Nekromanti Vill du ha en egen trollformel?

Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Nivå 4, Illusion, magikern gillar att lura sig själv för att ha nåt att förebrå sig i jakten på egenskapsbrister.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,544
Voldstagg den 13:es sköld av fasor
Ilusion
Nivå: Sor/Wiz 4
Komponenter: M, V, S
Kastningstid: 1 standard action
Avstånd: Personligt.
Target, or Area: Användaren själv.
Duration: 1 runda per 3 caster levels.
Saving Throw: Will sedan Fort.
Spell Resistance: -.


Voldstagg den 13:e är på många sätt en av de mindre kända bärarna av sitt namn, men absolut inte en av de minst intressanta. Medan Voldstagg den 7:es upptäckter av flera evocation formler och erövringarna han använde dem för är svåra att missa så ägnade sig den 13:e åt mer subtila äventyr och formler. Hans sköld av fasor är dock väldokumenterad och en av hans dödligaste formler. Skölden skapas av de värsta fasorna som de i närheten av kastaren känner precis som en Phantasm killer formel. Skölden fungerar precis som en sådan formel fast är rikad mot alla som försöker anfalla kastaren. Om någon försöker anfalla magikern medan Skölden är i effekt måste de först klara en will save för att inte tro att fasorna är äkta, misslyckas de med den checken måste de klara av en fortitude check för att inte dö av chock på fläcken.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
583
Location
Skogen
1. Nivå 0-1
2. Magikern har bra lokalsinne men dålig syn
3. Divination eller Illusion
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Heh... *fick en ide* :cool:

Är osäker på om det ens går göra något med det. :rolleyes:


1: 1-9, vad du känner passar bäst helt enkelt... eller så kanske det är slumpmässigt hur stark den är... ja det låter bättre! Nivån är slumpmässig!

2: Överambtiös perfektionist. Med starka drag av: mycket stort tålamod, super fokus, fokus som skiftar mellan olika ämnen (beroende på vad han känner för just den månaden/veckan/dagen/timmen/minuten), obeslutsamhet, och impulsiv slumpmässighet. (Jag vet... mer än en detalj... :p)

3: Slumpmässig, eller något liknande.


Hmm... känns nästan som jag slängt tillbaka din egen fråga till dig... :rolleyes:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,544
Pappas kartläsare
Divination
Nivå: Sor/Wiz 1
Komponenter: M, V, S
Kastningstid: 1 standard action
Avstånd: Touch.
Target, or Area: En karta.
Duration: Permanent.
Saving Throw: -
Spell Resistance: -.

Pappas kartläsare är inte egentligen ine döpt efter magikern som kom på den utan från att formeln ofta lärdes ut till och användes av ungdomar som lärts formeln av oroliga magiker föräldrar. Formeln har en mycket enkel funktion, den tyder och präntar in en karta (vilken karta som helst) i magikerns huvud. Detta gör att magikern bara behöver röra kartan och inte läsa den eller memorera den för att sedan ha den i huvudet permanent. Formeln pin-pointar också var på kartområdet magikern är.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,544
Rhodryn;n38281 said:
Heh... *fick en ide* :cool:

Är osäker på om det ens går göra något med det. :rolleyes:


1: 1-9, vad du känner passar bäst helt enkelt... eller så kanske det är slumpmässigt hur stark den är... ja det låter bättre! Nivån är slumpmässig!

2: Överambtiös perfektionist. Med starka drag av: mycket stort tålamod, super fokus, fokus som skiftar mellan olika ämnen (beroende på vad han känner för just den månaden/veckan/dagen/timmen/minuten), obeslutsamhet, och impulsiv slumpmässighet. (Jag vet... mer än en detalj... :p)

3: Slumpmässig, eller något liknande.


Hmm... känns nästan som jag slängt tillbaka din egen fråga till dig... :rolleyes:
Det här går inte att göra med en enda formel. Men det går att göra med en klass, vilket redan är gjort. Wild mage till 2ed AD&D är precis vad du letar efter :)
Rhodryn said:
Heh. Jag antog att det kanske inte skulle gå att göra något med det. Kommer skriva en normal nedan. ;)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,857
Nivå 2.
Syr ibland sina egna kläder.
Transmutation.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,544
DeBracys spektakulära arsenal
Transmutation
Nivå: Sor/Wiz 2
Komponenter: M, V, S
Kastningstid: 1 standard action
Avstånd: Touch.
Target, or Area: En villig person.
Duration: Instant
Saving Throw: Will
Spell Resistance: -.


Alla äventyrare värda sina bag of holdings har minst 4 vapen, flera olika rustningar och hundratals granater och flaskor med sig. Men medan man ibland kan gräva fram en sak ur en väska under en strid så finns det nästan aldrig någon möjlighet att helt byta ut sin arsenal medan pilarna flyger. Den här formeln ändrar det, den låter användaren byta ut all eller delar av sin utrustning mot vilken annan utrustning som tillhör honom (eller en villig kompanion) inom 100 meter. Det sägs att magikern som först uppfann magin hade dusintals elementala tjänare som bar med sig alla hans ägodelar och höll sig inom 100 meter när han reste så att han alltid var förberedd på allt.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Necromancy, level låg, magikern ogillar katter, inte katter i sig, de är ganska mysiga att klappa men jamandet däremot.... Han är barnsligt förtjust i öl, bacon och ädelost.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,544
Arntsens själsätare
Necromancy
Nivå: Sor/Wiz 2
Komponenter: V, M (En katt vars tunga blivit utskuren)
Kastningstid: 1 standard action
Avstånd: 25 fot.
Target, or Area: -
Duration: Permanent. En magiker kan bara använda en av den här formeln åt gången.
Saving Throw: -
Spell Resistance: -.


Arnstsen var en mäktig nekromantiker som levde på tiden när magi var vanligare än den var nu och män med resurser ofta kom tillbaks från bortom döden. Detta irriterade Arnstsen som ansåg att folk han dödade skulle fortsätta vara döda. Den andra saken som irriterade honom var hans katts jammande. Detta slog Arnstsen med inspiration och han bestämde sig för att lösa båda sina problem på en gång. Han tog fram en ritual där man skar ut tungan på en katt och slukades dess ande för att sedan kasta magi på den tills det att kattens natur var förändrad i grunden. Kattens sinne blev dött och istället styrs den av magikerns vilja, där kattens ande brukade vara fanns nu endast ett helvetiskt fängelse för själar, kattens kropp slutar åldras och där katten förr jammade var den nu tyst som döden. Katten som nu styrs helt av magikern har bara en enda funktion, om den kan komma åt en kropp inom 24 timmar från personens död slukar katten personen själ. Själen stannar sedan i miniatyr helvetet i katten och plågas tills det att katten förintas. Själar som fångas så här förnekas sitt efterliv och kan inte återuppväckas fören katten är förintad.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
1: Nivå ca 5-7

2: En överambitiös, och detalj orienterad, magiker.

3: Conjuration och/eller Evocation (var så långt ner jag kunde rensa bort skolor innan jag började få problem att välja)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,544
Rhodryns magiska krigsbrott
Evocation
Nivå: Sor/Wiz 5
Komponenter: M, V, S
Kastningstid: 1 standard action
Avstånd: Inom synhåll.
Target, or Area:1 slumpvis levande, döda eller icke-levande varelse per level.
Duration: Instant.
Saving Throw: Reflex för halv skada.
Spell Resistance: Ja.


Rhodryn var en magiker som experimenterade med vildmagi innan han vände sig mot att ta fram en rad praktiska formeler. Hans "Magiska krigsbrott" var från början menad att användas för att bekämpa ohyra på lokala bönders fält, men andra såg snabbt potentialen i formeln. Den tillämpades först av äventyrare men sedan användes den i det tredje Rafianska kriget för att rensa ut städer på civila snabbt och effektivt. Formeln skjuter ut 1 projektil per caster level på slumpvis mål runt magikern som använder formeln. Projektilerna gör 2d6 skada och offren kan göra en reflex save för halv skada. Finns ett mindre måltavlor än missiler träffas vissa mål av flera missiler. Varelser med färre hit dice träffas av projektilerna först.

Rhodryn said:
Kort efter kriget, efter magikern fick reda på hur hans skapelse hade används, så drog han sig tillbaka från civilisationerna han försökt hjälpa med sina magiska skapelser. Det ryckts att han nu mera bor i ett torn i vildmarken, där han har fortsatt sina studier och experiment och även skapar nya magiska formler... som han dock vägrar dela med sig pga hans tidigare erfarenhet.
 

Tzeraph

Veteran
Joined
8 Jul 2012
Messages
45
Tzeraphs flyende hund
Evocation
Nivå: Sor/Wiz 1
Komponenter: Hundhår
Kastningstid: 55 sekunder
Avstånd: ca 200 m
Target, or Area: Annan
Duration: 56 sekunder
Saving Throw: N/A
Spell Resistance: No.

Trollformeln skapar en brinnande hund som i panik springer i en rak linje varifrån magikern står vänd (rakt fram helt enkelt). Hunden gör 1T4 brinnande skada på de varelser som kommer i dess väg. Varelser som anser att det är helt galet och mindre konstruktivt att tända eld på hundar kan behöva slå ett lätt skräckslag för att inte behöva stå över en runda, under vilken tid de fundera på vad som egentligen var meningen med trollformeln. Hunden springer rakt fram tills dess att dess "duration" har gått ut. Detta betyder att den kan stå och springa mot en vägg i 30 sekunder exempelvs,.

Trollformeln skapades av en magiker som var väldigt hundrädd och som "attackerades" av en varghunds elaka tunga i ansiktet.
 
Top