Re: Västmarks gamla vapenfärdighetssystem
Nå, de har inte gnällt hittills. Tvärtom var de rätt aktiva i konstruktionen av vapenfärdigheterna och rätt positiva till resultatet. Det fåniga är att vapenfärdigheterna påminner mer om Eons grundsystem än om stridskonsterna eller det tidigare systemet med släktskap i Västmark. Ergo: Eons stridskonster är totalt orealistiska, och grundsystemet är mer realistiskt.
Grundsystemet lider fortfarande av vissa allvarliga brister, t ex att Kraggsvärd och kortsvärd går på samma färdighet och så.
Som det är nu gillar jag nog Mutants system bäst egentligen. Grundfärdigheten Närstrid täcker allt från knytnävsslagsmål till pikar, sen tillkommer specialiserade vapenfärdigheter så som Knivfajt och Sabelfäktning. De ger bonusar men är svårare att lära sig och väldigt specialiserade.
Som det är nu donar jag med en modd av unisystem (Buffy, Angel, All Flesh Must Be Eaten) till Star Wars där jag funderar på att använda färdighetsträd för att symbolisera att grundläggande kunskaper är ganska breda.
Om man kan ha 5 i värde på varje nivå så skulle Eons vapenfärdighetssystem bli ungefär såhär:
Grundfärdigheten Närstrid. När man uppnår 5 i den så måste man bredda sig lite för nästa 5 poäng. Efter närstrid kommer ett par andra relativt breda grupper, såsom Svärd, Yxa, Stångvapen etc och efter dem mer specialiserade som enhands svärd, tvåhandssvärd, tvåmanssvärd etc och på fjärde nivån de ultraspecialiserade grejerna som Melorsvärd, Kraggsvärd, Storsvärd etc.
Nu så blir det exempeldags...
Kraggen Åke är en hejare på att slåss med Kraggsvärd och har 20 i färdigheten Kraggsvärd. Fast egentligen heter inte färdigheten Kraggsvärd utan snarare Närstrid/Svärd/Tvåhandssvärd/Kraggsvärd. Detta betyder att han besitter färdigheten Närstrid/Svärd/Tvåhandssvärd till 15, Närstrid/Svärd till 10 och Närstrid till 5. Givetvis kan han lära sig fler färdigheter, och då börjar han vid rätt del i "trädet", dvs om hans ska lära sig slåss med en Storsvärd börjar han vid 15 (Närstrid/Svärd/Tvåhandssvärd) och ska han lära sig Peta på folk med en pik får han börja hela vägen tillbaks på 5 (Närstrid).
Tanken är att detta ska appliceras på alla färdigheter, så det finns ganska få grundfärdigheter, men man blir gradvis mer specialiserad desto bättre man blir. Givetvis är sista nivån utan tak, men en driftig SL kan ju lägga på specialiseringar in absurdum (Närstrid/Svärd/Tvåhandssvärd/Kraggsvärd/Grand Sword of Åke/Med svettskydd/På söndagar/Efter grötfrukost)
eller stoppa det ganska tidigt beroende på hur han vill ha sin kampanj. På samma sätt blir det relativt enkelt att justera intervallerna mellan de olika nivåerna i trädet.
Frågan är om detta blir för bökigt att hålla på med? Och frågan är, ska jag orka göra en variant av det till Eon (exemplet ovan var i Eon-termer, eftersom det här är Eonforumet, och vi diskuterade Eon. Egentligen skulle jag använda det till en hemkokad Star Wars-modd)? Känns det överhuvudtaget som ett någorlunda realistiskt och trovärdigt system?
/Joel - som är ganska stolt över sin Idé (som var inspirerad av MT2) och skulle bli purken, gnällig och kinkig om nån snodde den utan att ge creds (eller ännu bättre, betalt
)