Nekromanti Vilket rä det bästa science spelet?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Finns de som skulle argumentera att SW inte är sci-fi alls, utan fantasy. :)

Min egen röst faller nog på 2300AD dock, helt fantastiskt underbar spelvärld (skruttregler dock). Nya Mutant (cyber-varianten) ligger högt upp på min lista också.

DODswe4

Hero
hmm måste medge att Mutant är bra, SW är ju dock faktiskt ett framtids spel, jag tycker det är SF i alla fall

Krille

Super Moderator
"SW är ju dock faktiskt ett framtids spel"

*sätter in kasetten i videon*
*spolar förbi 20th Century Fox- och Lucasfilmloggorna*

"A long time ago, in a galaxy far, far away..."

...framtidsspel? :gremwink:

Krille

Super Moderator
GURPS Mars och Albedo RPG är mina två favoriter just nu. Dessvärre är Albedo slut hos förlag (undrar om inte förlaget också är slut), och GURPS Mars kräver, liksom de flesta andra GURPS-moduler, en massa extra pulande för att man ska komma igång. Jovian Chronicles kommer inte så långt efter dessa, faktiskt.

DODswe4

Hero
hehe, jaja, men det jag menade var att det utspelar sig i en annan dimensions framtid (den ligger före vår tids teknologi)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jovian...

Jaså Jovian får så passbra betyg av dig att det hamnar på top 5? Lite oväntat känns det somrent spontant men jag har ju ingen stenkoll på din smak iofs... :gremwink: Minns att jag kikade på det (och de andra Dream Pod 9-spelen) för ett tag sen då jag var sugen på ett SF-spel men köp uteblev... Förmedlar det den glamorösa typen av Robotech-action vi alla kan behöva då och då i våra liv eller?

Krille

Super Moderator
Re: Jovian...

"Förmedlar det den glamorösa typen av Robotech-action vi alla kan behöva då och då i våra liv eller?"

Typ. Dessutom får alla rollspel med Jupiters månar som spelmiljö automagiskt pluspoäng.

Fast jag tykte bättre om det när det var en modul till Mekton Z. Interlock-systemet är mycket bättre än Silhouette.

DeBracy

Fast jag tykte bättre om det när det var en modul till Mekton Z. Interlock-systemet är mycket bättre än Silhouette.
Åhå... en produkt med lite historia bakom sig då. Nu har jag visserligen bara en Talsorian-bok med (vad jag tror är) Interlock - CyberGeneration.Risken är hög att systemet är rätt förenklade i den boken men på det hela taget känns det rakt igenom som omständigare Fuzion bara... detta är ju fullt logiskt dock iom att Fuzion till stor del helt enkelt består av slimmat interlock (och ett par doser Hero System om jag minns rätt från BGC-grundbokens introduktion).

Hur som helst... ett klumpigare Fuzion slår alltså det nya Silhouette på fingrarna ändå? Go oldies! :gremwink:

Krille

Super Moderator

"Hur som helst... ett klumpigare Fuzion slår alltså det nya Silhouette på fingrarna ändå? Go oldies!"

...eller så är det min allergi gentemot tärningspölssystem som spökar igen.

DeBracy

Aaaah... Gotcha! [NT]

Ingen text och sånt... du vet. :gremwink:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Traveller: the real thing

Det klassiska Traveller är och förblir -- i mina ögon i alla fall -- det bästa SF-rollspelet. :gremcool: Reglerna må ha varit lite halvdana och sociologin hade stora brister, men potentialen var obegränsad. Vi hade så oerhört kul därute i Tredje Imperiets kosmos.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
GURPS Mars

Detta är en utmärkt världsmodul om man vill spela solid hård science fiction med mycket sand i rymddräkten. :gremcool: Det finns två kampanjförslag av hög klass. En kul idé var brats om Mars, dvs marsfödda highschoolkids på äventyr.

Däremot är dess två science fantasy-världar tyvärr inte lika bra.

Troberg

Sinister eater
Re: GURPS Mars

Detta är en utmärkt världsmodul om man vill spela solid hård science fiction med mycket sand i rymddräkten.
Vill man ha den stilen så rekommenderar jag även GURPS Terradyne. Tilldrar sig under tidig kolonialisering av solsystemet, relativt hög realism.

Rosen

Myrmidon
hehe, jaja, men det jag menade var att det utspelar sig i en annan dimensions framtid (den ligger före vår tids teknologi)

Den utspelas väl i samma Never-Neverland som t.ex Lord of the Rings, som ju påstår sig vara en mytisk forntid i vår egen värld; "a galaxy far far away"-texten är bara ett annat sätt att säga "det var en gång".

En av mina favoritcartoons, från en gammal Starlog: Två arkeologer står och gräver i en grop ute i öknen, och den ene får upp Darth Vaders hjälm på spaden.
"Well, the 'long time ago' holds true, but this pretty much blows the galaxy far, far away."

--
Åke

Johan K

Gammal & dryg
Mitt favvo-framtidsrollspel är & förblir SW d6...
det är hela konceptet av enkelthet, farten & fläkten i det spelet som tilltalar en mest !
Nackdelen är dock att det inte är det lättaste att få tag på...

Storuggla

Champion
Bästa? Ojojoj, vi har ju Traveller, Teenagers From Outer Space och Space 1889 som tävlar i den kategorin... jag lutar nog mot Traveller, med Space 1889 så nära att det krävs ett högsta domstolsbeslut för att kora en vinnare.

Storuggla, hårsmån