Nekromanti Vilket är bäst ??

Troberg

Sinister eater
Läs originalinlägget innan du fördömer

Först listar han ett antal spel som intresserar honom, men när han kommer till frågan så är den:

nu undrar jag vilket som ni tycker att jag ska köpa
Vilket som NI tycker att jag ska köpa.

Jag och antagligen många av de andra tolkade början som en bakgrund, och den egentliga frågan som en förfrågan om vad vi tycker, inte att vi nödvändigtvis måste tycka lika som Saruman.

Som jag ser det så gick diskussionen snett först när man började diskutera den vanliga diskussionen om Vampire är skräck eller inte, inte när man gav sin åsikt som svar på den ställda frågan.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Läs originalinlägget innan du fördömer

Hans tack till mig tycker jag räcker för att bevisa att jag hade rätt i att fördömma...

Visst. Det går snett när folk börjar ta upp diskussionen huruvida vampire är ett skräckspel eller inte.
Men den diskussionen kommer automatiskt så fort någon tar upp en Vampre vs [vad som helst] fråga.

Eftersom de som inte tycker om vampire alltid måste hävda att det inte är ett skräckspel.
Typ.

chrull

LeJonklev

Swordsman

Hans tack till mig tycker jag räcker för att bevisa att jag hade rätt i att fördömma...

Noppe. Saruman har rätt att vara besviken för att han inte får något svar på den fråga han ställt (det skulle jag) men att fördöma folk som bara gjorde en tolkning av vad Saruman skrev är ganska otrevligt. Framför allt när det är du som gör det.

Eftersom de som inte tycker om vampire alltid måste hävda att det inte är ett skräckspel.

Och de som älskar spelet måste försvara det med allt de har och klanka ned på de som inte gillar det. Typ.
Om diskussionen stör dig så mycket så får du väl lära dig ignorera den.

/Johan

Troberg

Sinister eater

Men det tacket fanns inte då de andra förslagen postades, utan vid den tidpunkten fick man gå efter den ursprungliga formuleringen.

Det går snett när folk börjar ta upp diskussionen huruvida vampire är ett skräckspel eller inte.
Men den diskussionen kommer automatiskt så fort någon tar upp en Vampre vs [vad som helst] fråga.

Jo, det är tråkigt, speciellt när det i slutänden är personberoende.

Själv tycker jag inte att världen i Vampire är skräck, den funkar inte på det sättet för mig. Om den funkar för andra så är det väl OK för min del, men det är inte min grej. Däremot så kan jag tycka att systemet är skrämmande (WW borde titta lite på sannolikheterna...), så där blir det lite skräckkänsla, men det är en annan sak.

Å andra sidan så tycker jag att daleks är bättre filmmonster än en aliens (Från filmerna med samma namn), så hur mycket kan man lita på mig?

EXTERMINATE! EXTERMINATE!

Rising

Vila i frid
Bryt ut vampirediskussionen.

Jag håller egentligen med dig och tycker att moderatorerna borde vara hårdare på det här. Om någon bjuder upp till diskussion, då kan man få leka lite med ämnet och hitta på nya vinklar, men när någon (framförallt om det är en grisodlare) ställer en rak och enkel fråga så tycker jag att folk ska hålla sig undan tråden helt och hållet om de inte kan ge något vettigt svar. Vill man absolut tala om annat så kan man posta sin egen tråd istället.

På senare tid märker man att allt fler börjat skita i att läsa inläggen innan de blubbar på i sin egen lilla värld.

Jag ber om ursäkt för att jag nappade på den förutsägbara vampireprovokationen, men eftersom den delen av diskussionen står på sina egna ben tycker jat att ni kan bryta ur den och låta den fortsätta för sig på eget håll. Den pågår iaf mellan forumiter som svarar ordentligt på varandras inlägg.

/Rising

Då ska vi göra så här

Att helt enkelt ignorera allt annat som postats, och svara på din fråga ytterligare en gång, ur min personliga synvinkel.

Min favorit av dessa spel är Vampire: the Masquerade, ett spel som jag tycker har otroligt mycket potential i alla håll, socialt, skräck, intrig, action, det går att få till. Plus att man spelar en såpas känd mytologisk varelse att det itne tar speciellt mycket att få in spelarna i rollen, så länge dom inte tror att dom är supermänniskor.

Werewolf: the Apocalypse är också roligt, spelarna blir ju ganska så extremt stora, och man får relativt stor firhet att komma upp med motståndet, själv har jag använt allt från kostymklädda, rakdae men med tatueringar i nacken och elaka skratt till meterlånga, enorma, slemmiga ormliknade varleser med klor. Allt wyrmbesmittat så klart. Weaver tycker jag om, honom får dom ju inte slåss så mycket mot. Ett problem med Werewolf är att det är vädligt mycket bakgrundsinformation, något som kan bli jobbigt om du kanske inte orkar berätta allt för spelarna, eller om spelarna inte ahr egna böcker. I det här fallet är Vampire enklare, varulvarna vet helt enkelt mycket mer om sitt ursprung än vampyrerna.

Hunter vet jag inte så mycket om, men jag är inte så förtjust i konceptet att man leder gudomlig kraft genom sig själv, och tar död på alla nattens ondingar, speciellt efter som man är betydligt vekare än dom, och det passar nog inte alla spelare. Men vad vet jag, min erfarenhet är låg på den punkten.

Sist så har vi alltså Dark Ages, ett annat spel jag inte testat mycket, med jag kan tänka mig att en del av argumenten för Vampire gäller här, men det kan krävas en hel del arbeta att ta reda på gammla länder, formationer, krig, religionsutbredningar och så vidare. Något som du kanske eller kanske inte upskattar.

Kort sagt, jag rekomnderar Vampire. Enda problemet är om alla spelare vill gå omkring och se ut som om dom vore från Matrix allihop. Då blir det bara löjligt. Men det är enkelt fixat med lite påhittighet och rätt användande av spelledarpersoner som skämmer ut dom totalt för sina kläder. Men, å andra sidan,d et är bara ännu en stereotyp man lätt får av vampire. Jag ska inte berätta för dig hur du ska sköta ditt spel.

Och så ett lätt tilläg. Det finns inget fel sätt att spela ett spel. Någon påstod att Vampire var bara intriger. Till det skulle jag vilja säga att det går alldeles utmärkt att köra extrem action i Vampire. Alldeles utmärkt. Jag må vara lite av en power player, som tycker om duktiga karaktärer, men det gör mig inte till mindre av en rollspelare för det. Jag gilalr lite strider här och där, ett par slagsmål. Men, never mind, vi skulle inte diskutera vad Vampire är och inte är.

Bosse_UBBT

Swordsman
Re: Here we go again...

Dissa inte Gudfadern och Nyckeln till frihet här nu, då dansar du mot djupt vatten min vän. Eller, åtminstone Gudfadern är en film som inte riktigt går att klanka ned på. Visst man kanske inte gillar den, men tittar man på verket så går det banne mig inte att komma ifrån att det är en fruktansvärt välgjord film. Bra, snygg, välspelad, inspirerande.

Men jag måste erkänna att det inte är någon av mina favoritfilmer, då jag har svårt att bli riktigt engagerad då handlingen utspelar sig över en så lång tidsrymd. Men, dock, det är en fantastisk film.

Den som säger annat får fan gå hem och läsa på inför omtentan!!!

(Snart kommer väll nån och säger att Pansarkryssarn är en kass film.... ojojoj)

Troberg

Sinister eater
Re: Here we go again...

Snart kommer väll nån och säger att Pansarkryssarn är en kass film....
Öppna inte den maskburken, då är snart gänget med kommunistskräck på plats och så har vi en OT-diskussion till...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vampire: the Masquerade

Varför köpa det? Se det som allmänbildning, Vampire är ett av de mest betydelsefulla skräckrollspelen som gjorts. Någonsin. Och för mig skulle det räcka för att välja Vampire: the Masquerade.

Nu har ju jag redan det spelet, så av de du listar skulle jag skaffa Vampire: Dark Ages. För att det är medeltid, och vampyrer, och det tycker jag är coolt. Mörkt och träligt, och inte en massa skjutvapen och sånt. Gör det lätt att hålla igång mystiken kring vampyrer och kring alla klaner och organisationer.

Men jag tror att du får kul med spelet, vilket du än väljer.

M.