Nekromanti Vilket är bäst ??

Jocke

Man med skägg
Changeling och Mage är de två helt klart intressantaste WoD spelen enligt mig.
Changeling är sagor i verkligheten och passar utmärkt att spela i sin egen hemstad, det blir på n´ågot sätt bättre med älvor och troll som irrar om king i Lilljansskogen och letar efter en drake än i New York.

Mage tycker jag mer är rikitgt coolt.
Sen har jag inte såmycket tillövers för klanerna i något av spelen så de har vi skrotat raktav.

Ulfgeir

Swashbuckler
Om du nu har bestämt dig för att köpa något av WW's spel så är det väl Vampire som är mest skräck i. Eller tja, blir ju oftast inte så mycket skräck när du är toppen av näringskedjan..

Super"hjältar" med tänder och klor är bättre beskrivning av både Vampire och Werewolf... och alla WoD-spelen lider av problemet att man fokuserar alldeles för mycket på vilka "häftiga" förmågor som karaktären har.

Håller INTE med Ymir angående Call of Cthulhu. Finns en orsak till att CoC toppade listan över de 50 bästa spelen genom tiderna som tidningen Arcane hade för några år sedan. Dock så är det ju en ren hädelse att göra en D20-variant av spelet... =^_^=

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jo, Unknown Armies är ett trevligt spel, men skräck?

Vilket för mig in på min egentliga åsikt.. Skräckspel är alla spel som spelledaren gör till skräckspel.

Jag har spelat lite Unknown Armies och det har mest varit en surrealistisk akriv-x fars. Nog så intressant, men föga skrämmande.

Däremot jag hag spelat mycket bra skräck i Ad&d, och spellett skräckäventyr i både Twilight 2000 och Mega Traveller.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Here we go again...

Super"hjältar" med tänder och klor är bättre beskrivning av både Vampire och Werewolf... och alla WoD-spelen lider av problemet att man fokuserar alldeles för mycket på vilka "häftiga" förmågor som karaktären har.
Well...en kille kommer hit och frågar vilket som är det bästa av några World of Darkness-spel. Och vad gör folk? Börjar säga 'WoD suger, välj <Insert 'X' here> istället'. Väldigt respektfullt och så *inte*. Så, om vi nu tvunget ska göra också denna debatt, som inte ens var någon debatt, till ett evigt WoD-suger-CoC-rular-ältande så återstår väl bara för mig att citera The Dude som vanligt:

Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.

Håller INTE med Ymir angående Call of Cthulhu. Finns en orsak till att CoC toppade listan över de 50 bästa spelen genom tiderna som tidningen Arcane hade för några år sedan
Well...enligt IMDB är 'Gudfadern' och 'Nyckeln till friheten' de bästa filmer som någonsin gjorts, och enligt diverse topplistor man skådat är Britney Spears en av världens främsta artister och Julia Roberts en av världens vackraste kvinnor. Det bevisar ungefär lika mycket som att Call of Chtulhu råkar toppa en dylik lista, alltså.

För övrigt tycker jag att Call of Chtulhu är ett mycket bra spel, med skön attityd från författarnas sida, gediget och mycket välskrivet material och suverän faktakoll. Dock vidhåller jag att konceptet är alltför begränsat, och alltför löst - det varar en kampanj eller två, men sedan vet spelarna vad de kan vänta sig (Nyarl'am'xichotl-xulukt'maggoth), och skräckkällan blir inte längre en skräckkälla. WoD, däremot, är en mycket omfattande och mångfacetterad kampanjvärld där CoC mer är åt koncept-hållet, och därför ger WoD obegränsade mängder inspiration och kampanjuppslag, och räcker i all evighet. Och det är det jag betalar för, inte 1800-talsfakta jag lika gärna kan slå upp på biblioteket. Det kan tilläggas att jag inte riktigt kan se vad som är så lysande med kampanjer där det tas för givet att rollpersoner ska dö minst 3-4 gånger. Jag lägger ned lite för mycket tid på mina rollpersoner för att vilja få dem slentrianmässigt uppätna av M'gola (eller förpassade som skrikande hysteriker till ett Shaggai-infekterad mentalsjukhus). Mer subtil skräck ger långt större behållning, och där är möjligheterna minst lika goda i World of Darkness.

"De utan hjärtan" torde erbjuda ett ganska bra exempel på vad jag menar.

Here we go again...

- Ymir, vässar huggtänderna

Ymir

Liten kantbaron
Re: Iä! The horror!

Vilket för mig in på min egentliga åsikt.. Skräckspel är alla spel som spelledaren gör till skräckspel.
Precis. Enskilda skräckmoment i Eon är det som skrämt mig mest (utöver jordnära friform), faktiskt.

- Ymir, inte lättskrämd, kanske...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Hmm, ja, det är ju sant att även Unknown Armies kan ta sina vändningar (vem skulle spela ett spel som inte tillät något annat än det författarna avsåg?). På "street level" är väl dock mötet med det övernaturlig avgjort en skräckupplevelse? Allt eftersom man får veta mer om hur världen funkar egentligen tar ju spelet en något annan skepnad dock... men hur är det med Kult t.ex? Förändras inte ens syn på världen när man väl får en bild av hur den fungerar? En spontan tanke från min sida är att ingen skräcksättning är evig - i CoC förstår man förr eller senare vad som passar in, i UA lär man sig troligen manipulera det övernaturliga och i Vampire har du till slut ätit upp alla hot (jaja, jag överdriver lite :gremwink:).

entomophobiac

Low Prep High Play

Well...enligt IMDB är 'Gudfadern' och 'Nyckeln till friheten' de bästa filmer som någonsin gjorts, och enligt diverse topplistor man skådat är Britney Spears en av världens främsta artister och Julia Roberts en av världens vackraste kvinnor. Det bevisar ungefär lika mycket som att Call of Chtulhu råkar toppa en dylik lista, alltså.

Mycket bra poäng, faktiskt, men samtidigt återspeglar det också vad massan anser. Du behöver själv inte ens tycka om Gudfadern, men den är ändå en av de populäraste filmerna genom tiderna. Jag lyssnar inte på Britney Spears, men det är fler som köpt hennes skivor än som överhuvudtaget uppskattar den musik jag lyssnar på.

Bevisar som sagt inte mycket för dig, men det återspeglar massans synpunkter. Och det är inte V:tM som har en plats i Origins Hall of Fame.

Dock vidhåller jag att konceptet är alltför begränsat, och alltför löst - det varar en kampanj eller två, men sedan vet spelarna vad de kan vänta sig (Nyarl'am'xichotl-xulukt'maggoth), och skräckkällan blir inte längre en skräckkälla.

Ehum. Och WoD är inte begränsat? Visst antal klaner, visst antal grupperingar (Sabbat, Camarilla - etc) och visst antal blodlinjer, varulvesorter etc. Allt är så arketypstyrt att man kan börja gråta, med titlar på de flesta välkända fördommar. Inte nynasse, Get of Fenris, inte konstnär, Toreador, inte borgarbracka, Ventrue... etc., in absurdum. Skulle jag såga endera spel för att det är nischat så blir det WoD.

CoC går att använda till det mesta inom den seriösa skräckgenren, och även till våldsorgier om det är sådana man önskar.

Man måste inte namnge allt i CoC. Om du spelar det på en låg och gemytlig nivå, typ Case of Charles Dexter Ward, så kommer spelarna inte ha en aning om vad som egentligen inträffade, vad monstren hette eller vems stortå man trampade på.

I WoD däremot förklaras allt efter den berömda klanmallen, och det är fler än en gång jag stött på frågan "vilken klan tillhör du", svarat och sedan blivit ignorerad av den enkla anledningen att klanerna anses beskriva en hel karaktär. Om det inte är nischat, så säg.

Och om det nu är flera individer som föreslår CoC istället för något av de spel som skrevs som alternativ så är det faktiskt helt tillåtet. Det är helt enkelt fler än jag som anser att CoC lämpar sig bättre för skräck än vad WoD någonsin gjort, och antagligen någonsin kommer göra. Så låt dem framföra vad de tycker.

Det du beskriver som "obegränsade uppslag" kontra "koncept" ser jag som "oläslig och allt för omfattande goja" gentemot "fritt tankeutrymme". Men precis som jag ofta kommer fram till när jag diskuterar med andra på dessa forum så kan mycket bero på skillnad i stil både vad gäller spelande och spelledande.

Som SL tycker jag nämligen ett löst koncept ger mycket mer utrymme än femton ton bakgrundsmaterial som ingen ändå önskar veta något om. Särskilt inte när det ska utspela sig i vår egen värld.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Vampire, helt klart.

...och ignorera alla som i tråden gnäller om Call of Chtulhu, Kult och liknande. De har för det första så tunna koncept att man lika gärna kan friforma, och för det andra var det inte det du frågade efter, eller hur?

Jasså? Ignorera alla dem som inte tycker som du, med andra ord?

Jag tycker V:tM är tunnare än både CoC och Kult, men du får gärna motivera.

CoC har spelats under medeltiden, på avlägsna rymdstationer, tjugotalet, trettiotalet, under världskrigen, i nutid, som konspirationsspel, som monsterjakt, som studie i galenskap och allt däremellan. Men det kanske är lite tunnt ändå, för spel man kan göra vad som helst med känns inte så fria...

Ymir

Liten kantbaron

Mycket bra poäng, faktiskt, men samtidigt återspeglar det också vad massan anser. Du behöver själv inte ens tycka om Gudfadern, men den är ändå en av de populäraste filmerna genom tiderna. Jag lyssnar inte på Britney Spears, men det är fler som köpt hennes skivor än som överhuvudtaget uppskattar den musik jag lyssnar på.

Bevisar som sagt inte mycket för dig, men det återspeglar massans synpunkter. Och det är inte V:tM som har en plats i Origins Hall of Fame.
Man ska väl inte underskatta medias och skivbolagens inflytande, heller. Jag är rätt säker på att Stoa eller Na Ying hade varit hyfsat populära om någon bara lagt ned pengar på att marknadsföra dem. Så det går väl att diskutera hur manipulerade massorna är, således.

Ehum. Och WoD är inte begränsat? Visst antal klaner, visst antal grupperingar (Sabbat, Camarilla - etc) och visst antal blodlinjer, varulvesorter etc. Allt är så arketypstyrt att man kan börja gråta, med titlar på de flesta välkända fördommar. Inte nynasse, Get of Fenris, inte konstnär, Toreador, inte borgarbracka, Ventrue... etc., in absurdum. Skulle jag såga endera spel för att det är nischat så blir det WoD.
Jag har i tråd efter tråd försökt upplysa dig om att klanböckernas syfte är just att motverka klanstereotyper - vilket märks nog så väl om man tittar på arketyperna längst bak i varje modul. WoDs koncept har breddats otroligt i 3rd edition, och stereotypierna har blivit just stereotyper. De flesta vampyrer har förutfattade meningar om en nosse, tex, men långt ifrån alla nossar stämmer egentligen in på dem.

Vampire var måhända nichast i 2nd edition. Att kalla det nischat i 3rd tyder enbart på att man inte läst det.

CoC går att använda till det mesta inom den seriösa skräckgenren, och även till våldsorgier om det är sådana man önskar.
Givetvis. Har jag påstått annorlunda? Det handlar bara om hur lätt det är att använda. Jag talar om de grundläggande koncepten här, och om ett spel utgår från att man ska leta upp skräcken och dö på löpande band, som CoC oftast tycks göra, så har det inte mycket att komma med i min bok, hur bra det än är i övrigt.

CoC är väldigt fritt, absolut - för fritt. Jag ser helt enkelt ingen mening med att köpa en CoC-modul. Renodlad fakta vill jag inte ha, ej heller färdigskrivna äventyr. Och vad återstår då utöver grundboken och diverse monsterkompendium, egentligen? Jag kan lika gärna friforma, liksom - det blir dessutom betydligt mindre förutsägbart för spelarnas del, och därigenom betydligt läskigare.

Chtulhu-mythosen är helt klart charmig, speciellt eftersom den inkorporerar en del av Robert E Howards världsbild, men jag ställer mig ytterst frågande till om den håller i mer än ett par kampanjer.

Jag tycker om att ha dockskåp att leka med - WoD är ett ofantligt inspirationsgalleri, som WW uppmuntrar en att göra vad man vill med. Andra, som du, föredrar väldigt öppna världar proppfulla av vita fläckar. Minns jag rätt diskuterades saken rätt rejält i min tråd om Fantasifascism härom halvåret.

Nåja...

- Ymir, undrar hur länge vi kommer älta det här, egentligen...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Att hålla sig till ämnet

Jasså? Ignorera alla dem som inte tycker som du, med andra ord?
Nej, ignorera alla som (av rent självhävdelsebehov eller något) svarade på frågor som inte ställdes. Hade jag skrivit ett inlägg där jag frågade vilken CoC-modul jag skulle satsa på och folk började tipsa om Vampire hade jag också blivit ganska putt, faktiskt.

CoC har spelats under medeltiden, på avlägsna rymdstationer, tjugotalet, trettiotalet, under världskrigen, i nutid, som konspirationsspel, som monsterjakt, som studie i galenskap och allt däremellan.
Liksom Vampire, då. Skillnaden är att Vampires moduler till dess miljöer innehåller en massa spelvärldsspecifik information, medan Call of Chtulhus mest innehåller några sekter, en eller två great old ones och faktababbel jag lika gärna kan få i en faktabok. Jag föredrar helt enkelt världsbeskrivningar att leka med och intriger och fraktioner att själv väva ihop framför färdigskrivna äventyr. Det är inte svårare än så.

- Ymir, som upplever att han skriver samma sak två gånger om

entomophobiac

Low Prep High Play

Jag ser helt enkelt ingen mening med att köpa en CoC-modul.

Bättre än att känna sig tvungen att köpa femton moduler bara för att hänga med, eller hur?

Och ja, du har rätt när du skriver att jag inte läst 3rd edition. Men jag har svårt att tro att V:tM kommer bli bättre efter den totala vandalism som 2nd representerade gentemot1st. CoC däremot brukar göra exakt samma spel med lite småförändringar i ena hörnet, för att sedan trycka en helt ny upplaga. Det är inte heller en taktik jag står bakom, men det handlar väl mer om att se till att sälja böckerna till nya spelare eller något. Jag är inte marknadsförare...

Men jag tvivlar väldigt starkt på att det är någon större skillnad på 3rd och 2nd, oavsett vad. Samma klaner, samma arketyper, samma värld och samma setting. Vad är skillnaderna? Du får väldigt gärna förklara, för än är inte chansen lika med noll att jag snyltar boken nästa gång jag bevistar en WoD-frälst kamrat.

WoD är ett ofantligt inspirationsgalleri, som WW uppmuntrar en att göra vad man vill med

Jag gör hellre vad jag vill redan från början. Jag behöver inte Daimonion och gargoyler för att göra det, utan håller mig hellre till kärnan. Särskilt som spelet som sagt utspelar sig i vår egen värld.

Dessutom köper jag mer än gärna faktamoduler, eftersom de kan ge mycket i alla rollspel - inte bara CoC.

Wyldstorm

Swordsman
Re: Vampire, helt klart.

Som gammal WoD-spelare vettifasen om jag kan ens hålla med om att vampire är just "skräck"..
Tror nog att jag tar fram stämpeln "thriller" istället...

Vampire (IMHO) som spelas med bas på annat än intriger, spelas fel...
T.ex. Werewolf & Hunter däremot, gäller näääästan detsamma för "monster".
(ja, monster är lite fel def.. Men det ser ut som monster, gör som monster...-så vi kallart "monster".)

/ps: detta var en åsikt. har absolut nada intresse av lång diskussion. Försöker bara förhindra ett köp av fel anledningar.(IMHO)

lokomotiv

Veteran
hejsan,
Jag skälv tycker att Kult är det bästa spelet, vampire funkar rätt bra om man vill köra lite sådant därnt fluffy bunny stuk också. det systemet funkar jätte bra om man vill bygga upp en skön stämmning. Vampyrer behöver inte vara blodsugande elakingar. Dom kan ju vara jätte romantiska också, tänk bara på allla roser och sådant som symboliserar dom...
/Johan

lokomotiv

Veteran
Re: Call of chthulhu vs Vampyre

ett simpelt men dock så bra argument är ju att det är mycket lättare att stava till Vampyre än till Call of Chthulu eller hur det nu stavas. Tycker att man borde tänka på sådana saker när man skapar ett spel som call of chuthulu
/Johan

chrull

Stockholm Kartell
Trist, LÄS det här innan ni svarar mer.

Okej.

Jag trodde faktiskt jag skulle slippa det här.

LÄS SARUMANS INLÄGG innan ni svarar på det. det är inte så förbannat svårt.

Om inte kan jag göra det åt er:

<blockquote><font class="small">Citat Saruman:</font><hr />
Jag funderar (och har gjort det en längre tid) på att inskaffa ett skräckrollspel...de som jag är intresserad av är:[/quote]

När ni sen kommer och pratar om Kult, CoC, chock och allt annat ni kan komma på, VARFÖR?

Seriöst nu.

Jag hade inte brytt mig om ni bara sa "jag tycker du ska köpa CoC". Då hade jag bara tyckt att ni verkar ganska korkade, eller ouppmärksamma.

Men när ni måste gå och ta upp samma argument ni alltid använder för varför vampire/wod suger och varför CoC är så jävla bra så blir jag TRÖTT.

Vill ni så gärna ta den diskussionen får ni göra det i en annan tråd.
Seriöst.

Han bad inte om att få höra Wod=skräck eller inte-debatten.

Och då tycker jag det är ganska respektlöst att tvinga på honom den.

Snälla?

chrull

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Trist, LÄS det här innan ni svarar mer.

Själv skrev jag en CoC (NT), och ansåg att det skulle räcka. Troberg ville ha ett komplement, och jag fann det rimligt. Det är sådant som följande som retar upp mig:

...och ignorera alla som i tråden gnäller om Call of Chtulhu, Kult och liknande. De har för det första så tunna koncept att man lika gärna kan friforma, och för det andra var det inte det du frågade efter, eller hur?

Det enda jag gjorde till att börja med var att skriva vilket skräckrollspel jag anser vara bäst, vilket också frågan var; eftersom det inte är lätt för en ny spelare att välja och vraka på den stora marknaden. Men när sedan Ymir kommer med ett sådant inlägg som bland annat det ovan så kan jag inte låta bli att inflika.

Om vi anser CoC vara ett bättre skräckspel så måste vi väl få skriva det? Frågan var trots allt "Vilket är bäst" och jag tycker inte något av de listade är just "bäst", precis som Krille föreslog GURPS Cabal.

Så till att börja med skrev vi bara "Jag tycker du ska köpa CoC för att...", men sedan ballade det ur efter ett vad jag inbillar mig vara ett oseriöst inlägg eller två.

Förlåt så mycket å mina vägnar, men det är ingen ovanlighet på det här forumet med brandkrig.