Min fem öre:
En hållbar nyversion av DoD skulle för att tilltala mig utgå från 1987s version och utifrån den göra vissa smärre förändringar. Sen kommer många tycka olika om vilka sådana förändringar som är bäst men så länge det sker en viss strömlinjeformning som inte ruckar på viktiga principer i spelet tror jag inte det spelar så stor roll vilka de blir. Det ska också vara ett spel på max 80 sidor.
Det viktiga tror jag dock är att direkt förse spelet med en tunn men ändå hyfsat färdig spelvärld (några länder, lite historia och geografi, lite befolkning). Den behöver inte alls vara innovativ (eller, den ska nog inte vara det) och inte fylla mer text än 10-15 sidor. Och sedan fylla på med många korta och välgjorda äventyr i andan av Döda skogen, Äventyrspaket 1 och 2 etc. Äventyren är nyckeln här, ett DoD ska fresta med många spännande färdiga äventyr, som gärna får passa ihop i geografi m.m., inte bara ett system eller en setting.
Aspekter av detta finns i flera existerande spel (Hjältarnas tid, Fantasy!, Svärdets sång, säkert kommande Kopparhavets hjältar och andra jag glömmer) men inte alla i ett och samma.