Bifur
Veteran
Säkert kan vissa känna att det är kvävande men jag skulle se det som du, en bas att utgå från och ändra. Men givetvis påverkar nivån av detaljism - för hög upplösning i allmänhet är inte hjälpsamt heller.En tanke som jag då får är om det är kvävande att ha det "rätta" svaret? Blir folk hämmade av att det står "härskaren är en doppelgänger" eller är det en bas att stå på för att tillföra sitt eget hittepå?
Jag ser det som en bas. Men å andra sidan har jag hittat på i rollspel sen evinnerlig tid, så jag har aldrig riktigt hängt med på det där med att känna sig bunden av kanon. Förutom när jag skrev till Altdorf-boken, då kände jag mig tyngd av all Warhammer-lore.
Men för egen del, för att reflektera över en del andra svar, ser jag det mer i det lilla än det stora, mer faktiska omständigheter jag som SL måste beakta än sanningar om spelvärlden. Så jag gissar att jag delvis syftar på andra grejer än många.
För att ta ett konkret exempel som jag vet att du är bekant tycker jag frånvaron av konkreta platsangivelser i Korpens klagan inte hjälper mig som SL för fem öre. Det ger mig ingen inspiration och jag kan inte se hur det ger spelarna mer agens. Skulle jag SLa den på ett vettigt icke-illusionistiskt sätt skulle jag ju ända behöva bestämma typ var de ligger. Allt vore mycket enklare om kampanjen bara kom med ett förslag som passar in med platsens karaktär. Sen kan jag ju flytta runt om jag inte är nöjd, men annars slipper jag lägga tid på det.
Last edited: