Rising
Vila i frid
Re: En kort gruspredikan
"Jag förstår att du anser att genrer är en tvångströja. Men jag anser att det kan vara en etikett som ibland kan behövas. Säg att en stackars nybörjare kommer hit och ber er att rekommendera ett bra skräckrollspel."
Det var väl precis vad som hände i den här tråden? Jag tyckte faktiskt jag skötte mig exemplariskt; jag räknade upp Kult (ett spel som många anser vara ett skräckrollspel) och Changeling (ett spel som inte anses vara ett skräckrollspel men som är perfekt för det ändamålet), samt berättade lite om det vanskliga med termen "skräckrollspel". Jag hoppas iaf att han inte kände det som att jag slog honom på fingrarna.
"Är du helt säker på att man inte skulle kunna klassa till exempel CoC som skräck? Avsikten med rollspelet är att skrämmas, reglerna är avsedda för att förstärka den känslan och att fungera som redskap och världen innehåller en hel del skrämmande element."
Detsamma gäller för Vampire, men det hindrar inte folk från att ifrågasätta dess skräckstatus.
"Är det inte snarare så att fixeringen vid regler och förordningar beror på ungdomlig osäkerhet och brist på erfarenhet?"
Det kanske är olika för olika personer. Jag var helt vild som barn; i en pärm med mina egna specialregler till DoD finns en bibba med nya raser som är hämtade från alla möjliga håll och kanter. Där finns "solroskrigare" från de tecknade avsnitten med "ewokerna", "spegeldemoner" från solospelet Fasans Labyrint, "pluttar" (de hittade jag på själv) och en massa nya monster som jag gjorde av mina Heman-gubbar (bl.a. "pälstroll" (=beast man) och "cybox" (=den där varelsen med smådelar man kunde bygga ihop lite hur som helst) och en ny grundegenskap (=RUN för en egen sorts "runmagi" (hmm)) osv. Jag måste ha mixat Mutant med DoD i många äventyr också, för på mina gamla DoD-formulär så står det "gaussgevär" och "hundvisselpipa" osv. Jag kommer ihåg att jag gjorde det i ett äventyr, men det måste varit många fler.
Mitt DoD var världens kaosvärld. Men vi hade skitkul i det. Jag tror jag har svårare för att hitta på nya saker idag. När jag läser igenom Little Fears så stör jag mig på enskilda dåliga delar. Varför tar jag inte helt enkelt bort dem och lägger in nya bra delar istället? Jag vet ju att jag kan. Nej, jag borde kunna. Jag kunde förr. Nu har jag förlorat lite av det jag brukade ha i överflöd.
Jag skyller på de fastare ramar som finns i dagens spel. De hämmar kreativiteten.
/Rising
"Jag förstår att du anser att genrer är en tvångströja. Men jag anser att det kan vara en etikett som ibland kan behövas. Säg att en stackars nybörjare kommer hit och ber er att rekommendera ett bra skräckrollspel."
Det var väl precis vad som hände i den här tråden? Jag tyckte faktiskt jag skötte mig exemplariskt; jag räknade upp Kult (ett spel som många anser vara ett skräckrollspel) och Changeling (ett spel som inte anses vara ett skräckrollspel men som är perfekt för det ändamålet), samt berättade lite om det vanskliga med termen "skräckrollspel". Jag hoppas iaf att han inte kände det som att jag slog honom på fingrarna.
"Är du helt säker på att man inte skulle kunna klassa till exempel CoC som skräck? Avsikten med rollspelet är att skrämmas, reglerna är avsedda för att förstärka den känslan och att fungera som redskap och världen innehåller en hel del skrämmande element."
Detsamma gäller för Vampire, men det hindrar inte folk från att ifrågasätta dess skräckstatus.
"Är det inte snarare så att fixeringen vid regler och förordningar beror på ungdomlig osäkerhet och brist på erfarenhet?"
Det kanske är olika för olika personer. Jag var helt vild som barn; i en pärm med mina egna specialregler till DoD finns en bibba med nya raser som är hämtade från alla möjliga håll och kanter. Där finns "solroskrigare" från de tecknade avsnitten med "ewokerna", "spegeldemoner" från solospelet Fasans Labyrint, "pluttar" (de hittade jag på själv) och en massa nya monster som jag gjorde av mina Heman-gubbar (bl.a. "pälstroll" (=beast man) och "cybox" (=den där varelsen med smådelar man kunde bygga ihop lite hur som helst) och en ny grundegenskap (=RUN för en egen sorts "runmagi" (hmm)) osv. Jag måste ha mixat Mutant med DoD i många äventyr också, för på mina gamla DoD-formulär så står det "gaussgevär" och "hundvisselpipa" osv. Jag kommer ihåg att jag gjorde det i ett äventyr, men det måste varit många fler.
Mitt DoD var världens kaosvärld. Men vi hade skitkul i det. Jag tror jag har svårare för att hitta på nya saker idag. När jag läser igenom Little Fears så stör jag mig på enskilda dåliga delar. Varför tar jag inte helt enkelt bort dem och lägger in nya bra delar istället? Jag vet ju att jag kan. Nej, jag borde kunna. Jag kunde förr. Nu har jag förlorat lite av det jag brukade ha i överflöd.
Jag skyller på de fastare ramar som finns i dagens spel. De hämmar kreativiteten.
/Rising