Nekromanti Vilket spel borde jag köpa?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nu när jag är på väg till konvent så kanske man stöter på en rollspelsförsäljare där, hylla upp och hylla ner med nya fina spel, men vilket skall man välja?

Jag började spela på 80-talet, och de spel från den eran som jag ville ha då har jag lyckats få tag på genom Hobbyspel, vad gäller 90-talets spel så tror jag att jag har vad jag vill ha också. Men av de spel som kommit 2000 eller senare. Vilka är bra? Vilka rekommenderas? Vilka har jättefräck spelvärld eller väldigt annorlunda regler? Vilka borde jag kika närmare på?

Magnus L

Hero
Inte för att jag tror du får tag på det på ett konvent..men jag säger bara Wastelands.

Känslan i Wastelands tycker jag är obeskrivligt skön..på något sätt så ligger en oseriös underton i ett seriöst spel.

Reglerna är hyfsade, särskilt systemet för erfarenhet och att tappa färdighetsnivåer..även KG gillar jag skarpt.

Revan - Fick just ett ryck och var tvungen att starta fallout igen.

Dimfrost

Special Circumstances
Unknown Armies. Det är det mest välskrivna rollspel jag har sett, och spelvärlden är klart mysig. Visst finns det element jag inte gillar, men på det hela taget är den väldigt intressant. Reglerna är jag inte lika förtjust i, men jag har inte testat dem så helt säker kan jag inte vara. De innehåller i alla fall ett gäng ganska nyskapande regler för mental ohälsa: kortfattat kan man säga att det är Sanity i fem olika riktningar samtidigt. Det handlar om någon sorts urban skräck, alltså, där människorna står i centrum och det inte finns någon utomvärldslig ondska.

Rent allmänt så kan jag rekommendera att gå in på www.rpg.net och söka i deras recensionsarkiv innan du bestämmer dig för att köpa något. Ofta finns det flera olika recensioner av en viss produkt så att man kan försöka få fram vad som bara är skribentens personliga åsikter och vad som kan sägas gälla mer allmänt.

/Dimfrost

wilper

I hyllan har jag ett Wastelands, från Lancelot Games, utgivet 1990. Vilket företag har gjort spelet du menar? Så man har nått att goolga på.

wilper

Jo, Unknown Armies har jag testat, reglerna för mental (o)hälsa är verkligen riktigt snygga.

Dimfrost

Special Circumstances
Såvitt jag vet så finns det inget annat spel som heter Wastelands, så min gissning är att Revan missade ditt krav på 2000-talsspel. :gremsmile:

/Dimfrost

Krille

Super Moderator
Har du köpt ett Västmark än?

Här hade jag tänkt att slänga upp en hur lång lista som helst, men så plötsligt insåg jag att jag faktiskt inte kunde komma på såvärst många post-2K-rollspel som jag skulle vilja rekommendera till någon annan än min värsta fiende.

Men till slut kom jag på ett i alla fall: Jovian Chronicles. Trevligt rymdröj, visserligen en Silhouette-konvertering av en gammal nittitalsmodul till Mekton Z, men vafan...

Sen kan man ju skaffa Västmark 3, men eftersom du då får sånt där modernt print-on-demand-tjofräs och inte äkta hederlig ascii på nionålars matrisskrivare så antar jag att du inte är intresserad. :gremgrin:

Storuggla

Champion
Spel du borde köpa:

Delta Green – som en hink med moderna konspirationer, monster och gubbar med brickor. Inte sådarna brickor man får på lunchrestauranger då utan polisbrickor.

a/state – neoviktorianskt framtidsspel med usel grafik men bra setting, där man dräller runt i en skitstor stad och snackar cockney och sätter knivar i magen på folk.

Legend of the Five Rings – som Warhammer Fantasy Roleplay men i ett förvridet asien och med samurajer istället för riddare. Gôtt.

Storuggla, ville rekommendera Victoriana också

Johan K

Gammal & dryg
Om jag skulle var du så skulel jag hålal ögonen öppna efter Trinity eller Gemini...
Båda de spelen har en störtskön värld, som jag absolut saknar att lira i...

/ Johan K, som är & våldgästar sina föräldrar

Ackerfors

Alas, your rapids!
Du borde definitivt titta närmare på Feng Shui. Det är intressant, och om du inte är nöjd kan jag köpa det av dig för en billig penning. :gremwink: Det är intressanta regler, även om det inte är riktigt strömlinjeformade. De är hur som helst väldigt wuxia och har en del snygga lösningar. Jag gillar det, men det kanske inte är någon garanti. :gremsmile:

Eksem

Champion
Nobilis förstås. En väldigt annorlunda värld, med spelregler som bara fungerar ihop med den spelvärlden. Otroligt ballt spel är det också, men rätt svårt att förklara. Men lite kort så tar varje spelare på sig rollen av en person som gestaltar en aspekt av verkligheten som t.ex: Kärlek, Bergens Frid eller Pistoler.

Rollpersonerna, Nobilis kallade, måste försvara sin aspekt mot ett yttre hot, som kommer utifrån skapelsen; men det är bara en ytlig grundpremiss. Nobilis har nämligen också ett kompilicerat socialt umgänge, inre hot, egna drömmar och mardrömmar.

Spelet är extremt välskrivet, extremt snyggt, ganska nyskapande, väldigt smart och (förmodligen) rätt svårspelat men väldigt häftigt.

Det lämpar sig bäst för: Högnivåfantasy, urban fantasy, superhjälteskräck, deckarscenarier, romantiska scenarier, tematiska scenarier, social interaktion och extremfantastisk action (stridsscenen från det 10-15 sidor långa spelexemplet tar närmast sagt andan ur en).

http://www.guardiansorder.com/games/nobilis/

wilper

Mmm.. Hittade inget tryckår på Trinity, men rpg.net har recensioner från både 98 och 99. Gemini har jag redan (och det är från 98).

Så båda spelen går bort. (Även om jag hört en del goda saker om Trinity.)

wilper

Mmm, har testat Feng Shui, det har onekligen intressanta regler, eller en intressant frånvaro av regler, beroende på vilket perspektiv man tar. Inte hittat årtal på spelet, men det finns recensioner från 99.

wilper

Spel släppta 2000 eller senare.

Tack för alla goda tips och råd, många har dock kommit med spel som är från fel årtusende. :) Sådan skåpmat är jag inte intresserad av den här gångnen, utan jag är på jakt efter nya spel.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ah, okej, jag hade inte heller någon koll på tryckår men jag hoppades att det var innanför ramen du satt, men jag hade visst inte sådan tur. :gremsmile:

Olle Linge

Snigel
Snigel slår ett slag...

...för Nobilis. Jag TROR att det är släppt efter 2000, men det är Eksem du får slå på om det inte är det :gremgrin:. I vilket fall är det så annorlunda att du verkligen borde skaffa det, bara för att läsa reglerna. Det är dessutom, som Eksem säger, väldigt välskrivet. Det är ett sant nöje att bara läsa boken och det kommer från snigeln som ALDRIG läser rollspelsböcker annat än när han måste.

Staffan

Myrmidon
Jag är rätt säker på att Exalted kom ut 2000 eller möjligtvis 2001. I Exalted spelar man just en Exalted (ung. "upphöjd), främst av Solar-varianten (det finns även Lunar, Sidereal, Terrestrial och Abyssal, som är lite olika tuffa och bra på olika saker). Det innebär att ens rollperson var en riktig cooling som lyckades imponera Den Obesegrade Solen (solguden alltså) till den milda grad att Solen bestämde sig för att göra rollpersonen till en Exalt, så att man numera har en massa colla magiska förmågor också.

Världen är rätt intressant. Geografiskt så är den baserad på fem elementarpoler: Eld i söder (varmt), Trä i öster (skogigt), Luft i norr (kallt), Vatten i väster (hav) och Jord i mitten (stabilt). Ju närmare man kommer de yttre polerna, desto mer influerad blir världen av polen i fråga. Om man reser söderut så blir det till att börja med bara lite varmare, a la tropikerna. Sedan övergår terrängen till öken, och så småningom (fast så långt kommer man inte) så är allt bara ett enda eldhav. Jordelementet är Skapelsens stabila mittpunkt - lite bergigare och så, men inget extremt på det sätt som de andra elementarpolerna har.

Om man sedan går över till att se på folk och sånt så domineras världen av ett stort imperium, Riket (the Realm). Riket är baserat på den Välsignade Ön, som ligger mitt i världen. "Ö" i det här fallet är lite missvisande, eftersom Ön i fråga är ungefär lika stor som Ryssland. Riket har i alla fall historiskt dominerat världen de senaste åttahundra åren (och tidigare världsherravälden har varit baserade på samma plats, men med annat folk) genom diverse lydstater, protektorat, och liknande. Dock så håller Riket numera på att kollapsa, eftersom deras till synes odödliga kejsarinna försvann för fem år sedan. Riket var inte designat för att vara så stabilt, utan krävde att Kejsarinnan fixade med saker då och då - och nu är hon borta, vilket ställer till väldiga problem.

Riket i fråga är även världens centrum för de Jordiska (Jord som jord/måne/sol, inte som i jord/eld/vatten) Upphöjda, även kända som Drakbloden. Till skillnad från de andra Upphöjda så är Drakblod inte direkt utvalda av någon gud. I stället så är deras Upphöjdhet pseudogenetisk. Drakbloden är organiserade i ett antal adelshus, och styr numera Riket (fast ganska dåligt eftersom de intrigerar mot varandra hela tiden). De är de svagaste Upphöjda, men å andra sidan så går det 20-30 drakblod per Himmelsk upphöjd (Solar/Lunar/Sidereal/Abyssal).

Utanför Riket finns Tröskeln (Threshold). Det är de delar av världen som inte direkt tillhör Riket (även om stora delar är protektorat eller lydstater), men ändå inte är förvildade barbarer. Delar av Tröskeln har beskrivits i spelmaterial, men det finns rätt mycket vita fläckar på kartan där man kan slänga in lite egna riken och så.

Utanför tröskeln sedan finns Vyldmarkerna (the Wyld - White Wolf har en viss förkärlek för khonztig stafning). Här finns mest barbarer av olika slag - inte nödvändigtvis av Conny Rabarbern-typ, även om såna också finns. Här börjar även världen bli lite "suddig" ibland - verkligheten är inte stark nog att hålla ihop, så vissa ställen är fullständigt kaotiska (och för att komplicera saken mer så används ordet Wyld både för att beteckna ociviliserade områden och för det primalkaos ur vilket världen en gång formades).

Nåväl, tillbaka till Exaltarna. Drakbloden har redan nämnts. Förutom dessa finns det även Solars, Lunars och Sidereals.

Solars tema är "vara bäst." Deras magiska förmågor gör dem helt enkelt bättre på allt de gör (om de har de relevanta förmågorna d v s). En Solar som är bra på att slåss kan lära sig förmågor som låter honom ha kål på en hel armé. En Solar som är bra på att prata kan skapa eller stoppa en upprorsmobb med några få ord. En Solar som är bra på att smyga kan bli osynlig. En Solar som är bra på handel kan få en köpman att sälja en skeppslast siden i utbyte mot en sten. På den gamla tiden (tills för ca 1500 år sedan) så var det Solars som härskade över hela världen, men de blev korrumperade och slogs ihjäl av sina egna drakblodstjänare, ledda av Sidereals. Sedan hölls de flesta av deras essenser fångna, vilket hindrade att mer än en handfull nya Solars tillkom. Nu har essenserna dock frigjorts (ungefär samtidigt som Kejsarinnan försvann), vilket gör att de har kommit tillbaka till världen i relativt stora antal (ca 150 - i urtiden var de runt 300).

Lunars är utvalda av månguden/gudinnan Luna, och deras tema är primärt hamnskifte, och även överlevnad. Varje Lunar har tre sanna former: mänsklig, sitt totemdjur, och "Beastman," där den senaste är badassimus maximus. Dessutom kan de förvandla sig till de djur vars hjärtblod de druckit (riktigt stora eller små djur kräver att man lagt extraförmågor på det, liksom människor). Många av deras magiska förmågor bygger på att använda deras hamnskiftesförmågor på nya sätt, t ex att utveckla gälar och simhud för att simma långa sträckor, men de har även en del förmågor som kan göra dem bra i sociala situationer eller för att ta reda på gammal förlorad kunskap. Lunars finns mest ute i Vyldmarken där de ofta blir ledare för barbarstammar - ofta anses de t o m som gudar. Det finns ca 400 Lunars i skapelsen.

Sidereals är utvalda av ödesgudinnorna (det finns fem stycken sådana), och deras förmågor är fokuserade på att manipulera ödet. De är även rätt bra på stridskonster och "sorcery" - de är begränsade till ett visst antal fasta magiska förmågor inom andra områden, men inom dessa två kan de hitta på nya. Sidereals tjänar Himlen som agenter, främst gällande saker där Ödet behöver en liten hjälpande knuff eller där saker utanför Ödet ställer till problem. De har även tillgång till "aktiv" astrologi, där de inte bara tittar på stjärnorna och försöker utröna framtiden utan i stället övertalar de spindelgudar som väver ödet att väva det på särskilda sätt. Det finns potentiellt 100 Sidereals i världen, men en del av dessa är fortfarande barn (Siderals är utvalda vid födseln eller befruktningen), och en handfull har övergett att tjäna Himlen och Ödet, så antalet aktiva Sidereals är ca 80.

Abyssals är utvalda av Dödsfurstarna, som i sin tur är spöken som fått extra kraft av de döda Urgudarna. Abyssals fanns inte fram till för ca 5 år sedan (samtidigt som Solars kom tillbaka och Kejsarinnan försvann), och är ungefär lika mäktiga som Solars - dock med ett fokus på sina magiska förmågor mot död och förfall som inte Solars har. Som exempel kan nämnas att Solars har magi som låter folk läka snabbare, medan Abyssals har magi som lättare gör sår infekterade eller förgiftade. Solars har magi som både effektiviserar och sabbar byråkratiska institutioner, medan Abyssals bara kan sabba men å andra sidan gör det bättre/lättare. Antalet Abyssals är något mindre än antalet Solars, ca 100.

Systemmässigt används en version av Storytellersystemet. Dock så är 7-9 alltid success, ettor är inte antisuccess, och 10 räknas som två successes. Stridssystemet är lite mer detaljerat än i Vampire (i a f de Vampire-versioner jag tittat på) men samtidigt mer strömlinjeformat. En detalj som gör det hela roligare är att man kan få en stuntbonus på 1-3 tärningar om man gör en bra beskrivning av sina handlingar.

wilper

Oj! Vilket jättesvar!

Verkar ju riktigt trevligt, hur bra är grundreglerna? Är de självstående eller måste man snart skaffa en massa moduler för att spelet inte skall stagnera?