Rising
Vila i frid
Re: Jo, i den verkliga världen
"Materialfrågor är om sånt som du påstår att man inte kan dela in i genrer (typ, reglemotorer, supplement och liknande)."
Grejen är att regelmotorn har ju nästan ingenting med skräck att göra. Supplementen har i sin tur inte mycket med rollspelet att göra, utan måste bedömmas separat. Krugal Svylses förbannelse har inte mycket gemensamt med de lite ondare expertäventyren, ändå var det ett och samma spel i grunden.
Rollspelen kan inte genreindelas efter känslor, för känslorna hör till spelsessionerna. Det fanns deckaräventyr i Sinkadus till Mutant, men det gör väl inte Mutant till ett deckarrollspel? Eller jo, det måste det vara. Det fungerade ju utmärkt. Eller?
Nä, Mutant är ett SF-rollspel. Äventyret i sig var ett deckaräventyr. När vi spelade det blev det en humorsession. Håller man isär kategorierna så framstår allt klart och tydligt.
/Rising
"Materialfrågor är om sånt som du påstår att man inte kan dela in i genrer (typ, reglemotorer, supplement och liknande)."
Grejen är att regelmotorn har ju nästan ingenting med skräck att göra. Supplementen har i sin tur inte mycket med rollspelet att göra, utan måste bedömmas separat. Krugal Svylses förbannelse har inte mycket gemensamt med de lite ondare expertäventyren, ändå var det ett och samma spel i grunden.
Rollspelen kan inte genreindelas efter känslor, för känslorna hör till spelsessionerna. Det fanns deckaräventyr i Sinkadus till Mutant, men det gör väl inte Mutant till ett deckarrollspel? Eller jo, det måste det vara. Det fungerade ju utmärkt. Eller?
Nä, Mutant är ett SF-rollspel. Äventyret i sig var ett deckaräventyr. När vi spelade det blev det en humorsession. Håller man isär kategorierna så framstår allt klart och tydligt.
/Rising