Möller
Hubert Hortlax
- Joined
- 28 Sep 2008
- Messages
- 3,202
Jag har aldrig spelat ett rollspel där rollpersonerna får XP för guld. Men det verkar ju vara en rätt populär variant och jag har fantasi nog att föreställa mig att det ger en annan spelstil.
För nån tid sedan fick jag en tanke på att utveckla (inte göra bättre, men förändra) denna xp för guld-devis.
Jag tänker mig ett betting-system. När rollpersonerna återvänt från sina äventyr till säkrare trakter, man är i en vilofas i spelandet, så gör de såklart sig av med stora delar av sitt ihopsamlade guld. Det är sånt äventyrare gör. Så varje spelare får dolt anteckna en summa pengar som hens rollperson bränner på onyttigheter. Sen visar man gemensamt varandra hur mycket av den gemensam förmögenheten man bränt.
Tanken är att XP ges för hur mycket guld som bränts. Kanske inte rakt av, dock. Säg att alla får 100 xp, oavsett insats i guld, utöver den som satsat mest, som får en liten bonus. Jag vet inte, på något vis vill jag ha ett system som uppmuntrar till hög satsning och ibland övertrassering av förmögenheten utan att balansen mellan rollpersonerna - och mellan vågade respektive gruppspelande spelare - bryts.
Har något sådanthär redan gjorts? Skulle det vara intressant? Hur gör man ett sådant system?
För nån tid sedan fick jag en tanke på att utveckla (inte göra bättre, men förändra) denna xp för guld-devis.
Jag tänker mig ett betting-system. När rollpersonerna återvänt från sina äventyr till säkrare trakter, man är i en vilofas i spelandet, så gör de såklart sig av med stora delar av sitt ihopsamlade guld. Det är sånt äventyrare gör. Så varje spelare får dolt anteckna en summa pengar som hens rollperson bränner på onyttigheter. Sen visar man gemensamt varandra hur mycket av den gemensam förmögenheten man bränt.
Tanken är att XP ges för hur mycket guld som bränts. Kanske inte rakt av, dock. Säg att alla får 100 xp, oavsett insats i guld, utöver den som satsat mest, som får en liten bonus. Jag vet inte, på något vis vill jag ha ett system som uppmuntrar till hög satsning och ibland övertrassering av förmögenheten utan att balansen mellan rollpersonerna - och mellan vågade respektive gruppspelande spelare - bryts.
Har något sådanthär redan gjorts? Skulle det vara intressant? Hur gör man ett sådant system?