Jag håller med pluraliteten av föregående talare.
Är tillgång/pengar inget problem rekommenderar jag att du inte bara skaffar dig 2nd Ed utan även 1st Ed för "mysfaktorn". Även utan mina nostalgiglasögon är det något särskilt med ett spel som ger så mycket bara i regelboken; se det som "historiska studier".
Oavsett vilken regelbok måste du köpa, låna, stjäla eller tigga till dig originalkampanjen The Enemy Within. Alltså inte det äventyr som FFG gav ut till 3rd ed, utan mer specifikt de tre första verken i kampanjen
The Enemy Within (1986), Shadows Over Bögenhafen (1987) och Death on the Reik (1987).
[HR][/HR]
3rd Ed tyckte jag verkade vara klöddigt, och värre: att detta berodde på att spelet försökte lösa problem jag aldrig har haft. Om du finner procentsystem (såsom BRP) begränsande i vilka utfall du kan avläsa kanske 3rd ed är något för dig. Själv har jag aldrig låtit mig begränsas av reglerna och vi har länge improviserat fram många av de "extradimensioner" 3rd ed's specialtärningar ger dig. Alltså av typen "du lyckas men du blir trött", "inte nog med att du misslyckas, situationen förvärras också". Jag har aldrig känt att jag behöver lämna procenttärningarna för att kunna hitta på dylika komplikationer.
Men jag ska inte säga att 3rd Ed är dåligt som system, bara inte min kopp te.
En heads up dock: det närmast kräver fysiska regelböcker eftersom systemet är gjort för att användas med pluppar, räknare och andra spelplaner. Dvs glöm att spela 3rd ed enbart med PDF:er, något som går alldeles utmärkt med de flesta rollspel (inkl WFRPv1 och WFRPv2). Det är inte bara att man vill ha specialtärningarna, spelet har prylar nog att kunna förväxlas med ett brädspel vad gäller spelmarkörer. Här vill man nog säkerställa att ett begagnatköp inte saknar alltför mycket småkrafs?
Innan jag slutar vill jag dock skjuta knäskålen av FFGs äventyr till 3rd Ed. Alltså inte spelsystemet utan de scenariosupplement som gavs ut till upplagan i fråga. De håller nämligen en pinsamt erbarmligt låg kvalitet. Särskilt som WFRP annars håller en hög snittstandard (även om enstaka v1/2 äventyr såklart kan vara bottennapp de med). Jag gav upp så jag har inte läst alla; men de jag orkade skaffa mig var fullständigt undermåliga och aktivt usla.
Men att spela v1-Enemy Within (eller om man letar upp fan-gjorda skapelser) med v3-reglerna fungerar alldeles säkert för den händige spelledaren!