Nekromanti Vill du vara spelare eller Spelledare?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Varför välja?

Jag är oftare spelledare än spelare, även om jag inte tycker att det ena är bättre än det andra. Det blir bättre spel om gruppen har flera spelledare som kan avlösa varandra. Jag brukar ganska ofta få intressanta ideér och infall som jag vill testa i spel, vilket är en av anledningarna till att jag så ofta är spelledare.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hur står du ut?

Jag förstår inte hur du har stått ut under alla dessa år. Det tär oerhört på hjärnan och fantasin att ständigt försöka komma på bra äventyr som kan tillfredsställa spelarna.

"Har alltid lyckats hitta spelgrupper med människor som atingen säger: "Jag kan inte spelleda, du är ju mycket bättre för du har spellet mycket mer" eller "Jag trivs bättre som spelare.""

Två välkända ursäkter. Vad är det som spelarna är så rädda för att de inte ens vågar prova på att vara spelledare?

telcontar

Warrior
Ser ingen anledning att välja. jag gillar båda. Ofta spelar jag en figur s a m t i d i g t som jag spelleder, men då med en mindre framträdande roll. Det funkar bra för mig och därmed blir valet onödigt...

Re: Spelare. Varför? Läs:

Jag kan inte vara något annat än spelledare. På dagarna kommer jag jämt in på idéer o uppsslag, roliga händelser, saker att se, elaka styggingar....hela tiden ser jag äventyrsuppslag i världen omkring mig. kan inte låta bli! Tycker det är så himla roligt att tänka ut saker som jag vet de andra kommer tycka är roliga/utmanande/lite läskiga...jag har aldrig trivts så mycket som spelledare som nu, och jag har spellett massor med rollspel under....tja, antar att det är 13 år så där...om man räknar vårt spelande när vi var 8...:) Gick mest ut på att skjuta folk. Spelat har jag gjort ibland, när jag vägrat spelleda, pga brist på inspiration. Nu var det länge sen jag spelade (vadå? Nåt år i alla fall), för jag har haft så mycket kul för mig...vår kampanj bara rullar vidare. Jag vill spela o har sagt till mina vänner att de får ta och skriva nåt äventyr,o de har lovat att jag ska få spela nån dag här, då ska vi spela Shadowrun eller Kult...ser fram emot det också.

Re: Spelar helst!

Jag har hand om DoD6, vilket jag gillar skarpt. Det tråkiga är ju då att jag aldrig får spela DoD6, men å andra sidan så har jag koll på det.
Jag är också SL i DoD6, vilket innebär att jag heller aldrig får spela det. Det som är problemet är att ingen av de andra SL:arna satsar några pengar på spelen, vilket betyder att när jag har köpt Snösaga, är jag den enda som har en kampanj att spelleda (en förberedd iallafall). De andra satsar mer på enskilda äventyr.
Så problemet är egentligen inte att jag inte får spela DoD6 (även om det skulle vara kul), utan att jag inte får spela kampanjer som är genomtänkta.
Vi spelade en kort-kampanj för 1 o 1/2 år sen, men det är den senaste...

/Black Dwarf, blir plötsligt trumpen.

Oknytt

Veteran
Har hittills bara spelat. Vilket jag tror kan bero på alla duktiga spelledare jag har haft. Man -jag iaf- blir lätt intimiderad av alla regler o dyl som jag hittills inte satt mig in i. Det och lite prestationsångest. Har haft tusen olika idéer, och vill göra dem så bra som möjligt. Men nu har jag äntligen börjat :gremsmile:
Vet inte vad jag gillar bäst. Det återstår att se

Skuggvarg

Hero
Experiment

Jag har hand om DoD6, vilket jag gillar skarpt. Det tråkiga är ju då att jag aldrig får spela DoD6, men å andra sidan så har jag koll på det.
Det torde vara den nackdel man oftast upplever. Man trivs med att spelleda ett spel, men blir ledsen över att aldrig själv få spela det. Jag hade en tanke om att någon gång spela något spel lite oseriöst och experimentera med att byta SL under spelets gång. Tänk att man har tre spelare och en SL, och tre rollpersoner. Efter en halvtimmes spelande byter man sittplatser, medsols, varpå alla får en ny rollperson att försöka gestalta, och en ny människa blir SL och får total makt över spelet, vilket säkerligen innebär att spelet tar en ny vändning, då det endast är äventyrets start och mål som är kända av allihop, och ingen vet hur vägen från start till mål kommer att se ut.
Det skulle vara kul att testa det nån gång.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Re: Hur står du ut?

Goddammit...när jag själv var 10 år och spelade DoD (som var rekommenderat från 11 år), var vår SL 8 år. Då och då gick spelmötena ut på att kasta kuddar på SL, som satt och hukade bakom en soffa för att inte bli träffad av kuddarna. Halva regelboken var borta också, vill jag minnas. Jag började SL:a när jag var i 10-årsåldern, och hur jämra lätt var det då? Okej, det var DoD, och senare DoD Expert, som båda är ganska lätta system, men man var ju halvt hysterisk ändå när man skulle sitta och försöka bestämma och komma ihåg allting.
Vad jag vill säga med allt det här dravlet är bara att man måste våga! Men det är klart...vem skulle vilja våga sig på att SL:a t.ex. EON, vars regelbok är på några hundra sidor, och som dessutom har några tusen sidor tillbehör?

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Bör SL ha hemligheter efter kampanjens slut?

Ibland blir jag som spelare så förbannat nyfiken på hur vissa saker hängde ihop i en kampanj man nyss avslutat, och då försöker jag ibland fråga SL hur det egentligen var. Då brukar han bara flina och säga att jag inte får veta det, och det är väldigt irriterande!
Jag tycker gott han kunde berätta det, om det inte kommer att påverka vårt fortsatta spelande.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Coolt. Hur är det att ha två SL som kör med varsin spelgrupp samtidigt då? När och hur interagerar SL:arna och grupperna?

/Skuggvarg

Krille

Super Moderator
Det beror på uppföljaren

"Jag tycker gott han kunde berätta det, om det inte kommer att påverka vårt fortsatta spelande."

Typ. Om det inte påverkar en eventuell uppföljare så bör man nästan förklara vad som hände. Det är väl lite av en tradition här: när kampanjen är slut så pratar man igenom vad som hände och varför det hände, och feedback slungas fram och tillbaka över bordet. Det brukar vara rätt trevligt.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Spelare. Varför? Läs:

Stackare !!
Du har misst nått.... Att avra spelare är nog så skoj !
Tro mig !

Kitzune

Swashbuckler
Re: Hur står du ut?

Jag förstår inte hur du har stått ut under alla dessa år

Inte jag heller.

Någon som har ett förslag?

/Alexander Gyhlesten

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Strejka!

Nu har jag fått börja spela Eon på heltid i alla fall - och det är ju jobbigast att SLa (så mycket att tänka på). Fast jag är fortfarande SL på heltid i AFMBE och NeoTech 2 - men det går framåt...

Jag borde ha utvecklat det lite i mitt förra inlägg - "men nu är det bara - när jag ska vara spelledare - usch, blä, ett till rollspelsmöte..."

Jag har ju det inte så här hemskt i alla fall, så jag ska väl inte gnälla. (men jag känner ändå igen mig kusligt mycket i Kitzunes fall - vi heter ju båda Alexander, åldern skiljer bara med två år, vi bor båda i en stad som börjar på K och det är av samma anledningar jag oftast får spelleda... scary :gremsmirk:)

*blir glad som ett får när jag får spela* :gremsmile:

Tarill

Warrior
Beror på hur man har lagt upp det. Man kan ha två grupper som konkurerar på något sätt, exempelvis kan de ha samma mål och tävla om en belöning. De kan också vara ute efter att motarbeta varandra (ena gruppen ska hämta blockossten och andra gruppen ska förhindra dem från att få den). De kan vara på olika sidor i ett krig (grupp ett ska erövra byn som grupp två är försvarare av).

Tyvärr måste båda slarna hela tiden ha koll på vad den andra hittar på, och eftersom det inte är särskillt ekonomiskt att sitta med en telefon hela tiden så brukar vi köra lite kortapauser då och då för att utbyta info (små lappar funkar). Det bästa är om man har gjort upp en massa i förväg så att infolapparna består av korta meddelanden över rpnas framfart (ex de har gjort punkt 1, 4 och 7. håller på med punkt 3). När spelarna strider flyttar man ihop grupperna.

Skulle bli mycket enklare för oss som Slar att samverka om vi hade en dator var i det rum vi sitter i så vi kan hålla samband hela tiden utan en massa spring.

Balderk

Swashbuckler
Re: Ordspråk

Och jag ångrar inte att jag inte har spellett! Menar ordspråket att man ska ångra det man inte gjort, som något man måste göra, att man ska ångra all man inte har gjort med sitt liv? Hmm, rätt filosofiskt ordspråk det där... Men om alla skulle gå omkring och ångra allt de inte gjort i sina liv, skulle inte världen bli ganska deprimerande då?

Vart ville du komma med det där egentligen?

/Jonas, :gremconfused: