Vilket är ditt favoritsystem?

Vilken är din favoritregelmotor?

  • År Noll

    Votes: 10 11.8%
  • BRP

    Votes: 32 37.6%
  • D&D

    Votes: 11 12.9%
  • Apocalypse world

    Votes: 14 16.5%
  • Fate

    Votes: 5 5.9%
  • Gurps

    Votes: 2 2.4%
  • Gumshoe (trail of Cthulhu)

    Votes: 3 3.5%
  • D6

    Votes: 3 3.5%
  • Vampire D10 Tärningspölar

    Votes: 1 1.2%
  • Eon

    Votes: 3 3.5%
  • D20

    Votes: 1 1.2%

  • Total voters
    85

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
838
Location
Uppsala
BRP är min favorit. Mitt första rollspel var Mutant undergångens arvtagare och även om jag mest spelat andra system så återvänder jag alltid till BRP. OpenQuest och Mythras är de jag föredrar idag.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,635
Location
Malmö
Bara av ren nyfikenhet, vilka är svagheterna med Hjältarnas Tid (alltså Krilles spel, som jag har haft noll inflytande över) som du ser det? Jag är också uppvuxen med BRP och har inte odelat positiva erfarenhet av de olika varianterna men tycker att exakt alla svagheter snyggt har slipats bort i HT.
Jag tyckte det var bra när vi spelade Järn, men inte sådär halleluja-aktivt (vilket få system är). Våra rollpersoner blev för bra från början (över 90 i två viktiga färdigheter var). Och det gjorde många slag ointressanta. Skadesystemet verkade kul men blev segt, har jag för mig. Väldigt många färdigheter.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,301
Location
Göteborg
som jag minns det tjänade den dåligt tränade mer på mekaniken än den vältränade. Detta motiverades inte, och min intuition sade att det borde vara tvärtom.
1) Den dåligt tränade behöver mer hjälp. (OBS icke-diegetiskt argument)
2) Den dåligt tränade är mer behjälpt av att ha bra verktyg eller gynnsam miljö, den vältränade kan redan sina grejer och behöver inte sånt.
3) För den redan vältränade är öppningar mest ett sätt att motverka stängningar, det vill säga något som låter dig ta dig an svårare uppgifter.
 

Gustav Lorentz

a.k.a. McKatla
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,134
1) Den dåligt tränade behöver mer hjälp. (OBS icke-diegetiskt argument)
2) Den dåligt tränade är mer behjälpt av att ha bra verktyg eller gynnsam miljö, den vältränade kan redan sina grejer och behöver inte sånt.
3) För den redan vältränade är öppningar mest ett sätt att motverka stängningar, det vill säga något som låter dig ta dig an svårare uppgifter.
Tack - tre bra argument!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,187
Location
Ereb Altor
Nu var det en del år sedan jag läste och spelade HT (det var när det var helt nytt), och initialt tyckte jag om det. Men det som alltmer störde var mekaniken med snäpp (visst hette det så?) för att justera svårighetsgrader. Enkelt ja, men sannolikheterna var inte de jag hade förväntat mig; som jag minns det tjänade den dåligt tränade mer på mekaniken än den vältränade. Detta motiverades inte, och min intuition sade att det borde vara tvärtom. Ett bra argument kanske hade sålt det till mig, men nu störde det. Ordentligt. Och även OM det finns goda argument för denna lösning, så fungerar bonus- eller strafftärning bättre (en sak jag gillar i CoC 7). KH har jag köpt, men har inte läst ännu – och det är just systemet som står i vägen för läslusten om jag skall vara ärlig.

Annars är just fantasy den genre som brp passar bäst (och skräck den som brp passar sämst).
Ah, ja. Det är en korrekt iakttagelse. @Bolongo har gett några bra svar på det. I KH har vi hanterat det som så att det är förmågorna som är det som verkligen får din rollfigur att stå ut, så där har vi slopat de flesta "slå alltid mot X öppet 2 steg" eftersom det mycket riktigt blir sämre ju bättre man är. Och förmågor ska vara bra även om du är bra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,187
Location
Ereb Altor
Jag tyckte det var bra när vi spelade Järn, men inte sådär halleluja-aktivt (vilket få system är). Våra rollpersoner blev för bra från början (över 90 i två viktiga färdigheter var). Och det gjorde många slag ointressanta. Skadesystemet verkade kul men blev segt, har jag för mig. Väldigt många färdigheter.
Jag har inte spelat Järn, och bara skummat det. HT är ju en avskalad variant och skiljer sig rätt mycket, även om grunden är samma.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,237
Location
Omfalos
Så 40 år efter DoD kom ut är BRP kung. Här i alla fall. Och i Sverige, om jag får killgissa.

GURPS och d10 är systemen ingen älskar.

Att År Noll ändå har vunnit vart nionde hjärta här i hård konkurrens med DoD och DnD är ändå rätt - imponerande?
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,634
Imorgon kommer den här frågan på #RPGaDay2023. Har era svar förändrats sedan den här tråden var aktuell?

För min del håller jag kvar vid PbtA. Nu har jag läst ytterligare spel som bygger på Apocalypse World-motorn, plus att vi har spelat ett knappt tiotal spelpass med Fantasy World.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
504
De flesta av mina favoritspel är någon form av light-PbtA eller BitD. Så AW får min röst :)
Jag gillar de flesta system. Men slimmade PbtA-system får det att pirra lite extra.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
592
Location
Uppsala
Jag är en stor fan av tanken att använda rätt system för den känsla jag vill ha i det spelet. Att ha ett favoritsystem som jag använder till allt händer dessutom inte med mitt "oh shiny!" syndrom.

Skulle jag peka ut nåt (jag hade samma inställning för ett år sedan) är ju BRP en bra bas för det mesta, eller Savage Worlds om det ska vara mer actionäventyr (och se hur fort jag avviker från tanken med ett system...)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,232
Location
Lund
Mitt eget (som endast finns på min drive) var inte med så jag fick välja ett annat :p

Men jag gillar mitt bäst. Ett slag för en handling i strid per deltagare (tänk Pendragon) men slaget bär med sig mer info. T.ex. kan båda göra skada på varandra i samma runda med samma enda slag. Har inte sett det i något annat system.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,232
Location
Lund
Jag är en stor fan av tanken att använda rätt system för den känsla jag vill ha i det spelet. Att ha ett favoritsystem som jag använder till allt händer dessutom inte med mitt "oh shiny!" syndrom.

Skulle jag peka ut nåt (jag hade samma inställning för ett år sedan) är ju BRP en bra bas för det mesta, eller Savage Worlds om det ska vara mer actionäventyr (och se hur fort jag avviker från tanken med ett system...)
Ja Savage Worlds saknas i listan. Hade kanske röstat på det...

Cog.
 
Top