Nekromanti Vill ha, vill ha!

Troberg

Sinister eater
Nytt önskemål på funktion: en knapp för att markera alla inlägg i en tråd eller ett forum (baserat på vy) som lästa.

Lättare att hålla reda på vad som är nytt och vad som bara var ointressant.

O ja, o ja!

Det däremot låter som en funktion som kunde fylla mina behov. Det mest irriterande som kan hända är när man inte hinner läsa alla inlägg en kväll och dagen efter finner att alla är gula, och du har ingen aning om vila du har läst.
Dessutom kanske den funktionen kunde hindra OT-snacket, då man kan omarkera trådar som är förbannat OT.

/Black Dwarf, som med den sista meningen försöker få Admins och mods att se härligheten med förslaget.

Gardener

Champion
Nästa version innehåller en funktion för att markera alla (eller ett) forum som lästa. Det nollställer alltså alla trådar.

Vill man få en enstaka hel tråd att bli oläst kan man ju klicka på platt visning en gång så blir ju alla inlägg i den lästa.

Troberg

Sinister eater
Sidofrågor

Ibland när man tar upp en tråd (i trådad visning) så stämmer markeringen läst/oläst inte alls överens med någonting jag känner igen. Det är dock korrekt i den övergripande listan för forumet.

Har samma problem på åtminstone fem olika datorer på tre olika nät, så jag tror att vi kan utesluta de bitarna.

Hittills har jag löst det genom att drag-droppa länkarna från den övergripande listan till ett andra fönster, men det är ju lite klumpigt.

En annan fråga: När jag tittar i listan över inloggade så står jag överst. Innebär det att jag är den främste av alla på forumet, eller innebär det bara att man alltid ser sig själv överst? (Misstänker att jag inte kommer att gilla svaret på den...)

chrull

Stockholm Kartell
Re: Sidofrågor

eftersom jag också alltid är överst (men det kan ju bero på att jag har snyggare färg) så tror jag att det är alternativ 2 som gäller :gremlaugh:

En annan fråga: När jag tittar i listan över inloggade så står jag överst. Innebär det att jag är den främste av alla på forumet, eller innebär det bara att man alltid ser sig själv överst? (Misstänker att jag inte kommer att gilla svaret på den...)
Man är faktiskt inte alltid överst. Bara 99,99% av gångerna. Det beror på att det är den som har senast aktivitet på forumet som hamnar överst, och eftersom man själv precis har öppnat en sida, så hamnar man oftast överst. Dessutom är funktionen inte självuppdaterande, vilket betyder att man måste uppdatera för att kolla på nytt, vilket i sin tur betyder att du återigen utfört den senaste åtgärden på forumet.
I vissa sällsynta fall (en gång under min tid på forumet [edit=två gånger, då jag precis lyckades med detta igen. Krille var boven som gjorde någon åtgärd senare än min uppdatering av sidan]) är det faktiskt så att det är någon som gör något exakt samtidigt, eller hundradelar efter dig, och då hinner tydligen servern (eller vad det nu är som registrerar detta) registrera den åtgärden, och då är du plötsligt inte överst längre.

/Black Dwarf, känner sig smart.

Gardener

Champion

Lästa inlägg sparas i cookies, sitter du vid olika datorer när du läser kommer systemet inte ihåg detta.

Är det något annat som är probelemet så måste du förtydliga när det händer, på vilka sidor och på vilket sätt det ter sig (helt slumpartat, alltid vid viss typ av agerande etc).

Troberg

Sinister eater

Lästa inlägg sparas i cookies, sitter du vid olika datorer när du läser kommer systemet inte ihåg detta.
Skulle kunna bero på detta om det inte var för att det funkar när jag vissar hela forumets innehåll (exempelvis http://forum.rollspel.nu/postlist.php?Cat=&Board=games), men om jag går in på en enstaka tråd (trådad vy) blir det (ibland) fel. Oftast blir på tok för många olästa, samtidigt som en del olästa blir lästa.

Jag kan inte se någon logik i det utöver detta.

Gardener

Champion

Det är inte fråga om cachade bilder? Bilden för läst och för oläst heter samma sak, men ligger i olika kataloger.

Det är en liten bugg i visningen av ikoner när man visar en tråd (som gör att låset inte syns på alla inlägg) som kanske har något med det att göra, men jag betvivlar det (då lästa/olästa hanteras skilt från typ av ikon). Har tänkt kolla igenom detta nån gång, men det ligger inte så högt prioriterat då man fortfarande ser låset vid huvudinlägget, och det kommer fungera annorlunda i nästa version.

Troberg

Sinister eater

Det är inte fråga om cachade bilder? Bilden för läst och för oläst heter samma sak, men ligger i olika kataloger.
Nej, tror inte det. Det är inte tillräckligt konsekvent, dessutom har jag stängt av cache i browser och proxy (har problem med en site annars, har skaplig lina, går tillräckligt fort ändå, sorry att jag dunkar servern i onödan).

Nästa gång jag ser det ska jag ta ett par screenshots.

Skuggvarg

Hero
Olästa inlägg som inte finns?

Ibland när jag loggar in, kan det stå att det finns si och så många olästa inlägg i ett forum, men när jag loggar in, så finns det inga olästa inlägg där. Hur sjutton går det ihop?

/Skuggvarg - mycket förbryllad

Gardener

Champion
Re: Olästa inlägg som inte finns?

Det är inte inlägg som har gjorts i gamla trådar som du inte ser på första sidan i forumets innehållslista?

Tidigare fanns det även en bugg i favoritforumlistan som gjorde att vissa forum kunde visa nya trådar även fast de inte hade det. Det har jag dock fixat sen några dagar tillbaka.

Troberg

Sinister eater
Kan vara cachen också

Prova att uppdatera sidan innan du går in på forumen. Det behöver jag göra när jag sitter bakom jobbets proxy (som cachar, om än återhållsamt).

Skuggvarg

Hero
Re: Olästa inlägg som inte finns?

Det är inte inlägg som har gjorts i gamla trådar som du inte ser på första sidan i forumets innehållslista?
Nån gång har det säkert varit det, men på senare tid har jag börjat kolla så att inte de nya inläggen ligger på sida två, eller nåt sånt, och tyvärr har jag inte hittat dem där heller.

Fast det var just i favoritforumlistan jag såg underligheterna, och när du nu säger att du har fixat just en sån bugg, så var det säkert det som var felet.

/Skuggvarg

Troberg

Sinister eater

Jag har mixtrat lite mer och det kan vara cookies som spökar. Jag är dock inte helt övertygad, men du behöver nog inte ligga sömnlös över problemet. Jag återkommer om jag finner någon annan logik i det.

Gardener

Champion

I cookies sparas bara senaste tillfället man besökte ett forum, sedan sparas info om alla inlägg som man läst efter detta datum i databasen. Så antingen lyckas inte systemet läsa cookien när den ska sätta inlägget som läst (och därför tror att den inte ska sätta den som läst), eller så är det nånstans som inlägg inte sätts som lästa fast de borde det. Det skumma är ju att de fortsätter att vara olästa även om man går in på dem igen, buggen är alltså statiskt på nåt sätt....

Troberg

Sinister eater

Kolla bifogade bilder för ett exempel. Det andra inlägget från toppen är läst efter att forumsbilden togs, annars är inget gjort.