Nekromanti vill man ha??

Nalle med AK4

Swordsman
Det är klart!

Mja, det beror på. Först och främst, gillar du genren? Tyckte du att William Gibsons böcker var träiga och Blade Runner sög så ska du nog inte välja Neotech. Iofs, man kan köra Matrix-stil men med det realistiska systemet är det svårt att köra alldeles för avancerade stridsstunts. Dessutom kan man inte gå in och meja på hur som helst som i många andra rollspel eftersom ett skott lätt kan döda en(enligt tillverkarna, det blir inte alltid så :gremwink:). Så, tycker du också att D&D är lite för avancerat (okey, det var en överdrift :gremsmirk:) ska du inte välja Neotech.
Om du däremot gillar cyberpunk (det viktigaste, såklart), realistiska regler, mycket[/b] regler, en avancerad spelvärld och supplement som inte kommer ut i tid ska du definitivt införskaffa Neotech. Om du tidigare har spelat Eon ska inte de många och långa reglerna vara något problem heller. Hoppas att du väljer att spela det iaf, lycka till med ditt spelande :gremsmile:

Belgarth

Swordsman
det beror på.
NeoTech är inte ett socialt spel det finns t.ex inga regler för bakfrunden och familj eller dylik sen med masor av sidor med stridsregler och vapen o dylik så använder vi det mest bara när vi vill "ösa loss" :gremgrin:

chrull

Stockholm Kartell
Frågar du det här på ett forum för folk som spelar neotech så får du givetvis "ja" som svar...

Neotech är rätt för dig om du:
*Gillar genren cyberpunk, med cybernetik, cyberrymd och stora städer. Eller
*Gillar genren Technothriller, med agenter med häftiga prylar inblandade i hemliga organisationer som får kämpa för världens, eller sitt eget bästa. (se Tom Clancy, typ) Eller
*Gillar tanken på att spela en företagspamp i kliniska miljöer som skulle göra inredarna till filmatiseringen av American Psycho avundsjuka och med ett socialt spel mer intrigfyllt än jag vet inte vad.

Sen kan man väl spela andra stilar, genres eller stämningar i det, men de där är de tre som är lättast att urskilja...
JAg håller inte med Belgarth om att Neotech inte är ett socialt spel. bara för att det saknar tabeller för hur många syskon du har så är det inte omöjligt att spela det med Livet och Karriären i centrum. Om du nu inte är sådan att du måste hitta allt i regelboken och inte klarar av att göra något själv...

Neotech är också rätt för dig om du gillar:
*regler som arbetar för att bli lite mer realistiska än många andra spel
*att lägga ned lite tid på regler för att sedan upptäcka att du har, genom de mer avancerade regelrna fått fler valmöjligheter
*vapenonanera (köp offensiv)
*i framtiden kunna svara på frågan om androiders drömmar...

chrull

Krille

Super Moderator
339:-

Och för det får du en regelbok, 32 sidor äventyr, tärningar, rollformulär och karta över världen, alltihop instoppat i en stadig box.

Nalle med AK4

Swordsman
Re: 339:-

Suger inte Showdown Berlin (äventyret i boxen) ganska mycket? Iofs, det kanske duger som introduktion. Jag skulle rekommendera Avalanche eller Metusalems Offer, två intressanta äventyr. Enda drawbacken är att de egentligen är till N1 så de behöver konverteras med Neotech Overdrive. Men, om du ska köpa både grundregler och Avalanche och/eller Metusalems Offer (som förresten inte verkar gå att få tag i längre) blir det dyrare. Så om du bara vill testa på Neotech så rekommenderar jag boxen. Om den känns för dyr kan du iofs köpa bara grundreglerna (249 :) men du tjänar på att köpa boxen.
Hur du än gör rekommenderar jag dig att införskaffa Avalanche, ett trevligt litet äventyr som är bra för att få grepp om saker och ting i början.

Perenna

Swordsman

Suger inte Showdown Berlin (äventyret i boxen) ganska mycket?

Själv tyckte jag att första halvan var riktigt trevlig. Ett lite annorlunda äventyr, kan väl tilläggas.

Nalle med AK4

Swordsman

Mm..har iofs inte spelat det, bara läst igenom det och har en kompis som har spellett det. Verkar inte så otroligt bra.

Nalle med AK4

Swordsman
Re: N1-äventyr [OT]

Mm, Avalanche är bra, men kruxet är ju att rp:s måste anställas av Roxxon, vilket kanske inte alla spelare/spelledare vill. Men det går ju att modifiera, i övrigt är det ett mycket bra äventyr.

Krille

Super Moderator
Re: N1-äventyr [OT]

"Mm, Avalanche är bra, men kruxet är ju att rp:s måste anställas av Roxxon, vilket kanske inte alla spelare/spelledare vill."

Äh. Det är cyberpunkmotsvarigheten till den mystiske mannen på värdshuset. Tradition, helt enkelt. :gremwink:

Nalle med AK4

Swordsman
Re: N1-äventyr [Oj vad mycket OT]

Mjo, men med mannen på värdshuset var man iaf obunden. Nu måste man jobba hos Roxxon ett tag, man kan ju inte bara gå och sluta sådär.
Rätt ska vara rätt! :gremmad:

Big Marco

Läskig
Re: Författaren kommenterar [SPOILER]

Det är inget krav att RPna jobbar för Roxxon - klassiska frilansarköret fungerar också, utan större problem. Saken är att jag ville ha konsekvens och rimlighet i äventyret, ndg saker som backup, stöd och möjligheter att sätta hårt mot hårt. Av naturliga skäl skulle frilansare ha svårare att få hjälp av Roxxon/UMB eftersom de inte är 100% lojala (mss).

Men att köra det utan Roxxon-kopplingen är helt möjligt. Första gänget jag spelade med var frilansare faktiskt.

Carl Johan Ström

Swordsman
Roxxon

Var kan man inte sluta? Min uppfattning om anställningstrygghet är att den knappt existerar 2059. Anställning kan sluta när som helst utan förvarning (gäller både för den anställde och arbetsgivaren).

MVH
CJS

En fallen alv

Veteran
NeoTech Kanske inte har vissa tabeller men allt beror ju på hur man spelar det.... :gremmad:
T.ex om ens medspelare lägger alla sina valfria enheter på en stridskonst så man gör (ob11T6) med handen så.... :gremmad:
NeoTech är kul om man gör rätt...... :gremsmirk:

Jake Steele

Warrior
N2 har realistiska regler.Vid karaktärsskapandet bygger man verkligen en karaktär steg för steg i genom livet, på gott och ont. Rollpersonen har en stark förankring till den värld han lever i men om man gör karaktären "by the book" så kan slutresultatet bli väldigt långt ifrån ens vision av karaktären när man började.

Allmänt sett för mycket vapen och för lite världsbeskrivning. (kan bero på att jag köpt Offensiv men inte N2 Euro).

Jag har spelat väldigt mycket Shadowrun där äventyren letar upp rollpersonerna oftast i form av en Johnson (skum arbetsgivare). Därför hade jag väldigt svårt att passa in de väldigt olika men i N2:s värld realistiska rollpersonerna i den sorts kampanj jag ville ha.

Det jag vill säga är att trots att N2 har ett bra regelsystem och säkert har en bra värld så har jag inte kunnat få en bra bild av det hela som jag kan skapa äventyr i. Det är kanske lite för likt verkligheten, d.v.s jag vågar inte vränga om spelet till det jag vill för då "förstör" jag trovärdigheten som det hela bygger på.

Om jag inte var en idiot som köper spel trots att jag aldrig kommer få tid att spela dem så skulle jag inte köpa N2. Det passar inte mig, även om jag vet många andra som tycker att det är jävligt bra.

-A, som skrivit en massa men inte givit något råd, typiskt mig.

Johan K

Gammal & dryg
Jorå !!

Klart att du ska skaffa N2.Det är ett helt ok spel i min smak.
Om du gillar action i en bra framtidsvärld så är det mer än väl godkänt. Det inneåhller en shysst spelvärld, regler som är i princip som EON osv..