Brior
Swordsman
Jag förstår nog inte riktigt och blorb är nog hur som helst inte min grej. De inledande grundförutsättningarnas betydelse köper jag, men mordet? I en kampanj har mordet kanske inte inträffat ännu och kanske heller aldrig kommer att inträffa beroende på vad som händer i övrigt, och framförallt på vad spelarna gör. Är det fel?Etablerade fakta kan vara ett skrivet äventyr, en grotta, slumpmötestabeller eller spelvärden och beliefs på en SLP i Burning Wheel. Det är saker som finns i spelvärlden och som är fasta att stå på. Berättelsen grundar sig i och på dem. (Detta är poängen med skrivna äventyr, inte att skrivna äventyr har ”högre kvalitet” än egna påhittade alster). Etablerade fakta kan bli fel om det styr för mycket så det tar bort de andra ringarnas inflytande, och vi får rälsning. Hemligheter kan bli ett problem om det finns saker vi måste förhålla oss till, som vi inte känner till. Men oftast är hemligheter utmärkt etablerad fakta. Det som inte funkar för mig är att fakta hålls öppen (antitesen till blorb). ”Vi får se vem som visar sig vara mördaren”. Armitage files går fel här. Det som ska vara fast är flytande.
(I den nya expansionen Blodslandet till Svärdets sång inträffar exempelvis just ett mord, där jag har listat tre-fyra olika förklaringar som alla kan vara sanna beroende på vad SL vill och vad äventyrarna gör.)