Re: Hur står du ut?
Man kan gradvis börja lära sig reglerna och kanske be SL lära ut en del. Eller så kan man själv köpa ett nytt rollspel som verkar coolt och lära sig det. Är det ett helt nytt rollspel som ingen har spelat tidigare så kan de inte direkt klaga på reglerna även om SL skulle råka göra några tabbar lite här och var.
Jo, men det är ju inte bara reglerna som är problemet... Men visst, om jag skulle vilja kunde jag nog köpa ett spel
och sätta mig in i det... men jag har en föraning att det skulle sluta med att vi inte spelade det alls eller att vår nuvarande Sl spelledde det...
Du tror inte att även en erfaren SL gör bort sig? Du skulle bara veta hur många missar man gör även om man är erfaren och känner sina spelare. Det gäller bara att hålla huvudet kallt och improvisera. En SL som ensam har lett spelarna i sju-åtta år riskerar sannolikt att få slut på både ideér och ork. Naturligtvis passar inte alla som SL men det är bättre att åtminstone försöka innan man dömmer ut det helt. Tänk också på att även världens bästa SL varit nybörjare en gång i tiden.
Klart en erfaren SL gör bort sig, men det är vissa enskilda misstag, det gör honom inte till en dålig SL, och det är det jag inte vill vara eller bli betraktad som. En erfaren SL har också erfarenhet av att just improvisera. Han har inte lett spelarna ensam i sju-åtta år. Han har spellett så länge men inte mig och definitivt inte hela tiden, dessutom säger han ofta att han gillar spelledandet mycket mer, ibland spelar han och då har vi en annan spelledare (som däremot inte är med så ofta, och hans äventyr har en tendens att läggas ned). Dessutom var det ett tag sen nu vi spelade och han klagar på att vi spelar för lite för att han vill ge uttryck för sin kreativitet, så det där med idéerna verkar inte vara ett problem. Varje SL har varit en nybörjare, men för länge sedan då spelarna också var nybörjare, nu ärt det skillnad.
Tänk på att du som spelare har mångåriga observationer av din egen SL att ha som grund. Hur gör han i olika situationer? Tycker du att han gör rätt så kan du imitera, tycker du att han gör fel så kan du själv göra på rätt sätt.
Jo förvisso har jag sett hur han har spellet osv. men jag har inte sett hur han skriver sina äventyr, hur han gör för att inte relsa oss, hur han lyckas skaa en bra intrig. Jag vet inte heller vad han gör när vi gör något oväntat eftersom jag inte vet vad han väntat sig. Imitera är nog inte det lättaste heller: "Hmm... vad skulle Johan ha gjort i den här situationen? hmm... ja! Nu vet jag!" kommer man på efter fem minuters funderande....
Börja med ett simpelt grottröj då. Det är ingen som spårar upp dig och dödar dig bara för att du börjar med något enklare.
As a matter of fact, jo! i vår spelgrupp är vi väldigt lessa på sådant spel och vill helst hålla oss lååångt borta från det.
Men vem vet? nån dag kanske jag spelleder, t ex om vår nuvarande SL känner sig trött på att spelleda och ingen annan vill göra det heller... Men det krävs nog att nån frågar mig då...
Tänk på att hela forumet är fullt av hjälpsamma rollspelare. Har du någon fråga så är det bara att ställa den.
Jo, det är jag medveten om! Och det är väl tur? Jo... om jag nån gång får för mig att spelleda så kommer jag nog att fråga en hel del frågor här (eller snarare på rollspelsmakar forumet...)
Jaha, det var min syn på saken iaf...
/Jonas