Nekromanti Vilket land ?

Marukusu

Hero
I Barbarboken (vad fan den nu heter) är jag tämligen säker på att det står att raunerna invandrade till de stora slätterna från fjärran östern. Om skälet till deras exodus var överbefolkning så är chanserna goda att det finns mongolida folkslag i Mundanas österland...

Ymir

Liten kantbaron
Jo, jag gör gärna något sådant till Eon 4, Mundana 2.0, eller så. Jag torde vara rätt man för jobbet...frånsett att jag aldrig får någonting gjort överhuvudtaget, då...

- Ymir, konstaterar

Ymir

Liten kantbaron
Menon-Aun ska vara khmer-inspirerat ja. Sydostasien överhuvudtaget är ju groteskt underutnyttjad i fantasysammanhang.

Vad gäller Ebhrons avsaknad av 'orientaliskt förtryck' å andra sidan...tittar du på Kina under dess höjdpunkter (Tang och Song) är det ett faen så mycket friare, rättvisare och i allmänhet bättre samhälle än Europa vid samma tid. In fact, måste man återfödas som en slumpmässig person på vilken plats som helst innan år 1700 eller så, skulle jag tro att det inte finns någon större chans till ett bra och lyckligt liv än i Songkina omkring år 1100. (Det skulle vara under paleolithicum i varmtempererat klimat då).

Så att Ebhron i egenskap av pseudokina får representera ett fritt och lyckligt land i kontrast till de senmedeltida feodalstaterna och plutokratierna i Mundana proper...ser jag egentligen inget problem med alls.

Men sedan får vi ju inte glömma heller: när det kommer till kritan så är Kabalaorden jävligt skumma...

- Ymir, äter gyros

Utmärkt, det finns ju gott om landmassa som inte är beskriven i Mundana. Men då vet du vad det krävs för att du ska få något gjort ? Vad är det ?

Barbarer och Människofolk ja, jo det stämmer nog det du säger. Vad har isåfall hänt med det folk som blev kvar långt borta i Öst ? Har en högkultur rest sig måhända ? Eller lever de också under mer ociviliserade former ?

Ymir

Liten kantbaron
Alltså, jag tänker mer på en eventuell framtida total omskrivning av Mundana. Det nuvarande tycker jag inte det finns utrymme att trycka in några större nya kultursfärer i; det känns verkligen som att Menon-Aun och Ebhron är det yttersta av människans domäner. Men men, vi får väl se vad som händer när jag väl lyckats bli färdig med Västlanden.

För att jag ska få något gjort sedan...oboy...tja...pengar, sex eller droger är väl inte fel :gremsmirk:

- Ymir, time will tell

En totalt omskrivning av Mundana skulle nog behövas så småningom, det känns som att nivån på de olika kulturerna har glidit isär ganska ordentligt. En ny Geografica Mundana till Eon 4 !!!

Marukusu

Hero
"Vad gäller Ebhrons avsaknad av 'orientaliskt förtryck' å andra sidan...tittar du på Kina under dess höjdpunkter (Tang och Song) är det ett faen så mycket friare, rättvisare och i allmänhet bättre samhälle än Europa vid samma tid. In fact, måste man återfödas som en slumpmässig person på vilken plats som helst innan år 1700 eller så, skulle jag tro att det inte finns någon större chans till ett bra och lyckligt liv än i Songkina omkring år 1100. (Det skulle vara under paleolithicum i varmtempererat klimat då)."

Jag betvivlar inte din sinofili, men det är ju en så härlig västerländsk stereotyp det här med en depraverad orientalisk furste som piskar sina undersåtar. Och Qing, som är den enda dynasti jag har lite koll på, var väl ingen höjdare för icke-manchuer kan jag tänka mig.
Men, men - Kabalaorden funkar väl det med I guess. Synd bara på alla latin-rippade namn.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Ultimate Mundana är en mycket god tanke -- minska lapptäckefaktorn lite, skapa en mer dynamisk geografi (det faktum att alla närapå alla länder ligger "på rad" gör ofta politiken mellan dem väldigt förutsägbar), dra ner på den prägel av nationalstater som finns nu, et cetera. Jag misstänker dock starkt att en mängd personer skulle bli missnöjda med en sådan förändring.

Fahnen_UBBT

Veteran
Jag misstänker dock starkt att en mängd personer skulle bli missnöjda med en sådan förändring.
Jag skulle bli förvånad om Neogames ens tänkte tanken på att skriva om Mundana såpass mycket.

Dock skulle det vara utmärkt att fixa till Mundana. Och då tänker jag tex på den konstiga demografin, konstiga klimatet, brist på dynamik i historien och att Mundana är så homogent.

Fahnen_UBBT

Veteran
Det står även att de Rauner som drog till Ebhron blev bortdrivna ifrån Meáslätten av ett okänt folk. Så folk öster om Alarinn finns det men frågan är: Vilka/Vad är dem?

ripperdoc

Myrmidon
Mundana 2.0

Jag skulle också till 100% stödja ett nytt Mundana, men arbetsinsatsen som krävs för att skriva om den nära hyllmetern med Eon-material som finns är helt enkelt enorm. Det är inget Neogames varken skulle vilja eller kunna göra och det skulle i normal arbetstakt ta ett decennium :gremsmile:

Men om många är seriösa och gillar en mer helgjuten och historiskt inspirerad Mundana-värld går det enkelt att svänga ihop en wiki och börja skriva. Men det har väl en 99.9%-ig risk att rinna ut i sanden :gremwink:

Lycan

Hero
Re: Mundana 2.0

När jag själv har funderat kring hur man kunnat uppgradera Mundana har jag hamnat på olika tankegångar om en modulär konstruktion, där man klipper sönder gamla Eon och limmar ihop det. Det är ändå den kvalitet som många texter från klassiska Eon besitter som gör att jag vill förändra det.

- L

Men om många är seriösa och gillar en mer helgjuten och historiskt inspirerad Mundana-värld går det enkelt att svänga ihop en wiki och börja skriva. Men det har väl en 99.9%-ig risk att rinna ut i sanden
Ja, jag tror Mundana behöver ett ansiktslyft, men jag tror det är ett för stort projekt för att det ska bli sanning av det.

Tycker en Wiki låter som en utmärkt idé ! Men det är väl pecis som du säger en 99,9%-ig risk att rinna ut i sanden.

Regmolar

Swashbuckler

Tycker en Wiki låter som en utmärkt idé ! Men det är väl pecis som du säger en 99,9%-ig risk att rinna ut i sanden.
Ja.

Det enklaste är nog att hitta valfritt landområde man gillar någonstans öster eller väster om det "vanliga området" på Stora världskartan och skapa det man känner för där; själv har jag funderat på att lägga en samling furstestater (och några Ehbronitiska kolonier) precis öster om Méaslätten och norr om Ehbron, eftersom jag då och då har saknat det i Mundana, men det är något som ligger helt på skisstadiet eftersom min nuvarande kampanj utspelar sig i Jargien - men vi får se, jag hade tänkt skicka dem en bit österut i sinom tid...

Regmolar

Swashbuckler
Nu har jag inte sett filmerna, men för skojs skull tänkte jag göra en liten lista på vilka länder som skulle fungera bra för en "asiatisk" kultur i Mundana, och varför. Andra får gärna förklara var jag har fel och komplettera listan. Alla länder är ju också lite vagt definierade än så länge, så det finns stort utrymme för förändring utan att egentligen gå emot det skrivna, och ännu större även med mycket små förändringar.

Menon-Aun: Stort, isolerat land styrd av en kejsare, med en stark krigarkultur och strikta samhällsklasser som lätt borde kunna göras pseudoasiatiskt. Barbarstammar vid gränserna, ett litet lydrike som hårdhänt ockuperats (heter det Miam?), interna intriger, grannen Tarhai (som väl är lite av en fiende) och wyrderna är intressanta element.

Tarhai: Tycks ha goda möjligheter att utvecklas så att det liknar Japan, med vulkaner, en krigarklass som lite liknar samuraistrukturen, en stor gammal fiende på fastlandet i väster, och underliga främlingar som kommer med stora skepp och vill handlar (och gärna skulle utnyttja landet för egen vinning, dessutom).

Mûhad: Om vi får tro Ymir, speciellt om vi rör oss lite sydvästerut i inspirationen

Ehbron: Stort, stabilt, isolerat rike bebott av olika folkgrupper som vandrat in i forntiden varav en är pseudomongoler. Borde alltså också borde kunna vändas till att bli mer pseudokinesiskt. Intressanta element är taupernas stora närvaro, kabalaorden som genomför sina egna planer i bakgrunden, möjligheten att dra in religionsfrågor, och möjligheten att lägga in "fria" rauner i norr osäkert kort.

Sen kan man ju säkert mixtra lite med Forion eller Thalamur (gamla versionen, åtminstone) och säkert något annt land också, fast det blir nog mer jobb för mindre resultat.

Så, då har jag nog lyckats missa det mesta; bara för dig (och spelarna?) att bestämma vilket av dem som passar bäst ^^

Menon-Aun: Stort, isolerat land styrd av en kejsare, med en stark krigarkultur och strikta samhällsklasser som lätt borde kunna göras pseudoasiatiskt. Barbarstammar vid gränserna, ett litet lydrike som hårdhänt ockuperats (heter det Miam?), interna intriger, grannen Tarhai (som väl är lite av en fiende) och wyrderna är intressanta element.
Ja Menon-Aun känns som den lämpligaste kandidaten iaf, men jag går lite i tankarna på att ändra lite i deras historia.

Hjalle

Swashbuckler
Mundana som jag ville ha det

Vad roligt att den här tråden kom upp just nu, när jag faktiskt för en gångs skull är fantasyfiken och håller på med just en sån totalrevidering - åt det mer historiskt korrekta då, eller ja, öhm, som jag vill ha det är väl en adekvatare beskrivning på härket.

Saker som gjorts är till exempel: halvera Mundanas historia i form av längd - till och med nuvarande år, som jag sätter som 1439 istället för det dubbla, 2967. Dessutom har jag dubblat alla nuvarande avstånd, vilket gör att alla areor är fyrdubblade. Världskartan är fett omritad dessutom - Thalamur är spegelvänt, och placerat under Tarkas och fram till den jargiska floden Kebes, vid vilken alltså Abin-Thukor ligger. Riket är rätt moriskt inspirerat, men med libanesiska kuster och massor av mer eller mindre självstyrande bergsfolk som har kungariken uppe i de många bergen. Jargiska kejsardömet är utökat men samtidigt sönderhugget - "provinserna" styrs ganska självständigt av egna kungar, och har egna kulturer och särdrag, till och med ganska tydligt skilda etniciteter. Hit hör nu också Drunok, Soldarn, Damarien, Pereine (som ligger kvar i Thalamur och därmed är jävligt långt från Consaber) och hela Alarinn och nuvarande Consaber, vilkas västgräns är jämställd med gamla Caserions, typ. Asha-halvön (eller vad den nu heter) är avhuggen, så att Västmark är helt borta, och Soldarn flyttats upp och tagit norra Ashariens plats. Caserion är placerat under. För närvarande är jag lite osäker på religionen i området. Min första vision var att slopa Daak helt och hållet och låta hela kejsardömet vara samoriskt. Sedan började jag snickra på "den gamla religionen", med tjugoen gudar (bland annat Dibuk), som jag snart tyckte var mycket ballare, och som jag sedan lät härska. Sen tyckte jag att Daak ändå vore bäst. Frågan har ej lösts.

På grund av Thalamurs uppdykande är Melorions läge något justerat, men inte så fasligt. Dessutom är Lemira numera cirefaliskt Cirefalierna är inte så våldsamt förändrade, förutom typ, lite språkligt och med en transformation av familjesystemet (kan förklara det om någon vill, vilket jag förmodar icke är fallet).

Mûhad är extremt förstorat, och innefattar nu alla områdensom som erkänner gudahärskaren i Tabbah som Mhîm. Det består dock av en mängd riken, vilka är som störst i öster. Momolan är placerat i väst istället - men jag tror inte att kulturen får vara kvar. Norr om nuvarande Mûhads nordkust ligger landmassor upp till Gordrion, vilket gör Kamorviken till en insjö. En flod löper dock vid Alkarzan, en livgivande Nil som tillåter nämnda stad att vara den (väl)kända världens största. Över huvud taget är alla befolkningssiffror grymt uppboastade. En stor bergskedja - en förlängning på Krolimbergen tror jag - utgör Mûhads nordgräns. Stäppen i norr är hem för åtskilliga barbariska nomadfolk, främst av raunländsk härkomst. Gordrion är inte cirefaliskt längre, utan förstäppat, och raunländskt, fakiskt raunernas hjärta. Kamorianerna är annars mer utbredda en tidigare, och behärskar nu också områden som tidigare varit raunländska, i öster. Ringbergen, som ligger norr om Consaber, är också ett raunhem, men främst kraggiskt. Öster om Consaber, finns havet, vilket löper norr om stäpperna och förbinder Blå havet med Stormarnas hav.

Söder om Mûhad breder sig sydkontinenten ut - jag har satt dit Mio-Enara, och befolkat stället med vilda djur och ännu vildare stammar. Typ. Öknarna är flyttade mer västerut. Mûhads västligaste rike, Eumo, förbinder Forion med Mûhad. Forion är det nya namnet på Menon-Aun, och jag tänker mig riket ganska simpelt som ett Indien, nu kanske något khmeriserat. Detta är mycket mer handelsbenäget än tidigare, men fortfarande "långt borta" - speciellt för jargierna. Forion är uppdelat i en mängd klaner och stammar, främst darkenska, och har bajsmånga invånare.

-Hjalle, hihi?

ripperdoc

Myrmidon
Oj.

Oj, säger jag igen. Jag tyckte det lät bra i teorin först, men när jag läser din beskrivning nu känns det mest som ett gräsligt plastikingrepp på Mundana :gremsmile: Jag tvivlar inte på att det är välgjort, det är mest det att det rent emotionellt kändes poänglöst att flytta runt massa i Mundana. Kanske är det geografin jag gillar...

Nej, det känns lite som att det enda Mundana behöver är mindre korrigeringar i historia, konsekvens, kulturspridning, språk, etc. Vill man göra det rätt från början får man nog göra sig en helt ny fantasyvärld. Been there, done that - sådant blir aldrig klart :gremsmile:

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Oj.

Jag tycker faktiskt det finns stor relevans i att göra om själva geografin. Anledningen till detta är att de flesta länder nu ligger på en lång rad, vilket gör att de har två eller på sin höjd tre grannländer. Detta ger en ganska begränsad mängd länder med vilka de effektivt kan föra annat än sjökrig, och gör alltså politiken mellan rikena lite för förutsägbar. Mer hopklumpade länder hade minskat denna effekt.