Pom
Swashbuckler
Det tvivlar jag starkt på. Det finns 50 ritualer i 4E PHB. Räknar man klassförmågor som inte är spells är bara de fler än så. Spells förmåga att på längre sikt påverka världen utanför slagfältet är också starkt begränsad jämfört med 3.5. Även stridskrafternas effekter nollställs normalt i praktiken efter varje strid (oftast under själva striden). Att antalet krafter (om man räknar individuella spells som krafter) är jämnt fördelat i 4E jämfört med 3.5 håller jag däremot helt med om.Eksem said:" Hur många av powersarna i 4E har användningsområden utanför strid, jämfört med spellsen i 3.5?"
Räknar vi med ritualerna i 4E så är det jämnt, men jag tänker inte slösa tiden med att dubbelräkna detta. Ta dessutom i beaktande att långt ifrån alla klasser har tillgång till Spells i 3.5.
Ja. Jag medger att jag uttryckte mig väl drastiskt. Jag omformulerar mig till att jämfört med 3.5 är reglerna för monster i 4E utöver ability scores of färdigheter uteslutande inriktade på strid. Monstren i 4E har designats mycket kreativt. Men all kreativitet har använts till coola stridssaker, inte till coola ickestridssaker. Och vill man använda ability scores utanför strid i 4E får man vackert komma på regelapplikationen själv medan färdigheterna har alla stridsanvändning. Kobolder i bägge versionerna använder fällor, får man veta. Men det är bara i 3.5 man får veta exakt hur bra de är på att använda fällor. Pit Fiends i bägge versionerna är brinnande stridsmaskiner. 4E understryker att de helst jobbar bakom kulisserna men ger inga regler för det (om man inte räknar att kunna hålla distansen på slagfältet till att jobba bakom kulisserna). 3.5 nämner inte ens det, men ger dem ändå några spells som är till god hjälp i sådant: persistent image, create undead, wish. Så här kan man gå igenom monster efter monster om man orkar. Det är inte det att WotC inte tänkt sig att man skall träffa på monster i annat än strid. Men de har uppenbarligen tyckt att DM skall hantera sådant efter eget huvud, snarare än med stöd av coola krafter och regeltekniskt användbara beskrivningar."Reglerna för monster i 4E handlar uteslutande om deras prestanda i strid."
Du menar utöver deras ability-stats och färdigheter?
Jag räknade inte de sammanslagna skillsen. De fysiska skills du räknar upp täcks utmärkt av de sammanslagna i 4E, Perception funkar bra och man slipper den där irriterande dubbelheten att den som försöker hålla sig gömd självklart också försöker vara tyst och framgångsrika smygare med nödvändighet är lika bra på bägge. Jag tänkte främst på Craft, Profession och Perform. Man kan inte längre spela hantverkare eller någon som har en bakgrund i att vara händig. Man kan inte längre spela någon som har bakgrund i något jordnära yrke. Man kan inte spela någon med en konstnärlig ådra. Det finns några undantag. Kunskapsfärdigheterna täcker några akademikeryrken. Det finns också några cirkusartistyrken som borde täckas av de fysiska färdigheterna. Ytterligare undantag går säkert att skrapa fram om man tänker kreativt. Men på det stora hela: nix."Och alla skills i 4E har användningsområden i strid. De 3.5 skills som inte gick att använda i strid plockades bort."
De som plockades bort emuleras utmärkt av de skills som finns kvar. Behöver du verkligen skilja Tumble, Jump, Escape Artist och Climb som olika skills?
Med det sagt så ja, Craft är inte längre en del av spelet, och det är inte längre möjligt att spela hantverkare i D&D.
Det här filosofin är ingen bug, det är en feature. Den har stora fördelar för vissa sorters spelledande och vissa sorters spelande. Men den är konsekvent genomförd och jag tror man gör systemet en otjänst om man arbetar enligt premissen att den inte finns.