nano
Diehard, death or glory Toad
Jag tror att EvilSpook menade att det var i övergången från lek till rollspel som det konceptet gjorde det hela till mer av ett uppstyrt spel än en flummig lek. Och det är helt inom ämnets definition, vad Du lärt dig som förbättrat Ditt spelande. Sen kan det nog ha utvecklats bortom det, men kanske inte genom anammande av distinkta koncept.Jag tycker inte ens det stämmer, personligen. Spelledaren kan missta sig, och regeln är något annat - det spelledaren säger gäller, i alla fall tills vidare. Att säga att SL inte kan ha fel är som att säga att ens projektledare inte kan ha fel.
Jag kan ha fel både kring regler och vad som har hänt när jag spelleder. Tanken att ingen skulle nämna det för att jag på något definitionsmässigt vis alltid har rätt verkar inget vidare.
Jag tror att ämnets fråga missar mycket av hur spelandet blir bättre, det är inte bara genom konceptuella steg, utan en långsam mognad och inlärning. Att man börjar förstå vad man gillar och hur sociala koder/grupper funkar och börjar lita på ens förmågor eller undvika ens brister och får mindre ångest och bygger upp fler referensramar. Osv.