Jag gillar massor av spel, men mitt favoritspel är Apocalypse World. Det har i stort sett inget med apokalypsen att göra och allt med systemet. Det jag framförallt gillar är att det rollpersonsdrivna, dynamiska, eskalerande dramat. Och jag gillar att det är ”säkert” för spelarna att låta sina rollpersoner spela hårt mot varandra, samtidigt som de har mycket att vinna på att förenas mot externa hot. Jämfört med många indiespel gillar jag att det är så smidigt att röra sig ut och in i fiktionen och jämfört med många tradspel att systemet alltid pushar historien. Jag tycker också om texten som sådan, både som instruktion och inspiration till spelet.
Personligen tycker jag inte det finns några problem i spelet som är stora nog för att inte spela det, typ jämt. Men de som gillar en utförlig världsbeskrivning innan spelet börjar kommer förstås alltid att bli besvikna.
AW är i första hand ett kampanjspel. För enkvällsgrejer gillar jag ofta ganska hårt fokuserade spel: Montsegur 1244, Nerver av Stål, Ribbon Drive... spel som gör en sak och en sak bara, men gör den grejen förbannat jävla bra.
Personligen tycker jag inte det finns några problem i spelet som är stora nog för att inte spela det, typ jämt. Men de som gillar en utförlig världsbeskrivning innan spelet börjar kommer förstås alltid att bli besvikna.
AW är i första hand ett kampanjspel. För enkvällsgrejer gillar jag ofta ganska hårt fokuserade spel: Montsegur 1244, Nerver av Stål, Ribbon Drive... spel som gör en sak och en sak bara, men gör den grejen förbannat jävla bra.