem. Från början var jag starkt kritisk till alla tärningar och kort. Men för ett par år sedan beslutade min spelgrupp att vi skulle testa systemet (vi började spela WFRP 1988 och sedan dess har det varit vårt absoluta favoritspel). Och överraskande nog blev vi helt sålda på systemet. Tärningarna och alla kort tog inte bort fokus på rollspelandet, istället har det blivit en hjälp för att berätta en spännande historia. Så jag kan absolut rekommendera WFRP3 om man är beredd att testa något helt nytt. Annars är WFRP2 ett mer traditionellt system som alltid funkar.

Det viktigaste med WFRP är dock inte reglerna utan den mörka, skitiga och intrigbaserade världen. Att spela rollspel i en tysk 1500-tals miljö med råttfångare, häxjägare, pajer, pistoler och galenskap är det bästa man kan göra :)

CapnZapp

Myrmidon
Jag håller med pluraliteten av föregående talare.

Är tillgång/pengar inget problem rekommenderar jag att du inte bara skaffar dig 2nd Ed utan även 1st Ed för "mysfaktorn". Även utan mina nostalgiglasögon är det något särskilt med ett spel som ger så mycket bara i regelboken; se det som "historiska studier".

Oavsett vilken regelbok måste du köpa, låna, stjäla eller tigga till dig originalkampanjen The Enemy Within. Alltså inte det äventyr som FFG gav ut till 3rd ed, utan mer specifikt de tre första verken i kampanjen The Enemy Within (1986), Shadows Over Bögenhafen (1987) och Death on the Reik (1987).
[HR][/HR]
3rd Ed tyckte jag verkade vara klöddigt, och värre: att detta berodde på att spelet försökte lösa problem jag aldrig har haft. Om du finner procentsystem (såsom BRP) begränsande i vilka utfall du kan avläsa kanske 3rd ed är något för dig. Själv har jag aldrig låtit mig begränsas av reglerna och vi har länge improviserat fram många av de "extradimensioner" 3rd ed's specialtärningar ger dig. Alltså av typen "du lyckas men du blir trött", "inte nog med att du misslyckas, situationen förvärras också". Jag har aldrig känt att jag behöver lämna procenttärningarna för att kunna hitta på dylika komplikationer.

Men jag ska inte säga att 3rd Ed är dåligt som system, bara inte min kopp te.

En heads up dock: det närmast kräver fysiska regelböcker eftersom systemet är gjort för att användas med pluppar, räknare och andra spelplaner. Dvs glöm att spela 3rd ed enbart med PDF:er, något som går alldeles utmärkt med de flesta rollspel (inkl WFRPv1 och WFRPv2). Det är inte bara att man vill ha specialtärningarna, spelet har prylar nog att kunna förväxlas med ett brädspel vad gäller spelmarkörer. Här vill man nog säkerställa att ett begagnatköp inte saknar alltför mycket småkrafs?

Innan jag slutar vill jag dock skjuta knäskålen av FFGs äventyr till 3rd Ed. Alltså inte spelsystemet utan de scenariosupplement som gavs ut till upplagan i fråga. De håller nämligen en pinsamt erbarmligt låg kvalitet. Särskilt som WFRP annars håller en hög snittstandard (även om enstaka v1/2 äventyr såklart kan vara bottennapp de med). Jag gav upp så jag har inte läst alla; men de jag orkade skaffa mig var fullständigt undermåliga och aktivt usla.

Men att spela v1-Enemy Within (eller om man letar upp fan-gjorda skapelser) med v3-reglerna fungerar alldeles säkert för den händige spelledaren! :)

Njord

Veteran
Har bara 3ed edition och tycker faktiskt den är rätt kul, men den har som tidigare sagts en svagare setting. Vilket är synd efter som regelmekaniken är riktigt skojig och inte särskilt komplicerad när man väl satt sig in i den.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
CapnZapp;n133458 said:
utan mer specifikt de tre första verken i kampanjen The Enemy Within (1986), Shadows Over Bögenhafen (1987) och Death on the Reik (1987).
Jag tycker nog även Power behind the throne är att rekomendera. Även om det är jäkligt krävande av SL att köra den delen.

Arfert

Facit
PBtT: Mina spelare ägnade sig mest åt att utge sig för adel och partaja i Middenheim.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Arfert;n133516 said:
PBtT: Mina spelare ägnade sig mest åt att utge sig för adel och partaja i Middenheim.
Vi kom till Middenheim väldigt sent in på ett spelmöte, så efter lite inledande praktiska detaljer och presentationer av NPC:er blev det mest att vi avrundade spelet och satt och snackade skit om spelmötet och skämtade om vad vi trodde skulle hända.

Vi gjorde en massa tvärsäkra uttalanden om vad som var på gång, vem som låg bakom vad och hur allt hängde ihop, allt på skoj. Efter att vi spelat klart visade det sig att vi hade lyckats pricka rätt på allting och egentligen hade förutsett hela den delen av äventyret, men SL var så pass bra på att hålla masken och lägga upp allting så det var först när hela äventyret var över som vi faktiskt kunde luta oss tillbaka med schockade ögon och konstatera att vi hade haft rätt från början.

Det är en av mina allra bästa rollspelsupplevelser någonsin.

Necross

Swashbuckler
Jag tänker mig att 2nd edition är bäst. Har bara spelat 1st ed litegrann, och 2nd ed är ju samma men med bugfix. Har inte spelat 3rd ed, men det känns himla ocharmigt med en massa spelmaterial som jag tänker mig främst producerades för att sälja spelmaterial.

Utöver Enemy Within så tycker jag 2nd ed-kampanjen som börjar med "Ashes of Middenheim" var mycket trevlig. Ganska rejält rälsad (tror jag - har bara spelat, inte läst den), men vi hade mycket trevligt.

CapnZapp

Myrmidon
Necross;n133539 said:
2nd ed-kampanjen som börjar med "Ashes of Middenheim"
Paths of the Damned

Mitt SL-tips: läs igenom alla tre delarna innan du börjar med Ashes. Kampanjen lider lite av att de tre författarna aldrig riktigt hann snacka sig samman - med kunskap om hur det ska sluta kan du bättre parera eller foga ihop de könstigheter som kan uppstå.

CapnZapp

Myrmidon
Kan tillägga att tredje delen av Doomstones-kampanjen alltid verkat vara intressant.

Death Rock alternativt hälften av Wars & Death, heter den.

Annorlunda än "vanlig" WFRP på flera sätt, samma på de viktigaste :)

Kampanjen Doomstones i sig vet jag väl inte om jag vill rekommendera. Här och nu föreslår jag att man kör Death Rock fristående, med förbehåll för att man kanske behöver tweaka introduktionen beroende på hur mycket av resten man kastar bort.

Per

Veteran
WFRP äventyr jag rekommenderar:
Shadows over Bögenhafen - det bästa Call of Cthulhu liknande äventyr som finns till ett fantasyrollspel. Faktum är att Shadows over Bögenhafen övertrumfar det mesta som getts ut till Call of Cthulhu

Death on the Reik - stämning, stämning och åter stämning med stor handlingsfrihet för spelarna. Att åka flodbåt hit och dit i Reikland har aldrig varit mer skoj, farligt eller överraskande.

Power Behind The Throne - underbart bra för vem gillar väl inte politik och intriger. Vem har inte skrattat och förfasats över herr doktor Luigi Pavarotti...

The Witch's Song (WFRP3) - ett höjdaräventyr som många missat. Stämningsfullt äventyr i en by mitt i ett träsk. En Witch Hunter anländer till byn och sedan följer en tragisk historia....

Sedan kan jag även rekommendera några välskrivna fan-made äventyr:
- Deadringer
- Noblesse Oblige
- The Tale of Rose Red and Snow White (helt fantastiskt skoj med alla sagoreferenser, dessutom väldigt stämningsfullt)