Det jag spelar just nu:
OSR (Old School Renaissance) - Gamla DnD från 70- och 80-talet samt kloner av dessa. Jag är mer åt ODnD- och ADnD-hållet, d.v.s. INTE BDnD där raser (som alv, dvärg och halvlängdsman) är klasser.
- Sword and Wizardy Complete (S&W)
- Labyrinth Lord Advanced Edition Companion (LL)
- OSRIC
- Lamentations of the Flame Princess (LotFP)
- Basic Fantasy (BF)
(fördelen med dessa är att de finns som gratis pdf:er, men går givetvis att köpa som böcker med)
Det jag kan tänka mig att spela just nu:
Pathfinder (PF) som får ses som det nya DnD.
GURPS4
Call of Cthulhu (CoC), version 7 släpps nu lagom till jul.
MYTHS (Anarchclowns d20-spel)
Jag kan även tänka mig att spela indiespel som oneshots (en indie-kampanj tror jag inte att jag skulle klara av).
Sen finns en hel bunt spel som jag skulle vilja testa, men det är tveksamt om jag någonsin får tillfälle:
Shadowrun 4 (som släpptes för någon månad sen)
13th Age (en DnD3-DnD4 mashup)
Numenera (Monte Cooks nya spel)
RuneQuest 6 (vi har sagt att vi ska spela det så många gånger, men det har hittills aldrig blivit av
)
Dying Earth (om man tycker om Jack Vances novellsamlig om Dying Earth är detta ett måste)
Unhallowed Metropolis (Steampunk-zombie-apokalyps)
Sen finns det massor med spel som jag väntar på (om jag kommer spela dem är en annan femma, men jag kommer att läsa dem)
DnD:Next (nya DnD som släpps augusti 2014)
Science Fiction! OSG (SF-versionen av Arferts Fantasy, som Mekanurg skriver)
Krilles framtida spel (inte Blå himmel som i princip färdigt, utan hans nästa projekt som ska bli något fantasy-mashup)
kranks Rotsystem.
Roberts Jonssons Leviathan
Fria Ligans Mutant: År Noll
Mylingspels Skuggornas mästare
Niklas73s Starchallenge
Rävspels Ensamma vargen-översättning (jag har originalet på engelska och det är ruggigt bra)