Re: Here we go again...
Mycket bra poäng, faktiskt, men samtidigt återspeglar det också vad massan anser. Du behöver själv inte ens tycka om Gudfadern, men den är ändå en av de populäraste filmerna genom tiderna. Jag lyssnar inte på Britney Spears, men det är fler som köpt hennes skivor än som överhuvudtaget uppskattar den musik jag lyssnar på.
Bevisar som sagt inte mycket för dig, men det återspeglar massans synpunkter. Och det är inte V:tM som har en plats i Origins Hall of Fame.
Man ska väl inte underskatta medias och skivbolagens inflytande, heller. Jag är rätt säker på att Stoa eller Na Ying hade varit hyfsat populära om någon bara lagt ned pengar på att marknadsföra dem. Så det går väl att diskutera hur manipulerade massorna är, således.
Ehum. Och WoD är inte begränsat? Visst antal klaner, visst antal grupperingar (Sabbat, Camarilla - etc) och visst antal blodlinjer, varulvesorter etc. Allt är så arketypstyrt att man kan börja gråta, med titlar på de flesta välkända fördommar. Inte nynasse, Get of Fenris, inte konstnär, Toreador, inte borgarbracka, Ventrue... etc., in absurdum. Skulle jag såga endera spel för att det är nischat så blir det WoD.
Jag har i tråd efter tråd försökt upplysa dig om att klanböckernas syfte är just att
motverka klanstereotyper - vilket märks nog så väl om man tittar på arketyperna längst bak i varje modul. WoDs koncept har breddats otroligt i 3rd edition, och stereotypierna har blivit just stereotyper. De flesta vampyrer har förutfattade meningar om en nosse, tex, men långt ifrån alla nossar stämmer egentligen in på dem.
Vampire var måhända nichast i 2nd edition. Att kalla det nischat i 3rd tyder enbart på att man inte läst det.
CoC går att använda till det mesta inom den seriösa skräckgenren, och även till våldsorgier om det är sådana man önskar.
Givetvis. Har jag påstått annorlunda? Det handlar bara om hur
lätt det är att använda. Jag talar om de grundläggande koncepten här, och om ett spel utgår från att man ska
leta upp skräcken och dö på löpande band, som CoC oftast tycks göra, så har det inte mycket att komma med i min bok, hur bra det än är i övrigt.
CoC är väldigt fritt, absolut - för fritt. Jag ser helt enkelt ingen mening med att köpa en CoC-modul. Renodlad fakta vill jag inte ha, ej heller färdigskrivna äventyr. Och vad återstår då utöver grundboken och diverse monsterkompendium, egentligen? Jag kan lika gärna friforma, liksom - det blir dessutom betydligt mindre förutsägbart för spelarnas del, och därigenom betydligt läskigare.
Chtulhu-mythosen
är helt klart charmig, speciellt eftersom den inkorporerar en del av Robert E Howards världsbild, men jag ställer mig ytterst frågande till om den håller i mer än ett par kampanjer.
Jag tycker om att ha dockskåp att leka med - WoD är ett ofantligt inspirationsgalleri, som WW uppmuntrar en att göra vad man vill med. Andra, som du, föredrar väldigt öppna världar proppfulla av vita fläckar. Minns jag rätt diskuterades saken rätt rejält i min tråd om
Fantasifascism härom halvåret.
Nåja...
- Ymir, undrar hur länge vi kommer älta det här, egentligen...