Jag tror att vi som är inne i hobbyn undermedvetet tänker att alla vet allt. Men så är det inte. Senast förra veckan var jag på SF-bokhandeln i Göborg och blev på fullt allvar vittne till hur en mamma som skulle köpa rollspel till sina barn bad om hjälp. Hon ville ha Drakar och Demoner, för det kände hon igen sedan hon var barn. Det var ju som det här "Dandjöns änd Dräggöns" som de spelade i Big Bang Theory, fast på svenska. När expediten visade henne rollspelshyllan blev hon lamslagen av alla val, och det slutade med att hon köpte DoD Retro och gick. För det kände hon igen. Jag har den naggande känslan i bakhuvudet av att hon trodde att DoD var en översatt version av DnD, men det sade hon aldrig.
Jag tror på fullt allvar att DoD och DnD lockar in nybörjare i hobbyn utan att de kommer i kontakt med oss gam i lingar på en nivå vi inte riktigt förstår. Jag vill ha ett DoD i produktion just därför. Igenkänningsfaktorn är en säljare även utan nostalgi. På samma sätt som Risk fortsätter sälja år efter år efter år trots att majoriteten av oss som spelat mycket annat tycker det är rätt kass. Men det är något folk känner igen utan att behöva göra efterforskningar. Det kommer man långt med.
TL
R. Ni som inte vill ha DoD i produktion - jag är helt enig med er
för egen del. Jag är rätt ointresserad av att spela DoD i någon form bara för att det står DoD på lådan. Men jag är övertygad om att namnet drar folk in i hobbyn. Och mer folk i hobbyn är en bra sak.