Nekromanti Vilket land ?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Oj.

På sätt och vis har du rätt, men jag tycker också du verkar tänka för mycket i termer av modern krigföring; med tydliga fronter och så. Äldrehistorisk krigföring är generellt inte lika beroende av försörjningslinjer som modern, och det finns åtskilliga exempel på hur krig förts mycket långt bort från hemlandet, och hur arméer drar runt och härjar bokstavligen i åratal utan några vettiga kommunikationer med hemlandet. Vad f-n gjorde Karl XII i Poltava, liksom? Poltava ligger i -Ukraina-, typ. Hela 30-åra kriget är ju sådär också. Även västeuropeiska -hertigar-, tex Raymond av Toulouse, hade uppenbart resurser att föra krig i Det heliga landet, Tangkina försvarade sina lydstater ända borta vid Aralsjön, Atilla fick spö i nuv Frankrike och div. vasaller åt Timur Lenk hade skärsmytslingar över typ hela den östra hemisfären. Visst, exemplen på att man gått rakt genom någon annans territorium för att föra krig med ett mer avlägset land är inte talrika, men de förekommer definitivt - vanligare är ju dock att man erövrar det neutrala territoriet på vägen, när man ändå är igång.

Sedan dessutom, handlar politik inte tvunget -så- mycket om vilka länder man har fysiska gränser till; ej heller i äldre tid. Att påstå att Mundanas geografi gör politiken för förutsägbar tycker jag verkligen är att ta i. Storbritannien har aldrig haft något problem med att ha synnerligen intrikata, komplexa och krigiska relationer med både franska, flamländska och spanska dynastier, liksom, och vad som hände det isolerade lilla Konstantinopel angick alltid hela Europa. Problemet är snarare att Mundanas länder alltför mycket har den geografiska karaktären av nationalstater - det finns öht inget tecken på att någon härskare i Mundana någonsin ärvt domäner i ett annat 'land', tex, trots att Soldarn och Consaber, åtminstone, rimligen borde bli mosaiker av förläningar som kungen lätt kan förlora kontrollen över till någon utländsk feodalherre. Sedan kan man ju argumentera för att det vore lite eurocentriskt om alltför mycket av Mundana var feodalt enligt den modellen, men likfullt - ländernas gränser är alldeles för absoluta för att verkligen representera medeltida storpolitik på ett bra sätt.

- Ymir, resonerar

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jo, det blir ju mest ett problem med Mundana as written, med tydliga nationalstater och gränskrig. Lapptäckesfaktorn gör ju saker och ting så svåra -- det finns mycket få naturliga kontakter mellan så disparata länder som Asharien och Thalamur, trots att de ligger geografiskt nära varandra. Jag skulle gärna se att man avskaffade den samoriska läran och ersatte den med någon form av Daaktro -- jag ser inte mycket Mundana skulle förlora på det. När man ändå är igång kan man feodalisera Asharien, och så kan man ha någon form av regelbundet kulturellt utbyte mellan Jargien, Drunok, Damarien, Asharien, Soldarn och Consaber.

Sedan önskar jag förstås också att någon kunde dra ned på de uppenbara kulturella parallellerna med vår värld i Jargien och Consaber (jag tycker verkligen inte om den där riddarromantiska Englandspastischen). Du verkar ju göra ett föredömligt arbete med det i Västlanden, nu önskar jag bara att andra författare hade samma goda smak.

Marukusu

Hero
Efter att ha sett Curse of the Golden Flower själv så kan jag konstatera, förutom att filmen var den svagaste av alla Zhang Yimous verk jag sett och att Gong Li fortfarande är jävligt snygg, följande:

- De långa, luftiga sidenrockarna som bärs av kejsaren och dennes söner passar helt rätt bland Thalamurs medborgare och/eller bland de rika i Ebhron.

- Möblemanget får mig att tänka på Ebhron av någon anledning.

- Lösnaglarna i guld hör hemma i Menon-Aun.

- Urringningarna hör hemma i Thalamur. Jag tänker mig att modet är mer könsneutralt i Menon-Aun och att Ebhroniterna anser att dylikt är "ociviliserat" eller rentav "sexistiskt".

- Handlingen hör hemma i Menon-Aun eller Mûhad (p.g.a. Ebhrons avsaknad av adel).

- Arkitekturen saknar motstycke i Mundana. Vilket jag tycker är bra eftersom att det är såpass svårt att sublimt rippa något från kinesisk arkitektur utan att det blir alltför uppenbart.

Hjalle

Swashbuckler

Tja, det jag ville var väl främst att flytta Thalamur närmre västländerna, och ta bort Asharien, rent geografimässigt alltså.

Jag tycker faktiskt att det är lite tillfredsställande att gå fram med motorsågen.

Fortsätter jag så här så blir det säkert en helt ny fantasyvärld. Men jag tycker att det är lättare att utgå från en, och sedan ändra allt man tycker är dåligt.

-Hjalle, lol.

- Arkitekturen saknar motstycke i Mundana. Vilket jag tycker är bra eftersom att det är såpass svårt att sublimt rippa något från kinesisk arkitektur utan att det blir alltför uppenbart
Precis lika uppenbart som alla äldre Eon böcker målar upp Europeiska senmedeltida borgar, varför måste en borg se ut exakt så ? Skulle de inte kunna haft fantasin att göra det på ett annat sätt ? Går det att göra på ett annat sätt ? Jag antar att vi inte tänker lika mkt på att det rippas friskt från europisk kultur men ser rippandet så oerhört tydligt när man lägger in något mer östligt inspirerat.

Det är iaf vad jag tror.

Marukusu

Hero
Well, se här:

Ett europeiskt slott. Wow. Såvida man inte är insatt i arkitektur så har man dock antagligen ingen aning varifrån detta slott kommer ifrån, det skulle kunna vara från Tyskland eller Frankrike eller Italien, England, Polen, Böhmen, Ungern, Schweiz eller Norge. Man skulle kunna rippa slottet in i ett rollspel utan att särskilt många omedelbart skulle vråla "Aaa-haah! Slottet Bran i Rumänien! Dålig jävla rippoff!"

Det här däremot...:

...kan ju inte härstamma någon annanstans ifrån än just Kina eller den kinesiska kultursfären i Östasien. Rippoffen blir så mycket mer uppenbar i mina ögon och man riskerar att hamna i "Rokugan"-träsket.

Jag är dock inte oövertalbar i ämnet, jag anser fortfarande att Östasiatisk arkitektur är jävligt ball.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Detta beror på att Eon inte rippar från europeisk arkitektur -- det rippar från standardfantasyn, vilket är en samling arke- och stereotyper som i många fall överlappar med europeisk medeltid, men i många andra fall är helt skilda från den (alver, dvärgar, månggudadyrkan och eldbollskastande, till exempel). I fråga om asiatisk kultur finns inte riktigt samma mellanled, vilket gör att rippar därifrån upplevs som mer "omedelbara" sådana.

Ok, jag såg att det var slottet Bran innan jag hann ens komma ner till den första textremsan, men det är det troligtvis inte alla som skulle ha gjort, jag förstår din poäng.
Dina exempel är dock lite underliga när det gäller de asiatiska byggnaderna. Måste man slänga in Den förbjudna staden ? Arkitektur är inte alltid ALLT, även om det är oerhört mycket när det kommer till en kultur.

Så som jag ser det är det inte många fantasyvärldar som byggt upp en hel kampanjvärld där inspirationen är tagen från i stort sett hela vår värld, men Eon är iaf i närheten om man jämför med tex de flesta standardfantasy produkterna. Ok, Forgotten Realms har ALLT i princip, men det är väl också i princip det enda. Med det menar jag dock inte att man måste klämma in hundratals kulturer i en kampanjvärld även om det vore nåt !

Detta beror på att Eon inte rippar från europeisk arkitektur -- det rippar från standardfantasyn, vilket är en samling arke- och stereotyper som i många fall överlappar med europeisk medeltid
Ok, och vad är skillnaden ?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Standarfantasy är en gemensam samling kulturella referenser som 99% av alla rollspelare är bekanta med, och därför känner sig hemma i. Östasiatisk arkitektur bryter av mot detta, och märks därför -- vi påminns om dess rötter i vår värld på ett mer påtagligt vis, och därför upplever vi den på ett annat vis än den medeltid som är normen.

Lycan

Hero
Jag kommer väl egentligen bara att upprepa saker Ymir sagt, men problemet jag har haft med östasiatiskt inspirerande fantasykulturer har väl inte direkt vara generella, utan snarare specifika för varje sådant försök. Alltså; jag har bara inte sett någon som på ett lyckat sätt byggt en fantasykultur baserad på östasiatiska stadsbildningar. Sådana försök lider allt som oftast av taffligheter, dåligt maskerade rippar, missuppfattningar och romantisering av primärt kinesisk och japansk kultur, etc.

Kanske bygger man ofta mer europeiska kulturer med en stabil kärna, baserad på ens egna djupare kunskaper (-man- är givetvis europé) om feudola, europeiska samhällen, vilken man sedan iklär olika intressanta ytskikt. Medan man, när man försöker bygger asiatiska kulturer, börjar med ett tämligen icke-gediget skal av löst underbyggda uppfattningar om asiatisk kultur?

Bara en tanke.

- L

BiG

Veteran
Jag tycker att om man nu inte hittar ett passande land, gör ett. Jag har planer på ett Kina/ Japan norr om Ringbergen som är uppbyggt av ev. raunlänningar.

Marukusu

Hero
"Dina exempel är dock lite underliga när det gäller de asiatiska byggnaderna. Måste man slänga in Den förbjudna staden ?"

Jag slängde in Förbjudna Staden och den slumpmässigt utvalda padogen eftersom att jag ansåg att de var representativa för "klassisk kinesisk arkitektur". Det hade nog inte spelat så stor roll vilket specifikt byggnadsverk jag hade tagit, vad som helst med uppåtvinklade tak hade väckt associationer till Östasien.

"Arkitektur är inte alltid ALLT, även om det är oerhört mycket när det kommer till en kultur."

Så sant, men nu handlade just den här deltråden om Östasiatisk arkitektur i Mundana vara eller icke vara.

"Så som jag ser det är det inte många fantasyvärldar som byggt upp en hel kampanjvärld där inspirationen är tagen från i stort sett hela vår värld, men Eon är iaf i närheten om man jämför med tex de flesta standardfantasy produkterna."

Nja, jag är väl långt ifrån en expert på ämnet men såvitt jag har sett så har väl de flesta stora rollspelen åtminstone eller ett par "Fjärran länder"-moduler med ninjor, beduiner, andar i lampor, samurajer, mandarier, barbariska kannibaler, stridsmunkar, kaststjärnor, kung fu och andra klichéer.