Nekromanti Vill du vara spelare eller Spelledare?

Balderk

Swashbuckler
kampanjer OT

Kampanjer är överskattade! Vi har slutat spela kampanjer helt och hållet, så det så! (Jag spelar iofs masks... till CoC med en annan grupp men det hör inte hit, därav parantesen :gremwink: ). Dessutom tenderar våra äventyr att inte bli färdigspelade, så en kampanj är nog inte att tänka på för vår del heller :gremlaugh:

/Jonas

Silke

Warrior
Både att vara spelare och spelledare!

Variation är bra, så jag ser det som viktigt att både få vara spelare och spelledare. Båda "rollerna" ger mig en hel del "input" och det utveckar mig som spelare och SL.

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Inget för mig.

Det där experimentet hoppar nog i alla fall jag över. Vi har nog med problem att komma igång med spelandet. Det pratas och det skämtas. Alla vill spela men det tenderar till att vara lite oseriöst (inte alls koncentrerat) ibland. Dock så blir det en jäkla stämning när vi lyckas.

Så att bytas av skulle nog inte funka för vår del... eller det är klart man skulle ju kunna prova som en kul grej om man hade tid. Vilket vi oftast inte har... :gremfrown:

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Omväxling förnöjer!

Jag lider faktiskt inte heller så mycket av att jag inte får spela DoD6, jag har ju äran att få spela de andra spelen som de andra spelarna leder. (Så mina pengar går till DoD6 men jag får spela Eon, N2 m.m.)

Det låter ju inte alls bra att du inte får något tillbaka. De andra borde ju också försöka få till något större ibland. Dock så kan du ju inte "tvinga" dem att skapa stora sagor, för det är verkligen inte gjort "bara sådär". Å andra sidan så skulle jag inte orka att fixa med min kampanj om jag inte hade de andra kampanjerna (där jag är spelare) att luta mig tillbaka emot. Där har jag tur, för mina spelare är verkligen "inne" i sina spel.

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag föredrar att vara äventyrskonstruktör (och kampanj och världar). Att spelleda är dock roligare än att spela då man kan njuta av det skapade. Spelandet klarar jag mig utan. Kan klara mig utan ledandet också förstås så länge nån spelar innan reaktionerna åt mig.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Hur står du ut?

"Goddammit...när jag själv var 10 år och spelade DoD (som var rekommenderat från 11 år), var vår SL 8 år."

Hur fungerade det egentligen? När jag var 11 så hade jag aldrig lyssnat på en liten fjunig 8-åring. Då var man störst och bäst ju. :gremsmile:

"Men det är klart...vem skulle vilja våga sig på att SL:a t.ex. EON, vars regelbok är på några hundra sidor, och som dessutom har några tusen sidor tillbehör?"

Man behöver ju inte börja med det allra svåraste eller vara superambitiös. Då blir man bara bortskrämd. Börja smått och enkelt, håll ambitionerna nere.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Så här ska det ju inte behöva vara.

Kan du inte ryta till och slå näven i bordet? Säg åt dem att ta sig själva i kragen annars kommer jag förbi och kör ner dem i vedflisen. :gremlaugh:
Kan de inte se hur tungt det är för dig att dra runt allting helt själv?

Balderk

Swashbuckler

Jag har aldrig spellett och vet inte om jag nånsin kommer att göra det. Och till det finns det flera anledningar! För det första är man lat och inte orkar, det är mycket regler att sätta sig in i och sedan måste man hitta på en plot som är spännande och som spelarna ska roligt till när de spelar äventyret eller kampanjen (även om man kanske inte ska ge sig in på att spelleda en kampanj det första man gör :gremsmile: ). Den andra anledningen är att man vet att någon annan gör jobbet bättre, en SL som har hållit på i sju eller åtta år är ju självklart bättre än en som aldrig gjort det, och där kommer även rädslan in, tänk om man gör bort sig? Visst är det riktigt bra vänner kanske det inte gör något, men jag har hört många historier om dåliga spelledare och har berättat om sådana också, man vill inte bli en i den skaran.

Jag har ju ingen som helst aning om hur man skriver ett äventyr, hur ska man göra för att det inte ska ble relsat? Hur vet man att intrigen håller? Vad gör man om spelarna gör något helt oväntat? Man har ju inte precis världens största erfarenhet av att improvisera sånna situationer så det skulle förmodligen bli väldigt dåligt och krystat! Allt det här är saker man lär sig över en lång tid, inget man kan träna in på en kvart. Om jag skulle varit SL skulle jag nog ha börjat för många år sedan, då man inte hade några krav på hur ett bra äventyr skulle vara, då man kunde köra grottröj utan intrig och det ändå var roligt. Då skulle det nog vara lättare att lära sig vara en bra SL, när spelarna inte ställde krav på en.

/Jonas, som inte tror att alla är menade att spelleda

Hmm... jag måste nog svara spelledare. Jag gillar att hitta på historier, fantisera fram platser och personer som rollpersonerna kan se och möta. Det är också kul att se hur gruppen reagerar på olika situationer och ifall dom lyckas lösa dom problem som jag ställer dom inför. Sedan är det ju också roligt att vara rent djävlig mot spelarna och utsätta deras rollpersoner för diverse sattyg :gremsmirk: Det är så roligt och se hur rollpersonerna sakta men säkert dras in i en fälla :gremgrin:

Storuggla

Champion
Storuggla leder oftast

Tyvärr så leder jag oftast då mina spelare inte vill leda. Undantagen är Warhammer Fantasy Roleplay och CoC varannat år. Annars så leder jag. Det är... jobbigt i bland. ;_;

Storuggla, omgiven av 100% spelare

Legolas

Veteran
Både och!
Jag spelleder för tillfället en kampanj och ska snart börja med en andra. Samtidigt så spelar jag två kampanjer och ska snart börja med två till.
Ibland så känns det som jag har för mycket tid över, eller var det för lite...???

Legolas

Skuggvarg

Hero
En fundering och ett annat ordspråk

Vad ordspråket innebär får du nog fråga upphovsmannen, men jag vet inte vem som myntade uttrycket.
Själv tror jag att det handlar om att det inte är någon mening med att ångra saker man gjort, för det har redan hänt och att hålla på och ångra de saker man gjort tar bara tid och energi och förändrar inte situationen. Å andra sidan är det ju jobbigt att hålla på och ångra saker man inte har gjort, för det är ju alltid fler saker man inte har gjort än de saker man faktiskt har gjort.

Vart jag ville komma vet jag inte riktigt, jag ville nog bara säga något klokt. Men tänk på det här då:

"Det är ingen mening med att oroa sig innan något har hänt, för det förhindrar inte att det händer. Efter att det har hänt är det inte heller någon mening att oroa sig. Alltså är det meningslöst att oroa sig."

/Skuggvarg - gillar det sista ordspråket, som faktiskt är hans eget

Skuggvarg

Hero

När jag var 11 så hade jag aldrig lyssnat på en liten fjunig 8-åring.
8-åringen var faktiskt väldigt klipsk och mogen för sin ålder. Dessutom spelade vi allihopa schack, och jag tror att det var den gemensamma nämnaren som fick oss att hålla ihop.

/Skuggvarg - spelar inte längre, men har fortfarande taktiskt välutvecklat sinne

Skuggvarg

Hero

Jag tror också att vissa passar bättre som spelare, andra som spelledare, men vissa kan säkert fixa båda rollerna utan problem. Jag är helst spelare, men klarar även av att vara spelledare, tyvärr har jag svårt att spela SLP när jag är SL.

/Skuggvarg

Balderk

Swashbuckler
Re: En fundering och ett annat ordspråk

Jo förmodligen stämmer din fundering ganska bra, varför inte fråga Arvidos som uppger sig att vara filosof? Han borde ju kunna filosofera fram en bra betydelse, även om inte din är långt ifrån en fullträff....

Det där andra ordspråket var fint... Fast jag tror det blir svårt att få folk att lyssna på det...

/Jonas,

walium

Ganska töntig, faktiskt

"För det första är man lat och inte orkar, det är mycket regler att sätta sig in i och sedan måste man hitta på en plot som är spännande och som spelarna ska roligt till när de spelar äventyret eller kampanjen "

Man kan gradvis börja lära sig reglerna och kanske be SL lära ut en del. Eller så kan man själv köpa ett nytt rollspel som verkar coolt och lära sig det. Är det ett helt nytt rollspel som ingen har spelat tidigare så kan de inte direkt klaga på reglerna även om SL skulle råka göra några tabbar lite här och var.

"Den andra anledningen är att man vet att någon annan gör jobbet bättre, en SL som har hållit på i sju eller åtta år är ju självklart bättre än en som aldrig gjort det, och där kommer även rädslan in, tänk om man gör bort sig? Visst är det riktigt bra vänner kanske det inte gör något, men jag har hört många historier om dåliga spelledare och har berättat om sådana också, man vill inte bli en i den skaran. "

Du tror inte att även en erfaren SL gör bort sig? Du skulle bara veta hur många missar man gör även om man är erfaren och känner sina spelare. Det gäller bara att hålla huvudet kallt och improvisera. En SL som ensam har lett spelarna i sju-åtta år riskerar sannolikt att få slut på både ideér och ork. Naturligtvis passar inte alla som SL men det är bättre att åtminstone försöka innan man dömmer ut det helt. Tänk också på att även världens bästa SL varit nybörjare en gång i tiden.

"Jag har ju ingen som helst aning om hur man skriver ett äventyr, hur ska man göra för att det inte ska ble relsat? Hur vet man att intrigen håller? Vad gör man om spelarna gör något helt oväntat? Man har ju inte precis världens största erfarenhet av att improvisera sånna situationer så det skulle förmodligen bli väldigt dåligt och krystat! Allt det här är saker man lär sig över en lång tid, inget man kan träna in på en kvart."

Tänk på att du som spelare har mångåriga observationer av din egen SL att ha som grund. Hur gör han i olika situationer? Tycker du att han gör rätt så kan du imitera, tycker du att han gör fel så kan du själv göra på rätt sätt.

"Om jag skulle varit SL skulle jag nog ha börjat för många år sedan, då man inte hade några krav på hur ett bra äventyr skulle vara, då man kunde köra grottröj utan intrig och det ändå var roligt. Då skulle det nog vara lättare att lära sig vara en bra SL, när spelarna inte ställde krav på en."

Börja med ett simpelt grottröj då. Det är ingen som spårar upp dig och dödar dig bara för att du börjar med något enklare. :gremlaugh:

Tänk på att hela forumet är fullt av hjälpsamma rollspelare. Har du någon fråga så är det bara att ställa den.

Balderk

Swashbuckler

Man kan gradvis börja lära sig reglerna och kanske be SL lära ut en del. Eller så kan man själv köpa ett nytt rollspel som verkar coolt och lära sig det. Är det ett helt nytt rollspel som ingen har spelat tidigare så kan de inte direkt klaga på reglerna även om SL skulle råka göra några tabbar lite här och var.

Jo, men det är ju inte bara reglerna som är problemet... Men visst, om jag skulle vilja kunde jag nog köpa ett spel
och sätta mig in i det... men jag har en föraning att det skulle sluta med att vi inte spelade det alls eller att vår nuvarande Sl spelledde det...

Du tror inte att även en erfaren SL gör bort sig? Du skulle bara veta hur många missar man gör även om man är erfaren och känner sina spelare. Det gäller bara att hålla huvudet kallt och improvisera. En SL som ensam har lett spelarna i sju-åtta år riskerar sannolikt att få slut på både ideér och ork. Naturligtvis passar inte alla som SL men det är bättre att åtminstone försöka innan man dömmer ut det helt. Tänk också på att även världens bästa SL varit nybörjare en gång i tiden.

Klart en erfaren SL gör bort sig, men det är vissa enskilda misstag, det gör honom inte till en dålig SL, och det är det jag inte vill vara eller bli betraktad som. En erfaren SL har också erfarenhet av att just improvisera. Han har inte lett spelarna ensam i sju-åtta år. Han har spellett så länge men inte mig och definitivt inte hela tiden, dessutom säger han ofta att han gillar spelledandet mycket mer, ibland spelar han och då har vi en annan spelledare (som däremot inte är med så ofta, och hans äventyr har en tendens att läggas ned). Dessutom var det ett tag sen nu vi spelade och han klagar på att vi spelar för lite för att han vill ge uttryck för sin kreativitet, så det där med idéerna verkar inte vara ett problem. Varje SL har varit en nybörjare, men för länge sedan då spelarna också var nybörjare, nu ärt det skillnad.

Tänk på att du som spelare har mångåriga observationer av din egen SL att ha som grund. Hur gör han i olika situationer? Tycker du att han gör rätt så kan du imitera, tycker du att han gör fel så kan du själv göra på rätt sätt.

Jo förvisso har jag sett hur han har spellet osv. men jag har inte sett hur han skriver sina äventyr, hur han gör för att inte relsa oss, hur han lyckas skaa en bra intrig. Jag vet inte heller vad han gör när vi gör något oväntat eftersom jag inte vet vad han väntat sig. Imitera är nog inte det lättaste heller: "Hmm... vad skulle Johan ha gjort i den här situationen? hmm... ja! Nu vet jag!" kommer man på efter fem minuters funderande....

Börja med ett simpelt grottröj då. Det är ingen som spårar upp dig och dödar dig bara för att du börjar med något enklare.

As a matter of fact, jo! i vår spelgrupp är vi väldigt lessa på sådant spel och vill helst hålla oss lååångt borta från det.

Men vem vet? nån dag kanske jag spelleder, t ex om vår nuvarande SL känner sig trött på att spelleda och ingen annan vill göra det heller... Men det krävs nog att nån frågar mig då...

Tänk på att hela forumet är fullt av hjälpsamma rollspelare. Har du någon fråga så är det bara att ställa den.

Jo, det är jag medveten om! Och det är väl tur? Jo... om jag nån gång får för mig att spelleda så kommer jag nog att fråga en hel del frågor här (eller snarare på rollspelsmakar forumet...)

Jaha, det var min syn på saken iaf...

/Jonas