Anton P said:
Jag/någon av mina spelare ska någon gång skaffa ett D&D-spel eller liknande och det jag undrar är : Vilket är bäst? Är det D&D 4, D&D 3,5 eller Pathfinder? Eller är det något annat?
//Anton
Anton P said:
Jag/någon av mina spelare ska någon gång skaffa ett D&D-spel eller liknande och det jag undrar är : Vilket är bäst? Är det D&D 4, D&D 3,5 eller Pathfinder? Eller är det något annat?
//Anton
Jag stödjer åsikten att du ska kolla på Basic Fantasy, Sword&Wizardry, Castles&Crusades eller Dark Dungeons. Till detta lägger jag Dragon Age.
4E är en stridssimulator med rollspelskläder. D&D har tidigare varit ett spel "fokuserat på strid" som låter dig hantera "allt annat lite fritt", men i och med 4E är min erfarenhet att spelet aktivt motarbetar "allt annat". Spela 4E med kompisar som inte vill någonting annat än att sparka in dörrar, slå ihjäl fiender och ta deras guld.
Och för att vara ett sådant spel är det behäftat med underliga svagheter: alltifrån hur looten är svag och grå till hur patetisk man känner sig utan healing surges, till hur konstruktörerna slog critical failure på sin skill challenge design flera gånger i rad... näh, definitivt inget för mig.
Vad gäller Pathfinder är det avgörande att inse att det är
samma spel som 3.5 som är
samma spel som 3E. Visst säger Paizo de förbättrat spelet och tagit bort svagheter, men det sade Wizards om 3.5 med. Det är helt enkelt inte sant. Pathfinder är ytterligare en ny upplaga av d20 reglerna med tusen små pilliga ändringar som vare sig gör spelet bättre - eller sämre. Fördelen med Pathfinder är istället:
1) det är det enda d20-spelet med aktiv support idag
2) denna aktiva support är mycket mer fokuserad på äventyr än vad Wizards nånsin klarat av (WotC är i min mening skitusla på att skriva vettiga äventyr).
Om du däremot har "alla" 3E regler sedan tidigare, eller 3.5, så... bry dig inte om Pathfinder. Alla grundläggande svagheter i systemet är fortfarande där, var så säker.
Men generellt skulle jag vilja säga:
- gillar du åtminstonde ett uns av simulationism, åtminstonde en gest av att låtsas om att spelets värld har någorlunda verkliga drag, ska du skaffa ett d20 spel. Har du inget sedan tidigare: definitivt PF.
- bara om allt sådant är underordnat för dig och din spelstil bör du fundera på 4E. Och då undrar jag om inte Tunnels&Trolls, Dragon Age, etc passar mycket bättre... egentligen.
4E är ju fortfarande ett
skitkomplicerat spel. På inget vis mindre svårt att bemästra än 3E/Pathfinder. (Inget av spelen är svårt på låg level; jag talar erfarna gubbar nu).
Alla (nya) D&D-spel är nämligen bajskomplexa jämfört med i princip allt annat du hört talas om (om du inte mot förmodan hört talas om typ Chivalry & Sorcery och Advanced Squad Leader
)