tupelo;n94887 said:
Har koll på mutants & masterminds, Almost human och supergänget men vilket spel är bäst
Jag är väldigt nära att säga Supergänget, för det greppar hur krafter funkar i superhjältefiktion (till skillnad från de flesta andra superhjältespel som försöker simulera skitmäktiga krafter och därmed misslyckas, för man kan inte simulera Hawkeyes och Hulks i samma ståry utan att antingen den ena är meningslös eller den andra är nerfad till mjäk), men faktum är att jag anser att Smallville och Marvel Heroic Roleplay är bättre. Båda dessa greppar nämligen
också hur krafter funkar i superhjältefunktion och bygger på med två viktiga funktioner till: dramatisk storykurva i fallet Marvel Heroic Roleplay, och superhjälterelationsdrama i Smallville.
Marvel Heroic Roleplay greppar tag i den dramatiska storyn med sin Doom-pöl, som ökar allt eftersom ståryn går. Det blir alltså svårare att göra saker mot slutet av ståryn, eftersom det är så en ståry funkar. Man kan hacka NSAs databas på en kafferast i början, men man har assvårt att hacka en kraftverk när sekunderna tickar mot undergången på slutet av ståryn. Och den gör det helt naturligt, som en del av mekanismen och flytande in i berättelsen kring spelbordet. Dessutom spelar man inte en Wolverine med avfilat serienummer, man spelar original-snikt-bub med klor och stinkande cigarr och kanadensisk skäggstubb och hela köret! Och det är alltid ett plus!
Smallville greppar tag i såpopera-grejen, den grejen som som gör Marvel som bäst när den är som bäst. Fast förstås gör den det i Smallvilles DC-tv-serie-universum. Den gör det med ett relationsschema som byggs när man skapar rollpersoner som gör att rollpersonerna sitter i en spelvärld med kända entiteter som de har byggt upp en relation med. Det är dessutom spelarnas universum, så de har en insats i den – de bryr sig om folket som de hittat på själva, snarare än en SLP som spelledaren skapade. Här funkar dessutom folk som Lois Lane och Lana Lang bland superhjältar från Krypton som Zod eller Clark Kent, eftersom relationer och värderingar spelar lika mycket roll som krafter och egenskaper.
Om man kan kombinera dessa båda så blir resultatet episkt!
Är det något som talar till Marvel Heroic Roleplays och Smallvilles nackdel så är det att de är out of print. Vilket är förbannat synd.