Om vi ska definiera ordet "vuxet" kommer vi sitta här i åratal och ändå mest komma fram till att alla har fel. Så varför inte försöka.
När jag började spela rollspel var alla skräckspel (Kult, CoC, etc) vuxnare än de gladvåldspel vi spelade (DoD, Eon, Western, etc) i alla fall i min värld. Men det skulle jag nog inte säga idag. I alla fall inte på det sätt jag uppfattar som "vuxet". Att vara edgy, coolt och kittlande förbjudet är inte samma sak som "vuxet". Ta parallellen film - Fredagen den 13de del 7 och GTA3* skulle jag aldrig kalla "vuxna", men jag är helt med på banan varför de är barnförbjudna.
För mig handlar det vuxna idag om
hur man spelar istället för vad man spelar. Som Anth sa,
konsekvenser är livsviktigt. Jag vet inte om jag håller med om att ett dödligt spel är det vitkiga, men att ens RP kan dö är definitivt en av de hårdaste konsekvenserna man kan vara med om. Samma sak med svåra val. Men framför allt behöver äventyret försöka säga någonting till mig som spelare, inte till min RP. Teman, undertextuell mening och så vidare. Det är vuxet.
Exempel på gammalt gladvåld (inte vuxet): "Vi ska slå ihjäl den onde nekromantikern och befria folket från hans hemska förtryck!"
Exempel på vuxet spel (eller i alla fall "vuxn
are"): "Vad händer om vi dräper nekromantikern? Kommer inte landet bara förfalla i inbördeskrig i ett decennium med tusentals döda? Är det inte bättre att nekromantikern får styra då, stabil despot som han är? Visst, slaveriförspråkare och ond magiker, men några få döda är kanske bättre än tusentals? Och vad säger att vi inte får en än ondare despot efteråt?"
Planescape Torment är ett vuxnare spel än Baldur's Gate av samma anledning - det försöker säga och utforska något om identitet och om man faktiskt kan förändra sig på djupet. Baldur's Gate berättar en ball historia om onda gudar och coola hjältar, milt förenklat, men jag tror ni förstår)
Jag känner lite samma sak med en hel del av skräckspel också, även nuförtiden. Vad är poängen med äventyret utom att få spelarna att känna obehag, rädsla eller till och med äckel? Det är inte vuxet.
Så - vuxet rollspel?
Det beror helt och hållet på hur du vill spela. Jag ser att du lika gärna kan spela Eon, som Mutant år Noll, som Kult, som vad som helst egentligen. Så länge du är beredd att tänka en gång till i hur du skriver äventyret eller låter världen påverkas av RP:s eskapader. Eller låter RP påverkas av allt de gör. Det är ingen lätt sak att ha ihjäl någon annan. Det är jobbigt att ens ha ihjäl ett djur om du inte är van vid det. Hur påverkas RP:s psyke av det? Se gärna Deadwood säsong 1 för en riktigt bra porträttering av det - Seth Bullock råkar ut för en Random Encounter i avsnitt sex (tror jag) och det påverkar hans karaktär för hela resten av serien, och då är han ändå en hårdnackad gammal sheriff som sett rätt mycket skit i sina dagar. Bra skit. Bra tänkt och det är en storyline jag defintivt skulle kalla "vuxen".
**********************'
*Jag har en intensiv negativ inställning till det mesta med GTA, men det är en annan diskussion-