Som jag sa i praten, välkommen till forumet!
De rollspel du nämner att du har funderat på lirar inte riktigt i samma genre (spelvärldsmässigt, de är alla simualtionistiska trad-spel (dvs världen ska vara "logisk" och det finns en spelledare)). Även spelen du spelat är ganska olika, även om alla (utom DnD, som är gamistiskt) också är sim-trad.
Det är roligt att du inte snöat in på en genre!
Western IV är påväg, det kommer i vår. Western anses vara ett ganska regeltungt spel, mer så än något av de du spelat. Så om avancerade regler är avskräckande så bör du antingen byta spel eller vara beredd på att slänga ut reglerna och sätta in något annat. Men vill du köra västern är det förstås oslagbart, iallafall på svenska. Men jag är inte jätteinsatt egentligen, så någon får gärna rätta mig.
Eclipse Phase beskrivs bäst med en länk till kranks
recsension av spelet. Läs och avgör!
Vampire: The Masquerade är inte längre ett levande spel, det ersattes 2004 av Vampire: The Requiem. VtM går ju dock såklart ändå att spela och få tag på. Vissa tycker Masquerade är bättre, andra gillar Requiem. VtR är en del i det större spelet World of Darkness, och om jag förstått allt rätt behöver du grudboken till WoD för att till fullo förstå VtR. Jag är inte så jätteinsatt i WoD och Vampire, men de är antagligen världens andra största rollspel av en anledning.
Gillar man enklare, gritty fantasy kan
Saga var ett alternativ. Boken kostar 100 kronor på SF-bok, så den är nästan värd det även om den slutar som ersättare för ett bordsben. Fast den är värd bättre =)
Är man istället nernördad i andra världskriget och ockultism (eller bara måttligt intresserad) så är
Operation: Fallen Reich värt ett omnämnande. Riktigt mycket humor.
Låter kombinationen superhjältar och csi spännande?
Mutant City Blues gör denna kombination, och resultatet är helt underbart. Ett av de absolut bästa spelen som finns där ute.
Jag vill även passa på att nämna lite mer otraditionella rollspel, i något som kallas indie. Indie är något av en motsats till trad (som är rollspel i samma anda som DnD och DoD) iochmed att indie ofta fokuserar på smalare nischer och gör om mycket som tas för självklart i rollspel. Jag ska dock inte babbla om detta för mycket; vårt forum är fullt av trådar om sånt.
Indiespel jag gillar är
Evolutionens Barn och
Supergänget, som båda finns tillgängliga gratis på nätet.
Jag sitter för närvarande på en litet netbook, och att länka till alla spel är lite knepigt. Så du får ursäkta mig och klara dig med google, det borde inte vara några särskilda problem.