Det som finns är uppdelat i tre nivåer:
1. Checks mot statiskt värde.
Spelaren slår 1d20, lägger till ett värde (Skill, Ability) och en modifier, och jämför resultatet mot en svårighetsgrad som spelledaren har satt.
Exempel:
Pl: "Jag vill klättra upp i trädet."
GM: "Slå ett Athletics check, det är ett ganska lätt träd, så DC är 12".
Pl: "Jag slog 18".
GM: "Du klättrar upp i trädet och ser dig omkring".
2. Opposed checks.
Spelaren slår 1d20 och lägger till värde och modifier. GM slår 1d20 och gör detsamma för motståndaren.
Exempel:
Pl: "Jag övertygar hertiginnan om mina goda avsikter: 'Bla bla bla bla'".
DM: "Slå ett Bluff check, hon fick 14 på sitt Insight check".
Pl: "Jag får... 8... aj då".
DM: "Hon genomskådar lätt din usla lögn och utbrister: 'Bla bla bla bla!'"
3. Skill challenges
Det här är en samling slag, i olika svårighetsnivåer, där ett antal lyckade slag måste komma före 3 misslyckade. Vanligtvis står något på spel vid ett misslyckande.
Exempel:
Pl: "Jag vill klättra längs skeppets sida, smyga mig förbi piraterna, och överraska dem".
GM: "Hmm... jag tror jag vill ha en mindre Skill Challenge här, du kan använda Stealth, Acrobatics och Athletics som main skills, lyckas du med 4 före 3 misslyckade med DC12 så kommer du förbi dem. Misslyckas du blir du upptäckt längs vägen, men faller inte av skeppet".
Pl: "Ok, jag använder Athletics för att klättra längs sidan... *rull rull*" Etc.
Skill Challenges kan göras i grupp, där flera rollpersoner deltar. Rollpersoner kan också hjälpa andra rollpersoner genom att ge dem bonusar på deras slag genom att lyckas med sina egna slag.
---
3.5 och Pathfinder har checks och opposed checks som fungerar likadant, medan Skill Challenges (som ger XP) bara finns i 4E. Det är f.ö. så att 4E är den enda version av spelet där du kan levla genom att göra något annat än att strida.