Nekromanti Vilket rollspel är mest matematiskt?

Mogger

Hipsteranka
stenhöna;n333198 said:
Men kan man ha simulationism utan regler?
Det beror väl på vad man menar med regler, men du kan ju simulera realism med ett minimum av riktlinjer. Vi har ju ganska bra koll på vad som är realistiskt och vad som inte är det. Regler brukar i allmänhet snarare diktera inom vilka fält det är önskvärt att bända på realismen till förmån för spelflyt, spänning, osäkerhet etc.

Matolo

Warrior
Gamla Wastelands hade ju kvadratrot på handgranatformlerna. Det har mig veterligen ingen vågat sedan dess.
Kellatar överträffar Riddle of Steel med råge i beräkningar per avsikt. Jag vet inte vilket alternativ som är läskigast; att de inte ens testat närstriden, eller att de faktiskt gjort det och funnit den rimlig.

I övrigt väntar jag bara på att någon ska ta upp ett onämnbart spels statistiska efterforskningar för realistisk beräkning av vårtgårdsdiameter. Räknat per relevant utfall blir det nog inte mer matte än så.

Ulfgeir

Swashbuckler
Eclipse Phase 1st edition har ju också väldigt mycket matte. Point-buy där du har massa begränsingar/bonusar på alla stats och kills baserat på vad du har för kropp just nu, och vilka cyber/biologiska modifikationer du stoppat in i kroppen. När du sedan byter kropp, vilket du förväntas göra ofta vid behov, så måste du räkna om allt. Och skall du höja saker, så baseras kostnaden på nuvarande värde i din aktuella kropp...

Rickard

Urverk speldesign
erikt;n333168 said:
Första utgåvan av Western vill jag minnas hade en massa detaljorienterade regler.
Phoenix Command är lite ökänt för sitt komplicerade stridssystem som har ambitioner att vara realistiskt. Har aldrig spelat det själv dock.
Jag skulle vilja syna med Rolemaster (enskilda tabeller för varenda vapen) och sedan höja med F.A.T.A.L (slå fram storleken på ens vagina). Kanske World of Synnibarr kommer in på listan också (en miljon hit points, där paper cuts ger 1 i skada).

stenhöna

tellstory
Matolo;n333203 said:
Gamla Wastelands hade ju kvadratrot på handgranatformlerna. Det har mig veterligen ingen vågat sedan dess.
Kellatar överträffar Riddle of Steel med råge i beräkningar per avsikt. Jag vet inte vilket alternativ som är läskigast; att de inte ens testat närstriden, eller att de faktiskt gjort det och funnit den rimlig.

I övrigt väntar jag bara på att någon ska ta upp ett onämnbart spels statistiska efterforskningar för realistisk beräkning av vårtgårdsdiameter. Räknat per relevant utfall blir det nog inte mer matte än så.
Vårtgårdsdiameter kanske har extrem social betydelse på vissa planeter?

RasmusL

Champion
stenhöna;n333198 said:
Lajv! Samtal i spel! Fysiska handlingar kring spelbordet! Har förvisso regler, men behöver sällan/"inte alltid" en regelbok. Alla sociala interaktioner har ju någon typ av regler, men i den form du pratar om behövs de inte alltid :)

Troberg

Sinister eater
stenhöna;n333198 said:
Kan man skriva ett spel som har det? Nej, det tror jag inte.

Kan man spela simulationistiskt utan regler? Ja, men spelare och spelledare som är insatta i ämnet.

Matolo

Warrior
stenhöna;n333296 said:
...extrem social betydelse...
Jag vill (helst inte) minnas att det också finns en tabell som översätter allt utanför ett underförstått ideal till olika avdrag på "comeliness". Jag är lite kluven, här. Å ena sidan vill jag varna dig, nu när Rickard har nämnt det onämnbara, å andra sidan skulle en uppriktig recension kunna fresta någon att i masochistisk nyfikenhet faktiskt läsa i eländet. Det finns en avgrund bortom "så dåligt att det är roligt".

Khan

Kondottiär
stenhöna;n333218 said:
Det går inte riktigt att förklara utan att ha försökt läsa strids- och RPskaparkapitlen, men jag kan länka till ett (väldigt förenklat) flödesschema för strid. Kolla gärna in det om du hittar det på biblioteket eller då, men rekommenderar inte ett köp mer än som kuriositet.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/img.fireden.net\/tg\/image\/1446\/82\/1446826982858.jpg"}[/IMG2]

stenhöna

tellstory
Khan;n333349 said:
Det går inte riktigt att förklara utan att ha försökt läsa strids- och RPskaparkapitlen, men jag kan länka till ett (väldigt förenklat) flödesschema för strid. Kolla gärna in det om du hittar det på biblioteket eller då, men rekommenderar inte ett köp mer än som kuriositet.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/img.fireden.net\/tg\/image\/1446\/82\/1446826982858.jpg"}[/IMG2]
<3