Nekromanti Vilken?

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
"Men när man spelar/spelleder vapenmästare, krigare och riddare då?"

Det gör man inte :gremwink:

Nej, men ärligt talat, Riddaren borde jag haft med på listan... den är ändå bra. Krigarens Väg och Vapenmästaren är jag mer tveksamt inställd till. Vapen- och krigskulturen på Mundana är ändå mupp, så att beskriva den känns väl lite meningslöst. Systemet för stridskonster kan dock vara ganska roligt... Hmm... Ah, jag är kluven. Vad jag tycker spelar ju som tur är ingen roll, så jag behöver ju inte ta ställning...

- Lycan
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Momolansk armstyrka?

Vapenmästaren, sid.31:
"Weqimol: En lång pik som tillsammans med skölden Solomaq ..."

Tittar hastigt ner mot spjuttabellen...Weqimol...STY 11. Fattn. 2H.
Ehum!?

Dags att införa en ny teknik? Momolansk armstyrka ?
(skriver Hjalle med tangenter som dryper av ironi...förstått :gremwink:?)

Snälla någon (förslagsvis Ymir :gremsmirk:)!! Gör nåt åt det i Västlanden! Vore bra!

-Hjalle
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Tillägg...

Och om man vill spela seianridande gorgon med vrakhrustning och sagitaursvärd är Monster i Mundana bra... :gremwink:
Fast inte annars.

...hävdar Hjalle
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Våldsfixering?

Okej...låt oss säga att kraggisen Kragger den Hjältelike har 27 i Bärsärkargång (med momentet Kraggsvärd). Eftersom Kragger har 27 i sin svärdstridskonst måste han ha 18 i Svärd. Sånt snobbgrejs har inte Kragger tid med att lära sig.
Ok... för att förtydliga vad regeln innebär, så måste man inte lära sig svärd separat. Det är snarare det faktum att färdigheten svärd automatiskt "följer med" stridskonstfärdigheten. Desto bättre man blir på stridskonsten, desto mer specialiserad blr man vilket symboliseras av att glappet mellan fv i svärd och stridskonst ökar efterhand som som man blir bättre på stridskonsten.

Alltså... det är aldrig en annan fråga om att träna med en massa andra svärd, utan snarare att övning i en kraggsvärdsstridskonst även ökar färdigheten svärd.

Hänger du med?

En fråga om eran Bärsärkargång dessutom...tekniken Uppföljning...lyckas man åstadkomma en tillbakaknuffning
"...får rollpersonen genast utföra ett extra snabbt anfall..." Snabbt alltså. Och en Bärsärk får enbart utföra kraftfulla anfall. Ehum?
En till fråga om tekniken Bärsärk...om man har den, går man automatiskt berzerk så fort det blir strid, eller kan man bestämma själv när man vill gör'et?
Se det som ett undantag. Kraggen klyver till en gång till på retursvingen eller nåt. Måste vara därför dubbelyxor är så poppis i Mundana...

/Joel
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Consaber

Mm...måste erkänna att jag är väldigt svag för samtliga av Krilles moduler...de är underbara :gremlaugh:.Jag längtar verkligen tills Misslor kommer ut. Men 32 sidor är på tok för lite!!

Consaber är grym...det ända jag har att gnälla på är de stundtals dåliga illustrationerna. Fast de har junte Krille gjort...

Men, som sagt, Marcos Cirefalier är bäst! :gremgrin:

-Hjalle den Balle :gremwink:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Har inte förståt varför...

Antar att du syftar på tvåhandssvärd som i slag/lång/bastardsvärd som hanteras med två händer, och inte i zweihänderkategorin som krävde tvåhandsfattning, och faktiskt användes som en form av stångvapen... jag kan tänka mig att en hillebard och ett tvåhandssvärd i den senare kategorin faktiskt vevas runt på ganska lika sätt, om än med olika användningsområden.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Äventyren och romanerna har hjälpt till något enormt att skapa atmosför till vårat rollspelande. De mer regelinriktade böckerna används såklart flitigt, men bidrar inte till stämmning i samma nivå som Drakväktartrilogin eller "Regnsynd" (som f.ö. gick åt helvete tack vare att hela gruppen var fromma Daak-dyrkare, men det var kul!)

/Marukusu, som senare kom att hata Daak och hans anhängare (p.g.a. en viss thism...) till den grad att han dagligen smädade dem.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Re: Encyklopedia Mundana..?

Den är otroligt bra att ha om du är SL och tänkte spika ihop en kampanj eller dylikt och bara vill ha fram lite fakta om olika saker snabbt. Typ saker som vad den där staden hade som huvudnäring, vad den där guden gillade egentligen, vem demonen som rev den staden var osv.

Jag har haft stor använding av den i sådana fall, men som spelare tror jag aldrig att jag använt den.

Jag gillar den skarpt i alla fall, och det finns saker i den som inte står i andra moduler.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Har inte förståt varför...

Antar att du syftar på tvåhandssvärd som i slag/lång/bastardsvärd som hanteras med två händer, och inte i zweihänderkategorin som krävde tvåhandsfattning, och faktiskt användes som en form av stångvapen... jag kan tänka mig att en hillebard och ett tvåhandssvärd i den senare kategorin faktiskt vevas runt på ganska lika sätt, om än med olika användningsområden.
Nja, även med "stångvapenstvåhandssvärden" tror jag skillnaderna är tillräckligt markanta gentemot hillebarder för att rättfärdiga separata färdigheter.
Men visst, du demonstrerar snyggt att gränserna är flytande, något är väldigt svårt att översätta i regler. Äldre utgåvor av Västmark hade förvisso ett intressant system för det vill jag minnas.

/Joel
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Har inte förståt varför...

Huvudsaken är att jag klarade ut ditt exempel, då ett tvåhandsfattat svärd har avsevärt större skillnad gentemot hillebarden än vad ett tvåhandssvärd har.

Västmarksystemet har jag missat, men Riotminds vapenfärdigheter skiljer på fattning på vapnena istället för utseende eller användningsområde, något jag gillar även om uppdelning är diskutabel (ett tvåhandssvärd är liksom bara ett jävligt stort slagsvärd, inte något man använder för att hugga upp pikformationer med - vilket iofs stämmer då det borde användas som andra tvåhandsfattade svärd - men poängen är att det saknar zwiehändern.) med krossvapen och yxor och sånt.

Att de ska vara olika färdigheter i Eon är för mig självklart. Däremot skulle man kunna vara djärv och besläkta dem med varandra.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Har inte förståt varför...

Att de ska vara olika färdigheter i Eon är för mig självklart. Däremot skulle man kunna vara djärv och besläkta dem med varandra.
Nja... just pikformationsröjaren finns inte riktigt i Eon heller. Storsvärdet är ju blygsamma 150cm långt och därmed ett hypat slagsvärd. Cirecalden är i första hand ett duellvapen och inte tillräckligt robust för att röja pikskogar. Lyfalisvärdet har ungefär rätt dimensioner men är såpass lätt att man kan svänga runt med det i slagsvärd-stylee ändå. Kraggsvärdet är... bara bisarrt.

Skulle man däremot peta in ett pikröjarsvärd hade det blivit rätt bökigt att stoppa in det i en vapenfärdighet. Antagligen hade det fått hamna bland stångvapen, annars hade det använt samma färdighet som kortsvärd på 50-60cm.

/Joel - pillar på ett "trädat" färdighetssystem till unisystem.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Har inte förståt varför...

Nja... just pikformationsröjaren finns inte riktigt i Eon heller.

Ha! Jag sa ju att Eon var ett sugspel! :gremgrin:

...i Mundana, som trots allt rymmer romerskt och renässans på samma gång? Zweihänderköret är ju femtonhundra~ish såvitt jag vet. Högmedeltid på gränsen till renässans alltså.

Är väl bara att slänga ihop stats för ett dylikt mordvapen.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Har inte förståt varför...

Ha! Jag sa ju att Eon var ett sugspel!
I helskotta heller! När det finns bågar som kan skjutar pikar efter en vill man hålla sig väl med alla som bär pik. Självklart att ingen vågar mucka med pikformationerna, de kan ju ha en serinenaé nånstans i leden...

Ha! 43gd!

/Joel
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Momolansk stake

Well, det är mest en brist i regelsystemet. Jag håller med dig om att det är konstigt, men det beror snarare på att det i Eon inte finns något regelstöd för att hantera ett tvåhandsvapen ihop med sköld, vilket trots allt borde gå. Det är inget jag tänker ta upp i 'Västlanden', dock - vad vapenkulturen beträffar finns inte riktigt utrymme för att gå in på regelmekanik, den biten täcker 'Vapenmästaren' ju redan. Platsen kan användas till saker som är betydligt intressantare för spelandet.

Men vem vet...det är kanske Momolans fruktade trukhjanitsjarer som använder Weqimol och Solomaq? :gremsmirk:

- Ymir, inte helt oseriös
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Västmarks gamla vapenfärdighetssystem

"Västmarksystemet har jag missat"

Det byggde på att man tränade någon vapenkombination, bestående av två enhandsvapen, ett enhandsvapen, ett enhandsvapen plus någon sköld eller ett tvåhandsvapen. Varje vapen hade sedan en kod som användes för att luska ut släktskapen mellan dem. Ju mindre besläktade de vapen man använde var med de man var tränad att använda, desto mer minus fick man.

Det var ett kul system. Sen fick jag en Herr Nils, en Cybot och en Faehrengaust på mig, varvid systemet designades om. :gremgrin:

Men det finns fortfarande i Västmark 2.14 (dvs gratisversionen) om du är intresserad. Jag kanske till och med klipper ut det och lägger upp som T10-resurs.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Västmarks gamla vapenfärdighetssystem

Det var ett kul system. Sen fick jag en Herr Nils, en Cybot och en Faehrengaust på mig, varvid systemet designades om.
Med all respekt för kunniga herrar, så är jag ganska övertygad om att det är omöjligt att knåpa ihop ett system som blir realistiskt nog att tillfredsställa de som verkligen kan konsten att slå in skallen på folk. Vilket gör att jag nöjer mig med system som känns hyfsat trovärdiga, men framför allt är roliga att spela.

/Joel - funderar på om Lifepoints funkar i Star Wars, och om stormsoldater bör ha Hard to Kill.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Västmarks gamla vapenfärdighetssystem

"Med all respekt för kunniga herrar, så är jag ganska övertygad om att det är omöjligt att knåpa ihop ett system som blir realistiskt nog att tillfredsställa de som verkligen kan konsten att slå in skallen på folk."

Nå, de har inte gnällt hittills. Tvärtom var de rätt aktiva i konstruktionen av vapenfärdigheterna och rätt positiva till resultatet. Det fåniga är att vapenfärdigheterna påminner mer om Eons grundsystem än om stridskonsterna eller det tidigare systemet med släktskap i Västmark. Ergo: Eons stridskonster är totalt orealistiska, och grundsystemet är mer realistiskt.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Västmarks gamla vapenfärdighetssystem

Nå, de har inte gnällt hittills. Tvärtom var de rätt aktiva i konstruktionen av vapenfärdigheterna och rätt positiva till resultatet. Det fåniga är att vapenfärdigheterna påminner mer om Eons grundsystem än om stridskonsterna eller det tidigare systemet med släktskap i Västmark. Ergo: Eons stridskonster är totalt orealistiska, och grundsystemet är mer realistiskt.
Grundsystemet lider fortfarande av vissa allvarliga brister, t ex att Kraggsvärd och kortsvärd går på samma färdighet och så.

Som det är nu gillar jag nog Mutants system bäst egentligen. Grundfärdigheten Närstrid täcker allt från knytnävsslagsmål till pikar, sen tillkommer specialiserade vapenfärdigheter så som Knivfajt och Sabelfäktning. De ger bonusar men är svårare att lära sig och väldigt specialiserade.
Som det är nu donar jag med en modd av unisystem (Buffy, Angel, All Flesh Must Be Eaten) till Star Wars där jag funderar på att använda färdighetsträd för att symbolisera att grundläggande kunskaper är ganska breda.

Om man kan ha 5 i värde på varje nivå så skulle Eons vapenfärdighetssystem bli ungefär såhär:

Grundfärdigheten Närstrid. När man uppnår 5 i den så måste man bredda sig lite för nästa 5 poäng. Efter närstrid kommer ett par andra relativt breda grupper, såsom Svärd, Yxa, Stångvapen etc och efter dem mer specialiserade som enhands svärd, tvåhandssvärd, tvåmanssvärd etc och på fjärde nivån de ultraspecialiserade grejerna som Melorsvärd, Kraggsvärd, Storsvärd etc.

Nu så blir det exempeldags...
Kraggen Åke är en hejare på att slåss med Kraggsvärd och har 20 i färdigheten Kraggsvärd. Fast egentligen heter inte färdigheten Kraggsvärd utan snarare Närstrid/Svärd/Tvåhandssvärd/Kraggsvärd. Detta betyder att han besitter färdigheten Närstrid/Svärd/Tvåhandssvärd till 15, Närstrid/Svärd till 10 och Närstrid till 5. Givetvis kan han lära sig fler färdigheter, och då börjar han vid rätt del i "trädet", dvs om hans ska lära sig slåss med en Storsvärd börjar han vid 15 (Närstrid/Svärd/Tvåhandssvärd) och ska han lära sig Peta på folk med en pik får han börja hela vägen tillbaks på 5 (Närstrid).

Tanken är att detta ska appliceras på alla färdigheter, så det finns ganska få grundfärdigheter, men man blir gradvis mer specialiserad desto bättre man blir. Givetvis är sista nivån utan tak, men en driftig SL kan ju lägga på specialiseringar in absurdum (Närstrid/Svärd/Tvåhandssvärd/Kraggsvärd/Grand Sword of Åke/Med svettskydd/På söndagar/Efter grötfrukost)
eller stoppa det ganska tidigt beroende på hur han vill ha sin kampanj. På samma sätt blir det relativt enkelt att justera intervallerna mellan de olika nivåerna i trädet.

Frågan är om detta blir för bökigt att hålla på med? Och frågan är, ska jag orka göra en variant av det till Eon (exemplet ovan var i Eon-termer, eftersom det här är Eonforumet, och vi diskuterade Eon. Egentligen skulle jag använda det till en hemkokad Star Wars-modd)? Känns det överhuvudtaget som ett någorlunda realistiskt och trovärdigt system?

/Joel - som är ganska stolt över sin Idé (som var inspirerad av MT2) och skulle bli purken, gnällig och kinkig om nån snodde den utan att ge creds (eller ännu bättre, betalt :gremwink:)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Västmarks gamla vapenfärdighetssystem

"Grundsystemet lider fortfarande av vissa allvarliga brister, t ex att Kraggsvärd och kortsvärd går på samma färdighet och så."

Det var liksom det som var poängen: en bra kämpe är en bra kämpe, inte en bra kortsvärdsfäktare. Förmodligen skulle han klara sig rätt bra med ett kraggsvärd också (givet att kraggsvärdet nu var ett vettigt svärd och inte ett utbankat spett). Strid är inte bara att veva med svärdet. Det är också kroppshållning, rörelse, attityd, rytm, tempo, vana och förmåga att läsa situationen. Allt det där - vilket påverkar striden mer än huruvida man håller svärdet såhär eller såhär - är helt oberoende av vilken vässad pinne du håller i näven.

Här är den första diskussionen och så här blev resultatet.
 
Top